Zoals al aangeven zijn laadverliezen normaal bij het laden van accu's. Ook bij het opladen van je oplaadbare batterijen heb je verliezen. Alleen heeft niemand die ooit gemeten zoals we nu met de EV doen. Ik vond dat voor EV's als de Kia e-niro en e VW 3D rond de 17% heel normaal is. Wat betreft bereik scoort KIA erg goed met werkelijk gereden en opgegeven bereik (verschillende testen op bv YouTube). Ik zou het alleen wel heel netjes vinden als dealers hier helder over zijn. Het maakt immers gewoon deel uit van het verbruik van een auto (EV in dit geval). Toen ik mijn KIA dealer vroeg naar laadverliezen leek hij niet te begrijpen wat ik bedoelde en vroeg hij mij om uitleg. Na mijn uitleg heb ik niets meer van hem gehoord, jammer.
Overigens, realiseer je ook dat je accu ook bij stilstand langzaam capaciteit verliest, oa omdat er op de achtergrond altijd elektrische systemen werken en natuurlijk om een accu altijd langzaam lading verliest. Doet een brandstofauto in die zin ook niet. Als je de auto een maand laat staan met 30liter, zit er na een een maand ook nog 30ltr is. De accu echter zal capaciteit verloren hebben die je met rijden (laden van de accu kost ook brandstof) weer laad en extra brandstof vraagt (hoeveel weet ik niet, maar het is wel een feit).
Dus nee, het is geen misleiding, maar duidelijkheid zou wel mooi zijn. (overigens houden data bases als EV-Database wel bij hen opgegeven verbruik (deels) rekening met laadverliezen)
Nog wat over verbruikt: actieradius berekend obv de nieuwe WLTP geeft voor EV een veel te gunstig beeld! Nog meer dan voor brandstofauto's. Wie is zich hiervan bewust.