Ga naar inhoud

JayR

Leden
  • Aantal Items

    4
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

Algemeen

  • Auto
    Kia Rio 2012 - 1.2 benzine comfort pack

Recente Bezoekers van dit Profiel

De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet getoond worden aan andere gebruikers.

JayR's Prestaties

Newbie

Newbie (1/14)

  • One Year In
  • First Post
  • Conversation Starter
  • Week One Done
  • One Month Later

Recente Badges

1

Reputatie

  1. De nieuwe koppeling bleef een stuk fijner dan de originele Kia koppeling, maar helaas kwam het probleem en dan vooral bij heel warm weer weer terug. Nu, ruim een jaar later is het eindelijk opgelost. Vorige zomer liep de druk in het hydraulisch systeem zelfs zo hoog op dat het niet meer lukte om de koppeling in te trappen, tenzij met heel veel kracht. En toen plofte de hoofdcilinder, de olie liep uit het systeem en ik moest de Kia wegenhulp inschakelen. Die brachten de auto naar de merkdealer. Die gaf aan de hoofdcilinder te gaan vervangen en op mijn vraag om dan ook maar meteen de hulpcilinder te vervangen werd gezegd dat dat absoluut niet nodig was. Inmiddels was het herfst en alles werkte weer prima. Tot het begin deze zomer weer warm werd en, je raadt het al, het probleem terug kwam. Volgens de merkdealer was de koppeling weer defect en moest die vervangen worden. Op mijn opmerking dat dat een jaar daarvoor al was gebeurd en het probleem niet was opgelost werd geantwoord dat ik de koppeling waarschijnlijk kapot had gemaakt door met mijn voet op de koppeling te rijden Toen maar een andere reparateur geprobeerd, die zei meteen dat het een hydraulisch probleem leek. Olie afgetapt, die bleek zwaar vervuild en de hulpcilinder was ook vervuild en bleef daardoor soms vastzitten wat het probleem veroorzaakte. Hulpclinder gereviseerd en nieuwe olie erin: probleem opgelost. Was direct al te merken dat de koppeling niet meer zwaarder ging als het warm werd. De hele zomer mee gereden en ook op vakantie geweest met de auto: perfect. Zo zie je maar, het eerste idee was toch goed.
  2. Hydraulisch bleek alles prima te werken, dus toch de koppeling maar laten vervangen. Een gebroken veer in de drukgroep was de oorzaak van het probleem, zie foto. En dat na 70.000 km bij normaal gebruik. Diezelfde drukgroep zorgt er waarschijnlijk ook voor dat de koppeling van de Rio 3 niet zo heel fijn aangrijpt. Alles bij elkaar niet het beste wat Kio ooit heeft geleverd, gelukkig is de kwaliteit van de rest van de auto wel heel goed. Een nieuwe koppelingsset van Sachs gemonteerd en je kent de koppeling niet meer terug. Gaat echt heel soepel, grijpt perfect aan. 100% beter dan het origineel. Het setje kost ongeveer 90 euro, daar komen dan nog wel de werkuren bij. Maar zeker de moeite waard.
  3. De Rio 3 heeft een hydraulische koppeling, dat is zeker. Ik dacht vanaf de Rio 2 ook al, maar dat weet ik niet zeker. Het probleem lijkt op dit: https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?h=0&t=299690 De eerste keer dat ik het probleem had was er ook een tijd niet gereden in de auto. Zou dus een vastzittende hoofdcylinder of hulpcylinder kunnen zijn. Systeem blijft dan onder druk en de koppeling komt niet terug. Misschien eerst de cylinders maar vervangen. Dat is niet zo'n grote ingreep, als het helpt hoeft de hele koppeling niet los.
  4. Ik heb een heel vreemd probleem met de koppeling van mijn Rio (1.2 benzine, bj 2012, ca 70.000 km). De koppeling werkt normaal gesproken prima, zelfs wegrijden gaat goed (voor een Rio). Slipt niet, ongeacht hoeveel gas je geeft of in welke versnelling. Alleen, heel soms (is me nu 2 keer overkomen in 2 maanden tijd), na een tijd rijden (uur of zo) en in beide gevallen was het warm, dan gebeurt er dit: eerst voel je dat het meer kracht kost om de koppeling in te trappen je voelt ook dat je het pedaal steeds verder los moet laten voordat de koppeling weer aangrijpt uiteindelijk grijpt de koppeling helemaal niet meer aan, je kan stopppen, in 1e versnelling zetten en koppelingspedaal loslaten: er gebeurt niets, gasgeven en alleen het toerental loopt op circa 10 minuten wachten: alles werkt weer normaal, geen spoor van slippen te bekennen Iemand een idee ? Het lijkt wel alsof het systeem zelf druk opbouwt in het hydraulische systeem en de koppeling laat onkoppelen. Maar als de vloeistof is vervuild of er water in zit, dan krijg je juist het omgekeerde en wordt de koppeling sponzig en kan je moeilijk ontkoppelen.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...