Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Hallo ik heb iets opgemerkt en ik wilde vragen of andere dit ook hebben alvorens ik hier melding van maak bij KIA.

Het probleem is niet echt erg en misschien zou het sommige niet eens opvallen.

Het is verder ook niet echt hinderlijk.

Als ik sochtends in de auto stap en van het erf afrij dan lijkt het de 1e en soms nog de 2e keer dat de koppeling heel licht doorslipt en hierdoor hele kleine schokjes geeft. Dus net alsof ie iets slechter aangrijpt....lastig uit te leggen.

Als de auto zeg paar seconden gereden heeft heb ik dit verder nooit gemerkt.

Herkend iemand dit??????

Posted

Bij de Venga is het een bekend gegeven dat de 1e versnelling met wat horten en stoten gaat.

File rijden is daarmee niet altijd een genoegen. Het zit 'm in de afstelling van de koppeling o.i.d.

Ik heb het gevoel dat jij dat ook hebt, maar zeker weten doe ik dat niet.

Posted

Hi Smart,

Bedankt voor je bericht echter is dit alleen de eerste aantal seconden sochtends en niet constant.

Daarom kan ik het ook niet aan de dealer laten zien.....

Het kan nattuurlijk wel aan de afstelling van de koppeling liggen.

Posted

Ik heb ook een sp3. Ik heb identiek hetzelfde probleem. De garage gaf mij een uitleg en komt er op neer dat ik zei, achteraf kapot moeten ze niet zagen op mijn rijstijl GARANTIE:).

Posted

Ja dit ben ik ook van plan mocht het kapot gaan of extreem snel slijten dan moeten ze garantie geven.

Goed om te weten dat ik niet de enige ben heb jij een 1.6 of een 2 liter?

Posted

Heb ik ook, en vanaf dag 1. Lijkt dus een "concern"-euvel te zijn. Ik dacht eigenlijk altijd dat het met het motormanagement vanwege uitstooteisen te maken had.

Guest Warmentuuter
Posted

Toch Ferry82 zou ik het melden bij de dealer. (al zou het met controle beurt zijn)

Het klinkt niet ernstig als de koppeling dit even doet bij een koude motor en het weg rijden.

Maar als je iedere keer een melding heb gemaakt en in ene heb je versleten koppelingsplaten heb je een stok om te slaan.

• 2 weeks later...
Posted

He hou me/ons op de hoogte!

Mijn dealer melde me vandaag dat ie hier nog niet eerder van gehoord heeft.

Posted

Dealer heeft samen met iemand van hoofdzetel wagen getest deze morgen!

RESULTAAT: niets opgemerkt !!!!!!!!!!!!!!!!!

Zelfs mijn vrouw die geen enkel kennis heeft van auto techniek ondervind het zelfde met de koppeling.

Volgens dealer verder geen zorgen in maken , zolang het zich maar niet constant herhaalt wanneer men telkens terug aanzet.

Volgens andere forum leden zou het enkel bij de 2.0 crdi voorkomen zoals ook in mijn geval. Heb er toch mijn bedenkingen bij op lange termijn, want slijtage aan koppeling plaat valt niet onder garantie.

Heb zo mijn eigen mening over het probleem maar kan ook enkel maar naar gissen:

---Als er nu eens vocht in de kamer bevind daar bij de koppeling platen.

--Dan kan er reeds na een nacht lichte roestvorming ontstaan op het metalen drukplaat.

-- Er zal zich enkel roest vormen daar waar de drukplaat niet aandrukt, doordat de drukplaat uit verschillende belegde delen bestaat.

--gevolg : wanneer je s ’morgens vertrekt zal de lichte oneffen heden schokken veroorzaken op de koppeling en worden deze oneffen heden na enkele malen te ontkoppelen weer glad gemaakt.

Deze lichte roestvorming is ruw en zal op langere termijn de beslagen koppeling plaat sneller laten slijten

Ben reeds vele jaren actief in de moto-techniek. Is natuurlijk niet hetzelfde.

Maar daarnaast heb ik al enkele keren de koppeling vervangen van wagens.

Een vraag aan de ervaren auto-mekanieker of dit eventueel zou mogelijk zijn????

Mvg

Posted

En waar zou dat vocht vandaan moeten komen? Het koppelingshuis is helemaal gesloten. Bovendien zorgt roest voor een ruwer oppervlakte en zal de koppeling juist abrupter aangrijpen en juist absoluut niet slippen.

Roest is niet de oorzaak.

Ik zou meer denken aan (lichte) olievorming op de koppelingsplaat of drukgroep, bijv. door het lekken van de achterste oliekeerring. Maar dan zou je ook olie onder de auto moeten hebben, want dan praat je over forse lekkage voordat het daar terecht kan komen.