Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hoi,

Mijn joice begon de laatste weken wat kuren te vertonen na het starten, stotterend rijden, lampjes die dagelijks knipperen... Dus naar de garage toe en na de derde keer terugkomen zijn ze er achter gekomen dat één zuiger lekt. Deze zal gereviseerd moeten worden.

Heeft iemand een idee hoe duur dat ongeveer is? Het volledig door de garage laten uitvoeren, want op technisch gebied ben ik analfabeet met 2 linker handen. De garage gaf aan dat het 600 á 700 kost. Is dat reeël?

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden als 1 zuiger gereviseerd is? Die gelijk vervangen moeten worden?

Als 1 zuiger nieuw is, volgen de anderen dan ook snel? Of staat dat los van elkaar?

Alvast bedankt voor de antwoorden, Richard

Posted

Net garage aan de telefoon gehad.

1 zuiger moet gereviseerd. Ze gaan verder wel alle nog goede kleppen (16 klepper) vervangen (had het over 11 en 16 euro per stuk) omdat ze allemaal 10 jaar oud zijn en de anderen ook elk moment kapot kunnen gaan.

Klinkt dit logisch bij jullie?

Hij had het ook nog over een plaat die erin zit en mogelijk naar een specialistisch bedrijf moet wat dan ongeveer een 250 euro zou gaan kosten. Dat zou blijken op het moment dat ze aan het repareren zijn...

(zoals jullie wel lezen ben ik onbekend met de techniek)

Ik heb een prijsgarantie gekregen dat het niet meer dan 1000 euro gaat kosten allemaal, mogelijk wel minder. Klinkt dit fair in jullie oren???

Groet, Richard

Posted

Hoi Richard

Zoals ik lees is er een compressie test uitgevoerd bij je auto.

1 zuiger de klepveren van vervangen ? klinkt mij raar. als je zuigerveren gaat vervangen dan doe je ze allemaal gelijk tijdig lijkt mij.

wat betreft de kosten met koprevisie vindt ik het niet duur .

Posted

ik vind het eerlijk gezegt allemaal nogal een vreemd verhaal, mogelijk probeerd de garage het begrijpelijk te vertellen voor jou, maar iets klopt er niet helemaal.

ben je zelf al wel in de grage geweest, en hebben ze het daar aan je uitgelegt wat er precies kapot is en wat ze van plan zijn (eventueel ook op papier zetten).

maar wat is zo begrijp is dat ze 1 zuiger willen vervangen (of de zuigerveren daarvan). Omdat dan de kop er toch vanaf is, deze te controleren en indien nodig onderdelen laten vervangen.

de prijs daarvoor lijkt me wat laag, maargoed. ik weet ook niet wat er extra wordt gedaan, wordt bijvoorbeeld ook gelijk de distributieriem mee vervangen (moet elke 75.000 km vervangen worden bij een joice)

Posted

Hoi betominice en Crum,

Bedankt voor jullie antwoorden.

Naar ik van jullie begrijp is het logisch om dit zo te vervangen en dat de prijs een goede deal is.

@Crum: Ik heb 3 weken geleden een beurt + distributieriem laten doen. Toen ik 100 meter weg reed ging het motor-controlelampje knipperen. Vandaaruit is gebleken dat dit probleem er is. De prijs van 1.000 euro is dus puur voor deze reparatie.

Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met mijn garage; Kia-garage/dealer Weesepoel in Ten Boer.

Ik ben voor dit probleem 3x terug geweest. De eerste keer hebben ze tot na sluitingstijd zitten te zoeken naar het probleem en hebben het toen voor 1 dag "verholpen" met een nieuwe bougie. De tweede keer hebben ze ondanks zeer grote drukte toch gelijk naar mijn auto gekeken en hebben ze een nieuwe bougiekabelset erop gezet waarop die 1 dag geen problemen vertoonde. De derde keer hebben ze 3 dagen lang m'n auto onderzocht en zijn ze erachter gekomen dat de zuiger lekt. Voor al dit onderzoeken en de gebruikte onderdelen hebben ze me helemaal niks in rekening gebracht en wel een leenauto meegegeven.

Ik ben dus zeer blij met deze garage, maar 1.000 euro is voor mij erg veel geld en ik moet dus wel scherp blijven, vandaar mijn navraag hier. Gelukkig komt de garage ook nu hiermee weer goed uit de bus :clap: :clap: :clap:

Posted

En weer een dikke pluim voor de garage.

Maandag a.s. heb ik afspraak (nu woensdag), maar de auto begint onregelmatig te lopen en ik had vanmorgen een brandlucht in de auto. Ik ben naar de garage gegaan en ze hebben gelijk de planning omgegooid en een leenauto mee, zonder enig probleem.

[FUN :mrgreen:] maar een Picanto ( :wheelchair: ) mee als je een Joice ( :tank: ) gewend bent... :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: [ :mrgreen: /FUN]

Posted

Ik heb m'n Joice ( :tank: ) vandaag weer mogen ophalen... en hij rijdt weer als een zonnetje... :clap: :clap: :clap:

Kia Garage Weesepoel : :adanku: :adanku: :adanku: :adanku: :adanku:

  • 5 weeks later...
Posted

Heerlijk als een auto rijdt..., maar als die niet start of er lampjes gaan branden, of als de motor begint te hikken.........., de grootste nachtmerrie...

Na bovenstaande reparatie reed de auto weer als een zonnetje..., de naaimachine onder de klep ratelde weer zoals die hoorde...

Ik ben de garage Weesepoel ook erg dankbaar voor hun goede inzet en daarnaast... Zoals aangegeven hadden ze me gezegd dat de reparatie maximaal 1000 euro zou gaan kosten... Uiteindelijk kreeg ik de factuur toegestuurd..., totale kosten voor de reparatie € 1.650 euro !!! ECHTER: zoals afgesproken brachten ze slechts 1.000 euro in rekening en was de rest als korting verrekend. Helemaal TOP !!!!!!!

Dus nogmaals: Kia Garage Weesepoel: :adanku: :adanku: :adanku: :adanku: :adanku:

Tot zover was alles weer aardig..., maar auto's zijn auto's...

Twee weken later..., toen het zo heerlijk begon te vriezen...

Ik kom thuis op een zaterdag, parkeer de auto. Zondags kom ik weer bij de auto en wil de deur open doen... Werkt de centrale deurvergrendeling niet..., ik verder kijken... Helemaal geen stroom..., niks, nakkes, nada...

Ik de ANWB Wegenwacht gebeld en laten komen. De man herkende mij al van een jaar eerder..., toen was m'n dynamo kapot en was hij ook bij de joice geweest. Nu was zijn conclusie weer dat de dynamo kapot was. Hij gaf 12 V i.p.v. de 14 V die hij hoort te geven. In hoge toeren gaf die wel 14 V, dus even een stukje rijden in hogere toeren en de accu zou weer vol zitten... Maar zijn advies was wel binnenkort naar de garage te gaan voor een andere dynamo. Vervolgens een lange rit in hoge toeren gereden voor een familiebezoek. Toen ik daar later de dag voor de zekerheid even keek of ik nog stroom had was die weer schoon leeg. Starten met startkabels lukte niet, hadden we met 3 auto's en verschillende kabels geprobeerd... (het sneeuwde buiten ondertussen erg hard en was ijzig koud), dus de Wegenwacht weer gebeld... Die constateerde dat de dynamo nog helemaal goed is, maar dat de accu kapot is. Hij kon gelijk een accu ophalen en erin zetten en excuses voor het prutswerk van zijn collega. Zo gezegd, zo gedaan. Met de nieuwe accu reed die weer als dat naaimachine-zonnetje... Dus..., opgelost zou je denken...

Volgende morgen startte die perfect. Naar het werk gereden, geparkeerd..., en na het werk......... nieuwe accu leeg...

Pfff......., dan baal je.....

ANWB Wegenwacht weer laten komen..., en ik heb gelijk een vervangende leenauto van de wegenwacht geëist. Met als toelichting het bovenstaande verhaal over zijn collega's. Als die hun werk goed hadden gedaan was ik al bij de garage geweest, maar hun nieuwe accu had het probleem blijkbaar verhuld.

Deze wegenwachter had volledig begrip voor mijn situatie en hij was een ECHTE kenner !!!! Met zijn hulp gestart en gelijk wist hij wat het was, niet door metingen of wat dan ook, maar door z'n gehoor en z'n reuk. Hij hoorde de dynamo en hij rook de dynamo. Daarna heeft hij alsnog wel alles uitgebreid doorgemeten en kwam op dezelfde conclusie dat het de dynamo was. Vervolgens de auto m.b.v. zijn reserve/werk-accu naar de garage gereden... Uiteraard Weesepoel :-) Ik had Weesepoel al gebeld toen ik nog op de W.W. stond te wachten en hij had mij geadviseerd de auto daar te laten brengen. Het was al ver na sluitingstijd, maar de baas stond zelf nog op mij te wachten zodat de auto binnen geparkeerd kon worden. (Dus nogmaals: Kia Garage Weesepoel :clap:) De Wegenwachter had vervolgens in de garage nogmaals alle tests doorlopen en aan Weesepoel laten zien. Wat dat betreft, dit was een topper-wegenwachter :punk: !!! Deze wegenwachter belde mij 's avonds nog op omdat hij mijn oude accu er nog bij gezocht had omdat hij het niet terecht vond dat ik een accu geleverd had gekregen als dat niet nodig was geweest, hij deze aan de stroom had gelegd en hem had doorgemeten, maar ook die was echt wel dood...

Kia Garage Weesepoel had de volgende dag de auto alweer gerepareerd.

Wat ik wel vreemd vind is dat ik nu in 3 jaar tijd 3x een nieuwe dynamo heb... januari 2010, december 2010 en januari 2012. Uiteraard heb ik dit ook bij de garage neergelegd. Ik heb iedere keer een gereviseerde dynamo en die krijgen vanuit de leverancier maar 3 maanden garantie..., pfff... Blijkbaar hebben ze er zelf ook weinig vertrouwen in... Maar de garage vond dit niet kloppen en heeft eigenhandig mij 12 maanden garantie gegeven op deze dynamo. (Dus nogmaals: Kia Garage Weesepoel :clap:) Maar ja..., wat de oorzaak is waardoor iedere keer de diode van de dynamo kapot gaat..., dat is helaas een raadsel...

Al met al... De halve auto is zo'n beetje vernieuwd..., dus ik hoop dat ik nu een flinke tijd mag rondrijden zonder dat er verder iets met de auto aan de hand is... Ik heb nu in december en januari € 2.300 aan reparaties aan de auto uitgegeven (terwijl de echte kosten zelfs € 3.000 waren...) voor een auto van 10 jaar met 255.000 km op de teller... Als ik dit in november had geweten..., dan had ik met inruil en het geld dat ik nu voor die reparaties heb betaald, zou ik al bijna een nieuwe :wheelchair: hebben gehad...

Gelukkig rijdt hij nu weer helemaal goed... En áls die rijdt, dan is de joice een heerlijke auto !!!!!

Posted

herejee, wat een verhaal en wat een geld.

Dan zou je bijna gaan uitkijken naar een jongere auto met misschien een stukje lening.

Kan best goedkoper zijn.

Posted

Ik hoop dat die er voorlopig even weer tegen kan..., zeker nu ik deze investering heb gedaan...

Het blijft altijd de vraag wanneer je afscheid van een oude auto moet nemen..., je investeert en investeert... en op een gegeven moment gaat er weer iets stuk... Wanneer worden de kosten te hoog en pak je je verlies van de investeringen en ga je voor een andere auto...? Of is dit net die laatste tegenvaller en rijdt die hierna weer een langere tijd probleemloos door...? Het is altijd een gok...

Als ik nu optel wat ik in totaal voor de auto heb betaald in de 3 jaar dat ik er in rij... 7.000 aanschaf en 6.000 onderhoud en reparaties... Totaal 13.000. (en ik heb er 120.000 km mee gereden.) Daar had ik een zuinige nieuwe auto voor kunnen kopen..., met 7 jaar garantie... Maar tja..., dat is achteraf geredeneerd met de wijsheid van heden...

Maar ik moet sowieso een grote auto hebben...

Ik ben gescheiden en heb 4 kinderen. Mijn nieuwe vriendin heeft 2 kinderen (waarvan 1 volwassen is). Ik zit dus wel aan een grote auto vast voor 7 a 8 personen... Daarnaast denk ik niet dat ze gezien mijn huidige situatie zo happig zullen zijn om mij geld te lenen (daar komt langzaam aan wel weer verbetering in hoor, maar dat heeft even een paar jaren nodig). Ik zal het nu voor een andere auto moet het hebben van m'n spaargeld, maar zoals je kan lezen is die spaarpot ook even weer leeg... Daarnaast kost geld lenen ook weer geld en verhoogt het je vreemd vermogen op de balans, terwijl er een auto tegenover staat die in waarde afneemt..., dat is even niet wijs voor mij...

Als ik wat anders had gewild, dan had ik dat voor december moeten doen. Ik ben nu gewoon aangewezen op deze auto. En ik ben ook afhankelijk van die auto, want ik moet m'n 4 kinderen dagelijks op 3 locaties afleveren voor school en crèche voordat ik naar het werk kan. Hiervoor rij ik dagelijks ongeveer 40 km, dat kan ik niet op de fiets met 4 kinderen of met het openbaar vervoer doen...

Sinds het bovenstaande akkefietje bid ik nu dagelijks ook voor de auto, opdat die ons mag blijven brengen waar we heen moeten.

Posted

Tjonge jonge...wat een verhaal,je kan er een boek over schrijven.

Dit komt mij zeer bekent voor,maar dan met onze vorige auto een renault scenic uit 2000.

daar waren de bombines konstant stuk...op een gegeven moment kreeg ik die dingen ook als garantie.

Maar ik hoop voor jouw dat de kia het nu even volhoud,er is niets minder dan een happerende auto.

Succes.

Groet Sjaak

Posted

Wat een rot verhaal maar wel goed dat jou garage zo erg met je mee leeft en zich zo goed aan de prijs afspraak houd

Dat is inderdaad een dike pluim waard

Ik hoop voor je dat je nu even uit de kosten / probleemen bent

Ik zou je wel aanraden om de motor olie een keer extra te vervangen na zo een uitgebreide motorreparatie

Dit inverband met het weer opnieuw inlopen van de motor en het vuil wat in de motor komt door de reparatie( is niet te verkomen )

Posted

Bedankt voor het medeleven.

@xtra40: wanneer kan ik de motorolie het beste opnieuw vervangen? Na hoeveel kilometer ongeveer? Wordt de olie niet gefilterd door een oliefilter? Moet die dan niet juist vervangen? Of ook vervangen?

Posted

Bedankt voor het medeleven.

@xtra40: wanneer kan ik de motorolie het beste opnieuw vervangen? Na hoeveel kilometer ongeveer? Wordt de olie niet gefilterd door een oliefilter? Moet die dan niet juist vervangen? Of ook vervangen?

ik advieseer altijd om rond de 1000 A 1500 km de motor olie en het olie filter te vervangen

dan haal je de vervuiling weg

het blijft een advies natuurlijk de een vind het onzin en de ander niet ik vind het dus geen onzin na een uitvoerige motor reparatie

als je het te duur vind kan je het ook zelf probeeren te doen scheeld weer centjes

Posted

10.000km en 15.000km neem ik aan........ ?

nee tussen de 1000 en 1500 en daarna weer naar het regulieren onderhoud en dat is 10,000 A 15,000 KM neem ik aan

het is aleen maar nodig voor het opnieuw in lopen van de diverse motoronderdelen

die slijten nu eenmaal wat sneller in omdat niet alles nieuw is krijg je extr slijpsel in de motor

die haal je er op die manier uit doe je dit niet dan kan je wel eens last krijgen van het wel bekende boorpolish in je verbrandings kamer en dan gaat hij waarschijnlijk meer olie verbruiken

dan benziene

het wil niet zeggen dat dit gebeurt maar ik adviseer dit altijd wel dus

Posted

Ik heb 20 jaar amerikaans gereden.

De laatste 11 jaar van die 20 jaar in een Chevy Van V8 5,7L

Aangezien grijze import en amper garantie (1jr) zelf maar wat aangehouden w.b onderhoud.

De verplichte APK als termijn bijv.

Ik reed met die auto 40.000 km/jr en heb NOOIT olie ververst tussendoor.

Met 273.800 km heb ik afscheid van die auto genomen.

Motorisch was de auto perfect.

Duss dat panische over olie verversen en verplichte oliewissels vanuit KiaNl moeten eens

uit de lucht !

Ik heb in het verleden meer last gehad van dat oliewisselen omdat lamlul monteur een filter niet met ketting

had aangedraaid.

Vond zijn baas niet goed, moest met de hand.

Ja leuk, zat ik met een vette parkeerplaats

Posted

De olie wissel die ik aanbeveel is omdat de motor uitelkaar is geweest ???

En een amerikaan ken je niet verglijken met een klein brommermotortje uit en kia

Ook heb ik nog nooit een olie filter met een keting vast gezet ook niet bij die corvete en de mustang en bij de camaro en nog en paar van die wagens waar ik de reparaties en onderhoud aan uitvoer en ik heb nog nooit een lekend olie filter gehad wel een afgebroken/getrokken fiterhuis omdat en of andere gek het filter er droog had op gezet en het zo nodig vond om hem et een norme pijp an te draaien want stel je voor hahahahaha

Maar de motor van de mustang heb ik wel kunen vervangen omdat de eignaar zo krenterig was om niet zijn olie te vervangen na dat de wagen en jaar of 10 stil had gestaan ergens in een woestijn en hij er ff lekker mee ging rijden op een mooie zonnige dag

Posted

Ja, ik heb geen zin in een wellis/nietus discussie.

Jij hebt als vakman vast gelijk, mijn desmalige Amerikanen OH meneer, een zeer gerespecteerd

restauratie en renovatie bedrijfje dacht er anders over.

Posted

Ja, ik heb geen zin in een wellis/nietus discussie.

Jij hebt als vakman vast gelijk, mijn desmalige Amerikanen OH meneer, een zeer gerespecteerd

restauratie en renovatie bedrijfje dacht er anders over.

Ik zal zeker niet zeggen dat je geen gelijk hebt hoor

Ten eerste is het natuurlijk een hele slechte zaak dat de desbetreffende monteur zijn werk niet heeft gecontroleerd zo dat jij lekker met een lekkend filter zat

En dn die olie intervallen tja daar ken je heel lang over praten maar ik ververs mijn olie ook niet als tevaak aleen in de garantie periode of na een flinken renovatie van de motor en zeker als je veel lange stuken rijd kan het inderdaat alemaal veel langer er inblijven zitren

Of zo als jij met een lekere dike motor in een americaan hoe hard moet o en motor werken ???

Meestal niet als te hard zelfs niet. Met een dike aanhanger er achter zo veel power en lekker laag in toeren

Slijten doet het niet dus vervuilen ook niet

En bij het merk waar ik werk is een verversings termijn van 30 A 40.000 heel normaal en als je zoms een beetje olie moet bijvullen

Hef je soms zelfs. Pas om de 50.000 km te verversen

Maar heb ook bij mitsubishi gewerkt en een L300 als je de te laat verversde dan kon je de olie met en plamuurmes uit het carter bikken

Zo dik werd dat ??? Ook nooit begrepen

Dus in jou geval snap ik het prima en heeft het niets met welles nietes te maken

Koop ook nooit een auto die van een monteur is geweest die zijn meestal het slechtst ondehouden van alemaal

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...