Jump to content
Sign in to follow this  
rdlanenga

Afscheid

Recommended Posts

Mede forum genoten,

Ik zal afscheid van jullie gaan nemen...

Mijn Kia Joyce moest weer voor de jaarlijkse APK. Gelijk een grote beurt erbij...

Komen er nog extra kosten bij voor een gebroken voorveer, nieuwe banden en nog wat kleine dingetjes..., weer een nota van 900 euro. (als je m'n vorige topics leest http://www.kiaclub.n...ger-joice-2002/ zie je dat ik dit jaar al duizenden euro's aan de auto besteed heb)

Uit de garage weggereden hoor ik echter een geluidje dat er voor de APK en de beurt er nog niet in zat...

Ben hiermee weer terug geweest naar de garage, nou, het was niet duidelijk wat het was, maar niet gevaarlijk, dus of ik ermee door zou willen blijven rijden en het even aanzien.

Nou vooruit..., ik wist dat ze ziekte bij het personeel hadden in de garage. Uiteraard mocht ik ermee terugkomen als ik het toch niet vertrouwde...

Een week later toch maar weer heen want het geluid was erger geworden.

De garage heeft het onderzocht. Kia-garage Weesepoel in Ten Boer had de kosten voor het onderzoek hiernaar op zich genomen. Helaas viel het eufel niet onder de garantie van de beurt..., Het bleek dat een motorsteun vervangen moest worden. Weer een 125 euro.

Ik was het nu zo zat. Iedere keer weer die dure reparaties... Ik weet niet waar ik aan toe ben en welke onverwachte kosten ineens voor m'n neus kunnen opduiken... Dat kan ik niet hebben. Misschien is het volgende maand wel de versnellingsbak..., of een uitlaat of weet ik veel wat allemaal...

Ik heb maar eens een goede berekening gemaakt van m'n kosten voor de auto...

Ik rij per maand 4000 kilometer. De Joyce rijdt 1 op 7 op LPG-G3. Prijs ongeveer 70 cent per liter. Ik tank per maand dus € 400,00

Sinds de aanschaf van de auto zit ik gemiddeld per maand aan reparaties en onderhoud op € 200,00

Wegenbelasting € 95,00

Voor deze 700 euro per maand kan ik volgens mij ook wel wat anders rijden...

Ik heb me georiënteerd en ben tot de volgende slotsom gekomen bij een andere auto:

4000 km op diesel a € 1,30 per liter. Verbruik (volgens de fabriek 1 op 30) realistisch is 1 op 25. is dus € 208,00

4 jaar garantie. Onderhoud (€ 260 per keer) is 1,5x per jaar, is dus per maand € 35

Aflossing en rente van de lening hiervoor € 280

Tot 2014 is die wegenbelastingvrij, daarna € 90 per maand.

Totaal kom ik nu op € 525,00 aan kosten per maand.

(verzekering heb ik er even buiten gelaten, want die zijn voor beide auto's ongeveer hetzelfde...)

En dan ben ik na 5 jaar van de lening af, dus dan kom ik op ongeveer 300 euro per maand. (wegenbelasting is er dan weer bij)

Ik heb mijn Kia Joyce dus maar ingeruild en over 2 weken mag ik mijn nieuwe bolide ophalen. Net op de valreep voor 1 juli op m'n naam gekregen, dus dat scheelde 800 euro extra belasting... M'n eerste spiksplinternieuwe auto ooit...

Vanaf dan zal ik rondrijden in een Seat Ibiza ST 1.2 TDI Style, zwart metallic, met alle luxe extra's erop en eraan (Business Pakket). En een betrouwbare VW-motor :punk:

Ik zal wat moeten inleveren aan ruimte ten opzichte van de Joyce, maar deze station heeft ook lekker veel ruimte. En heel wat meer zekerheid in dat hij me niet zomaar laat staan met allemaal extra kosten van dien.

Ik bedank m'n beschermengel die het mogelijk heeft gemaakt dat ik de financiering rond kreeg.

Ik ben superblij met deze beslissing. Een goede betrouwbare auto tegen minder kosten in de maand... Maar tsja, geen Kia dus...

:clap: H :clap: A :clap: P :clap: P :clap: Y :clap:

Gefeliciteerd. Heel veel plezier met je nieuwe auto.

Gr Eric en Cindy

even goed heel veel plezier met je nieuwe auto

en ik hoop dat je er nu een hebt die niet op een maandag is gebouwd zeg maar

Van harte met je nieuwe aanwinst. Gelukkig heb je gekozen voor de betrouwbare diesel van VW ipv de onbetrouwbare TFSI motor.