Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Léon Witteman

Leden
  • Aantal Items

    8
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

Algemeen

  • Auto
    Kia e-Niro 2019 64 kWh
    Renault Zoë 2013 22 kWh

Recente Bezoekers van dit Profiel

De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet getoond worden aan andere gebruikers.

Léon Witteman's Prestaties

  1. Leuk dat je nog even terugkoppelt hoe het gaat! Ik wens je heel veel plezier met die fijne auto! Nog drie (ongevraagde, hopelijk niet ongewenste ) tips voor als je gaat snelladen. 1) Bij Tesla kun je een account aanmaken en dan laadt je voor ongeveer 40-50 ct/kWh afhankelijk van de tijd en hoe druk het is (Te zien in de app), volgens mij is dat de goedkoopste. Tesla werkt met cijfers en letters, laders met hetzelfde cijfer delen de stroom, dus als er een ander staat, pak een ander cijfer. Daarentegen hebben FastNed (74 ct) en Ionity (71 ct via app) standaard prijzen. Dit is in NL. 2) Voor langere afstanden is A Better Route Planner erg handig (Noorwegen en Frankrijk gaan dan perfect). Hij is vrij conservatief, ik hield meestal meer % over dan de app voorspelde. Maar dat is allemaal in te stellen. Ik maak meestal een screenshot van ABRP voor vertrek en gebruik Google Maps voor het navigeren. 3) Als het goed is heb je een "wintermodus" die als het koud is je accupakket voorverwarmt als je via de on-board navigatie naar een DC laadpunt navigeert waardoor het laden sneller is vanaf de start. Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb uitgeprobeerd, want bij een buitentemp van 15 °C deed ie dat bij mij nog niet. 3a) Schrik niet als het snelladen de eerste 5-10 minuten maar 50 kW is, dat heeft ook met de accu temp te maken. Als je daarna door blijf rijden start ie bij een volgend laadpunt meteen weer met 70+ kW.
  2. Hoi Johan, Ik vind de website ev-database erg uitgebreid (link)Daar zie je ook opvolgende modellen (geel blok bovenaan de site) en voorgaande modellen (onderaan de site). Model year 20 (MY20) heeft intern een kleine facelift gehad ten opzichte van my19 (die ik heb). MY21 ziet er volgens mij identiek uit als MY20, met wat technische verschillen. MY22 ziet er van buiten en van binnen behoorlijk anders uit. Voor zover ik weet is dat nog steeds het model dat nu nieuw verkocht wordt. Volgens mij werden MY19 t/m MY21 "Kia e-Niro" genoemd en de MY22 heet "Kia Niro EV" Groeten, Léon
  3. Hoi Johan, Sorry voor de late reactie, ik had "volg topic" niet aangevinkt. Hoe staat het met de zoektocht? Dan zou ik zeker opletten of de auto 3-fase kan laden op de manier die ik eerder zei. Vóór 2020/2021 (precieze datum weet ik niet) was dat een optie, na die tijd standaard. Ja van die WP klopt wel, maar er zijn schijnbaar enkele demo modellen geleverd die geen WP hebben, dus goed om even te checken. Ook als ze geïmporteerd zijn uit een warmere streek (zuid europa misschien) zit er niet perse een WP in. Bij de EV3 hebben ze het weer een optie gemaakt, ik weet niet hoe dat zit bij de 2025 Niro EV. Met het opkrikken bij 1 wiel gaat de accu wringen, daar kan het pakket niet tegen. Als ze in de garage de banden wisselen tillen ze op 4 punten óf gebruiken ze een speciaal punt in het midden tussen de wielen dat direct op het chassis zit zodat de accu recht blijft. Groeten, Léon
  4. Hallo Dedoper, Goede keus! Ik rijd sinds afgelopen januari een Niro EV uit 2019 Executive line. Alle modellen hebben standaard adaptive cruise control sowieso. (Deze site geeft een mooi overzicht van de verschillende modellen). Ik kan je een paar aandachtspunten geven: - Kia geeft nu 10 jaar/150k km garantie ook op occasions (kijk even naar de voorwaarden, niet alles valt eronder), maar dan moet het onderhoud wel correct uitgevoerd zijn. Dat kan de dealer volgens mij checken. - Bij het optrekken even luisteren of er geen rateltje te horen is, als dit wel zo is kan het zijn dat je onder garantie een nieuwe motor of transmissie krijgt omdat lagers versleten zijn ofzoiets. - De 2019 variant kan maar heel beperkt gebruik maken van de app, omdat er niet de correcte (2-weg) communicatiemodule in zit. Daarmee kun je de auto dus niet aansturen, alleen uitlezen. Dit is ergens in 2020 veranderd. - Let er even op dat hij een warmtepomp heeft (met 40000 p.j. is dat wel de moeite waard, m.i.), dat scheelt een slok op een borrel met je verbruik bij koud weer. "Bij MY 21 is dat niet meer op alle modellen standaard. Daarvoor wel." aldus topic 25495 op dit forum en in topic 31582 leggen ze uit hoe je hem herkent. - Als je het belangrijk vindt, ergens in 2020 zijn de Niro EV's uitgevoerd met 3-fase laden i.p.v. 1-fase (Dat is 11 kW i.p.v. 7 kW, maar maakt vooral verschil als het drukker is en de AC laadpalen het vermogen moeten delen, dan krijg je toch 3 porties)(link). Dit is irrelevant voor DC snelladen. Je kunt dit in de laadpoort van de auto zien: als de onderste twee aansluitingen er hetzelfde uitzien vanbinnen als de rest, dan is het 3 fase. - Toen ik mijn Niro kocht met 80k km zat er inmiddels cupping in de af-fabriek achterbanden, dat is ook een vervelend geluid en schijnt vaker voor te komen: achterbanden vervangen. - In de dubbele bodem van de achterbak zit soms een ware adventskalender. Er hoort sowieso een kleine compressor met een reparatie schuim voor de banden in te liggen, want een EV mag je niet opkrikken om een reserveband te plaatsen. Mogelijk een granny charger als het een luxe uitvoering/leaseauto is geweest. Hieronder kun je ook heel veel spullen kwijt als je bijvoorbeeld gaat kamperen in zuid-Frankrijk, ask me how I know . Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen! Succes met de zoektocht! Léon
  5. Hallo allemaal, De SD-kaart zit achter een klepje vlak boven de knop voor de alarmlichten. Als het goed is staat daar het SD logo op gedrukt. In de bovengenoemde video op 5:45. Succes!
  6. Hoi Marcel, My two cents. Ik heb achter Michelin banden die na 15000 km al last van cupping hebben. Dit lijkt echter vooral een probleem te zijn bij de achterwielen (https://www.kiaclub.nl/topic/24495-gecupte-banden/), dus niet helemaal on-topic. Specifieke EV banden schijnen eigenlijk niet nodig te zijn, enkel dat ze het gewicht aankunnen. Ik heb met mijn Renault Zoe R90 goede ervaring gehad met Vredestein banden (niet-EV).
  7. Goedemorgen, Ik heb, sinds ik de auto heb gekocht in jan 2025, een gek probleem met de temperatuurinstelling. Het gaat om een e-Niro uit 2019. Ik gebruik het gepland verwarmen en die staat ingesteld op 20°C. Het gaat ongeveer 2/3 van de gevallen goed, maar soms kom ik bij de auto en is hij nog niet zo warm als ik verwacht. Als ik dan aan de temperatuurknop draai stond hij op 17°C ingesteld. Ook de instelling bij EV > Gepland verwarmen staat dan op 17°C. Soms slaat het de andere kant op en loop ik naar een brommende auto toe die de cabine naar 24°C aan het verwarmen is en dan staat gepland verwarmen ook op 24°C. De garage waar ik hem heb gekocht heeft een softwareupdate gedaan om het te verhelpen, maar dat heeft niets uitgehaald (kluitje in het riet?) Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
  8. Goedemorgen! Dit is mijn eerste post hier. Ik ben sinds een maandje zeer gelukkige eigenaar van een e-niro 64 kWh executive line uit 2019. Ik heb hiervoor een 42 kWh Renault Zoë uit 2017 gereden. Fijne auto, maar wat is de niro een upgrade, zeg! Hij gaat binnenkort nog even terug voor het bekende rateltje in de buurt van de motor. Ik zag dit topic over de communicatiemodule. Korte samenvatting: in de e-Niro's uit 2019 is door de importeur een module ingebouwd die met MijnKia kan communiceren, maar niet met de UVO/Kia Connect app. Ik was gisteren in het zekeringenkastje aan het kijken (i.v.m. dashcam) waar me opviel dat er een piggyback zat op de plek van het zonnedak (heb ik niet). De kabel van de piggyback loopt naar beneden, dan door de deurstijl naar achteren. Verder heb ik hem niet kunnen volgen. Kan dit van de communicatiemodule zijn, of is die professioneler () aangesloten? De auto is van een leasemaatschappij geweest, ik zou er ook niet raar van opkijken als deze kabel van een rit logger of GPS tracker is. Een van de dingen die ik wel mis ten opzichte van de Zoë is het op afstand starten van de climate control. Is het mogelijk om een Kia Connect geschikte communicatiemodule in te laten bouwen, heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de kosten? Ben benieuwd naar jullie inzichten! Alvast bedankt voor het meedenken.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...