Ga naar inhoud

icerabbit

Leden
  • Aantal items

    57
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Community reputatie

3 Neutraal

Over icerabbit

  • Titel
    Newbie

Recente bezoekers van dit profiel

200 profielweergaven
  • BdB

  1. icerabbit

    Koppeling en Versnellingsbak

    Ondertussen heb ik de knoop doorgehakt en heb ik een andere auto besteld. Over zes weken hoop ik te rijden in de nieuwe Suzuki Swift 1.2 Select. Het demo model reed heerlijk en de Swift is ook wat ruimer. Bovendien hopen we dat hij ook een stuk zuiniger rijdt dan de Picanto, 1:14 met 110km per uur op de snelweg vind ik niet bij een kleine lichte auto passen. Maar genoeg negativiteit, de Picanto vinden we nog steeds een mooie auto en hij heeft ons nog nooit echt in de steek gelaten.
  2. icerabbit

    Koppeling en Versnellingsbak

    Met de koppeling en de versnellingsbak is op zich te rijden, zoals het soms ook prima te rijden valt met andere gebreken die onder de garantie vallen. Er is een sterk verschil tussen het schakelen en koppelen met mijn auto en de andere Picanto's waarin ik gereden heb. Ik kan me geen andere oorzaak bedenken dan een technische. Ik stoor me er nu meer aan omdat ik gemerkt heb dat de klachten zich langzaam lijken te verergeren (maar misschien ben ik er ook gevoeliger voor geworden). In ieder geval zou dat niet uit moeten maken. Bij de auto heb ik zeven jaar garantie (gekocht, dat zit nu eenmaal in de prijs) en het lijkt me dat men mij evengoed moet helpen op de eerste dag dat ik de auto rij als op de laatste dag voor het aflopen van de garantie. Service noem ik zaken leveren waar ik niet voor heb betaald, binnen de garantie periode verwacht ik gewoon dat men mij helpt als er iets is. Mijn keuze voor de auto is ook mede bepaald door de lange garantieperiode die de auto heeft. Ik ben dealertrouw en betaal dan ook een stukje meer aan het onderhoud van de auto. Ik wil namelijk niet de discussie krijgen met een dealer dat ik heb bespaard op het onderhoud door naar een Beun de Haas te gaan en dat er daardoor mankementen zijn. Dealers lijken sowieso wat terughoudend te zijn in het verhelpen van mankementen onder garantie. Zo zou mijn het gerammel door (wat later bleek) kapotte koppeling lager te verhelpen zijn met een opnieuw afgestelde koppelingskabel. Ik heb de klacht meerdere malen bij de dealer weggelegd en inderdaad, ik had misschien wat eerder kunnen doorpakken toen bleek dat de klachten alsnog niet waren verholpen, maar dat ontneemt mijn garantie rechten niet die ik nu eenmaal heb. Ik sluit af met een quote vanaf de website van Kia: Elke Kia wordt geleverd met een fabrieksgarantie van 7 jaar. Maar weinig onderdelen zijn uitgesloten van dit unieke aanbod. Er zijn geen verborgen kleine lettertjes of verrassingen achteraf. Gemoedsrust wordt nu dus standaard geleverd bij elke nieuwe Kia. Zou dat niet geweldig zijn?
  3. icerabbit

    Koppeling en Versnellingsbak

    Dank je wel voor je reactie xtra40 De problemen met de koppeling en het schakelen is al vanaf dag één aanwezig en is regelmatig gemeld aan de dealer. Dat we ondertussen al wat kilometers hebben gereden is naar mijn mening dan ook niet aan mij te wijten. De dealer wil het kussen best vervangen (overigens is de rugleuning ook aardig verzakt), maar niet onder garantie. Je tip van de autobekleder ga ik na! Hoort versnellingsbakolie niet een autoleven lang mee te gaan? Zou het misschien zin hebben om de klachten aan te kaarten bij Kia zelf?
  4. icerabbit

    Koppeling en Versnellingsbak

    Hoi mede-clubleden Vandaag de Picanto uit 2013 weggebracht voor een kleine beurt (86.000 km). Naast het reguliere onderhoud had ik nog enkele klachten: - de bestuurdersstoel is aardig ingezakt en langer dan 30 minuten rijden zorgt voor pijn in de onderrug; - de koppeling pakt niet lekker- horten en stoten - op en op vakantie in Duitsland (bergen) slipt hij soms; - het schakelen in de eerste, tweede en derde versnelling gaat vaak moeizaam. Van de eerste naar de tweede en van de tweede naar de derde versnelling lijkt er een flinke weerstand te zitten in het "neutraal" gebied. Je kunt niet lekker doorschakelen. Even wachten in neutraal of lomp meer kracht zetten om sneller door te kunnen schakelen is de enige remedie. Ik rij soms in de leen Picanto van de garage en ook in de Picanto van mijn schoonzus en beide schakelen veel soepeler (overigs geldt dit voor iedere andere auto waar ik regelmatig in rij). Op lange afstanden lijkt het daarentegen wel wat beter te gaan. Maar nooit schakelt hij zoals de andere Picanto's. De problemen met schakelen en koppelen heb ik al vanaf het begin. Het koppelingslager is al eens vervangen omdat die meteen na levering van de auto lawaai maakte en ook de koppelingskabel is afgesteld. Ik klaag jaarlijks bij iedere beurt over het schakelen en de koppeling. De garage kan echter niets vinden wat lijkt op een defect. De oliestand van de versnellingsbak is vandaag nagezien. De slijtage aan de vulling van de stoel is normaal en vervanging kost €200,00 ex. BTW en arbeid. Volgens mij is dit alleen van het zitgedeelte. Op de KIA website lees ik dat ik 7 jaar garantie heb op de volgende zaken: 1. Motor2. Elektronische besturingseenheid (ECU)3. Versnellingsbak4. Elektrisch systeem5. Interieurafwerking en bekleding6. Carrosserie incl. doorroesten en glas7. Ophanging incl. schokbrekers en veren Het lijkt mij dat de vulling van de stoel nog onder garantie zou moeten vallen en hetzelfde geldt voor de koppeling en de versnellingsbak. iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken? Ondertussen begin ik aardig te balen van de auto en overweeg ik om hem te verkopen.
  5. icerabbit

    Picanto subwoofer plaatsen, hulp gevraagd

    Zoals Murcielaygo al aangeeft is onder de bestuurdersstoel mooi voldoende ruimte. Onder de bijrijdersstoel trouwens ook. Zo uit mijn hoofd zit daar zelfs een extra verlaging waarin mijn oude actieve sub precies in paste (nu ligt er een mono-block voor de subwoofer in de kofferbak). Het opbergbakje kan je mooi laten zitten.
  6. icerabbit

    inbouwframe vervangingsradio Picanto TA

    De standaard radio is vervangen door een single DIN radio. Voor alle duidelijkheid een overzicht van wat je nodig hebt: - nieuw frontpaneel, de klemmetjes en de losse "kachelstukken" dien je over te zetten; - ISO-stekker; - uiteraard een single DIN Radio en het standaard radio frame wat meegeleverd is. Ik had eveneens een verloopkabel voor de antenne gekregen van de leverancier van de autoradio, deze had ik niet nodig!
  7. icerabbit

    ervaring met het onderhoud

    Ondertussen is door deze dealer een koppelingshuislager en een raamrubber onder garantie vervangen. Dit is keurig gedaan. Ik had wat vragen over het inbouwen van een niet-standaard radio en de monteur nog ruim de tijd om die te beantwoorden. De dealer is zeker aan te raden.
  8. icerabbit

    Slappe (te zachte) achter veren

    Op zich werkt de vering, alleen is deze wat te zacht naar mijn smaak. Ik geloof ook niet dat er een defect is anders had ik dit allang aangekaart bij de dealer. Gelukkig zijn er oplossingen op de markt voor de mensen die zich eraan storen. Mijn vorige auto was een Citroen C1, Ook een relatief goedkoop klein bakkie waar zeker op het gebied van vering best wat op aan te merken was. Het nadeinen met passagiers achterin heb ik echter nooit opgemerkt. Ook niet nadat ik bijna 200.000 km met die auto heb gereden. Wat dat betreft was ik met mijn eerste auto, een Citroen Saxo, (een ander klein goedkoop autootje!) qua veercomfort het beste uit. Zo zie je maar weer dat er een boel verschil zit tussen auto's in dezelfde klasse. Dus je stelling dat het bij auto's van deze klasse hoort ben ik het niet mee eens, maar ik besef wel dat het geen defect is maar hoort bij dit model auto.
  9. icerabbit

    Slappe (te zachte) achter veren

    Geen Mercedes inderdaad. Maar als iemand zijn auto verder wilt aanpassen naar zijn smaak, daar kan toch niets mis mee zijn?
  10. Ik ga aankomende week de standaard radio van mijn Picanto TA (2013) vervangen door een single DIN Kenwood radio. Het standaard inbouwframe kan ik niet hergebruiken. Ik kom diverse inbouwframes tegen op internet: http://www.autoshopdetijger.nl/radiopaneel-kia-picanto-2011-zonder-start-stop-p-5448.html en http://www.autoshopdetijger.nl/radiopaneel-kia-picanto-2011-zonder-start-stop-p-4893.html Welke zou ik nodig hebben? Overigens heeft mijn Kia geen start/stop-knop.
  11. icerabbit

    Luid Speakers Nieuwe Picanto.

    Of als je de standaard radio wilt behouden, plaats je een versterkertje erbij in de auto. De standaard radio levert maar 4 x 15watt piekvermogen :S
  12. icerabbit

    ervaring met het onderhoud

    Auto's kosten inderdaad geld, ik wil alleen mijn ervaring delen met deze dealer. De dealer geeft namelijk uitdrukkelijk op zijn website aan onder de adviesprijzen van Kia te kunnen werken. Dat was in mijn geval niet zo. Niet erg natuurlijk, maar een vermelden waard. Voor de rest was het een prima service en ik kom er zeker weer.
  13. icerabbit

    ervaring met het onderhoud

    Vandaag heeft de KIA Picanto TA uit 2013 zijn eerste (kleine) beurt gehad. Aangezien ik ondertussen verhuisd ben is deze niet uitgevoerd bij de oorspronkelijke dealer, maar bij Autobedrijf Vullings in Best (http://www.vullingsbest.nl/). Deze dealer zit het dichtst bij mijn werk. Ik had voorheen een telefonische afspraak gemaakt en moest enkele weken wachten i.v.m. vakantie van personeel. Op zich geen groot probleem. Aan de telefoon werd ik vriendelijk geholpen. De werkplaats maakt een redelijk nette indruk, als ook de voorgevel van het pand. Het is wel een klein bedrijf(je). In de showroom ben ik niet geweest. De sleutels afgeven ging vlot, aangezien ik wat aandachtspuntjes had heb ik de auto in de garage gereden en hebben we samen gekeken naar de problemen. Omdat deze problemen onder garantie verholpen gaan worden moest ik (veel) papierwerk invullen. Ik mocht wachten, maar moest naar mijn werk. Een leenauto was voorhanden en de kosten hiervan zijn erg schappelijk; 18cent per kilometer ex. BTW. Rond een uur of twee werd ik gebeld dat de auto klaar was. De totale kosten bedroegen €202,39, excl. de kosten van de leenauto. In deze rekening zit ook het vervangen van het interieurfilter (ongeveer €22,00) en Tunap benzine reiniger (ook ongeveer €22,00). Beide zaken vallen volgens mij niet standaard onder een kleine beurt, maar ik heb vooraf niet aangegeven dat ze me hierover moeten bellen. Eigen schuld dus . Opvallend is dat er een halve liter koelvloeistof is bijgevuld (€4,11). Zoiets verwacht ik meer bij een lek omdat volgens mij koelvloeistof niet verdampt. De techneuten in dit forum mogen me best corrigeren als dit onzin blijkt te zijn. Er is 5W30 Longlife Olie gebruikt. Is dit niet bedoelt om de onderhoudsintervallen te kunnen oprekken? Bij ophalen is de rekening keurig doorgenomen met me, er is niet aangeboden om de beurt op rekening te betalen. Ik heb afgerekend per PIN. Eerste indruk: keurige garage, maar niet enorm goedkoop. In ieder geval houden ze van "upselling" van zaken die niet standaard bij de beurt inbegrepen zijn.
  14. icerabbit

    Fantoomvoeding

    Het is een picanto uit 2013
  15. icerabbit

    Fantoomvoeding

    Ik wil de standaard radio zelf vervangen. Bedoeling is om Bluetooth en DAB+ te kunnen gebruiken in de auto De volgende spullen heb ik op het oog: Radio: http://www.kenwood.nl/products/car/autoradio/bt_cd/KDC-BT48DAB/ Antennesplitter: http://www.navishop.nl/dietz-d41106-uni-dab-dab-interf-din-p-14883.html De antennesplitter wil ik gebruiken in plaats van de originele opplak antenne, wat een minder sjieke oplossing is in mijn ogen. Echter wordt er bij de omschrijving van het apparaat gesproken over een fantoomvoeding± http://nl.wikipedia.org/wiki/Fantoomvoeding Zou de Kia hiermee uitgerust zijn en zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee moet houden. Ik heb al aan een ander inbouwframe gedacht en ISO-stekkers.
×