Hallo Dedoper,
Goede keus! Ik rijd sinds afgelopen januari een Niro EV uit 2019 Executive line. Alle modellen hebben standaard adaptive cruise control sowieso. (Deze site geeft een mooi overzicht van de verschillende modellen).
Ik kan je een paar aandachtspunten geven:
- Kia geeft nu 10 jaar/150k km garantie ook op occasions (kijk even naar de voorwaarden, niet alles valt eronder), maar dan moet het onderhoud wel correct uitgevoerd zijn. Dat kan de dealer volgens mij checken.
- Bij het optrekken even luisteren of er geen rateltje te horen is, als dit wel zo is kan het zijn dat je onder garantie een nieuwe motor of transmissie krijgt omdat lagers versleten zijn ofzoiets.
- De 2019 variant kan maar heel beperkt gebruik maken van de app, omdat er niet de correcte (2-weg) communicatiemodule in zit. Daarmee kun je de auto dus niet aansturen, alleen uitlezen. Dit is ergens in 2020 veranderd.
- Let er even op dat hij een warmtepomp heeft (met 40000 p.j. is dat wel de moeite waard, m.i.), dat scheelt een slok op een borrel met je verbruik bij koud weer. "Bij MY 21 is dat niet meer op alle modellen standaard. Daarvoor wel." aldus topic 25495 op dit forum en in topic 31582 leggen ze uit hoe je hem herkent.
- Als je het belangrijk vindt, ergens in 2020 zijn de Niro EV's uitgevoerd met 3-fase laden i.p.v. 1-fase (Dat is 11 kW i.p.v. 7 kW, maar maakt vooral verschil als het drukker is en de AC laadpalen het vermogen moeten delen, dan krijg je toch 3 porties)(link). Dit is irrelevant voor DC snelladen. Je kunt dit in de laadpoort van de auto zien: als de onderste twee aansluitingen er hetzelfde uitzien vanbinnen als de rest, dan is het 3 fase.
- Toen ik mijn Niro kocht met 80k km zat er inmiddels cupping in de af-fabriek achterbanden, dat is ook een vervelend geluid en schijnt vaker voor te komen: achterbanden vervangen.
- In de dubbele bodem van de achterbak zit soms een ware adventskalender. Er hoort sowieso een kleine compressor met een reparatie schuim voor de banden in te liggen, want een EV mag je niet opkrikken om een reserveband te plaatsen. Mogelijk een granny charger als het een luxe uitvoering/leaseauto is geweest. Hieronder kun je ook heel veel spullen kwijt als je bijvoorbeeld gaat kamperen in zuid-Frankrijk, ask me how I know .
Ik hoop je hiermee op weg te hebben geholpen! Succes met de zoektocht!
Léon