Jump to content

GEKRAAK AAN VOORRUIT

hdr

Recommended Posts

Kan iemand helpen, heeft iemand ervaring mee, iemand dat ook voorgehad.

Ik heb nu +/- 12000 km gereden en zogoed als geen storende problemen gehad met de sportage, enkele verwaarloosbare zaken.

Sinds enkele dagen is dat anders, plots ( heb het ontdekt na die enkele dagen met hoge temperaturen), aan de passagierskant zit ik met een gekraak thv de voorruit om gek van te worden, iedere bocht dat ik neem, het kleinste steendje, is voldoende, zelfs op een vlakke weg bv snelweg de sporen van vrachtwagens, is al voldoende om terug dat gekraak te horen, een afslag nemen, een straat indraaien enz enz enz, kortweg telkens er beweging in de carrosserie is heb ik prijs. ik kan het niet filteren of juist localiseren.

help help help

is u wagen met open dak? dan is dat de wind scherm van de dak...

neen, geen opendak, is gelijk de ruit onder een te hoge spanning zit, kan dat moeilijk onder woorden brengen

Guest Warmentuuter

Wanneer je het vermoeden hebt dat je raam onder spanning staat dan zou ik toch een bezoekje aan de dealer brengen.

Als je er te lang mee door rijdt springt er een barst in waar de spanning het hoogst is. (daar zit je niet op te wachten)

Komt het niet bij je dashboard vandaan?

Laat eens iemand die naast je zit wat druk uitoefenen op het kunststofpaneel van de rechter A-style. (praktijkervaring dicht bij het dash of dakrand)

Maar kan ook idd heel goed mogelijk zijn dat het de voorruit is,als die al enigzins kritisch erin zat en iets is uitgezet met de temperaturen kan het mogelijk zijn dat dat net de druppel was die .........

grtz

Heb kràk hetzelfde probleem gehad!!! Gaat idd samen met hogere temperaturen (wagen eind in volle zon gestaan) en kort rollende koetswerkbewegingen... Ergerde me er ook aan en gezien ik op mijn werk ervaring heb in het opsporen van dergelijke parasietgeluiden, wat niet altijd evident is, ben ik ook ditmaal op zoek gegaan en geprobeerd het te localiseren, heb hiervoor zelfs handschoenkastje e.d. uitgebouwd tot ik tot de conclusie kwam dat het dicht bij de rechter A stijl van tussen dashboard en voorruit kwam, oplossing? Heb tussen dashboard en voorruit rechts over een lengte van wel 40 cm WD-40 gespoten (met het rode rietje erop) en ook wat tussen dash- en plastic rechter A-stijl en sedert is het geluid me niet meer opgevallen, eventuele WD-40 spatten of vlekken zijn makkelijk met vochtige multivezeldoek te verwijderen... Hopelijk werkt dit ook bij U, Suk6!!!

Heb kràk hetzelfde probleem gehad!!! Gaat idd samen met hogere temperaturen (wagen eind in volle zon gestaan) en kort rollende koetswerkbewegingen... Ergerde me er ook aan en gezien ik op mijn werk ervaring heb in het opsporen van dergelijke parasietgeluiden, wat niet altijd evident is, ben ik ook ditmaal op zoek gegaan en geprobeerd het te localiseren, heb hiervoor zelfs handschoenkastje e.d. uitgebouwd tot ik tot de conclusie kwam dat het dicht bij de rechter A stijl van tussen dashboard en voorruit kwam, oplossing? Heb tussen dashboard en voorruit rechts over een lengte van wel 40 cm WD-40 gespoten (met het rode rietje erop) en ook wat tussen dash- en plastic rechter A-stijl en sedert is het geluid me niet meer opgevallen, eventuele WD-40 spatten of vlekken zijn makkelijk met vochtige multivezeldoek te verwijderen... Hopelijk werkt dit ook bij U, Suk6!!!

alvast dank voor de info, idd de juiste locatie vinden is niet simpel, heb idd de indruk dat het zit tss rechter A-stijl en het midden dashboard, zo thv sensor. het is zo een vervelend iets dat het echt op de zenuwen gaat werken temeer omdat het steeds uw aandacht trekt.

heb al met 3 verschillende personen, die niks van elkaar afweten, een ritje gemaakt en ieder wijst de voorgeven plaats al is het wat gissen wat de juiste plaats is natuurlijk. had ook al gedacht het hsk er ff uit te halen maar denk niet dat daar het probleem zit, ik sluit mij volledig aan bij uw vermoede, Azzaro.

Is raar, ik heb dat nooit gehad en enkele dagen in de felle zon en plots was dat daar. Ik probeer het eens uit met WD-40 doe het geen goed dan ook geen kwaat hé dank hoor

alvast dank voor de info, idd de juiste locatie vinden is niet simpel, heb idd de indruk dat het zit tss rechter A-stijl en het midden dashboard, zo thv sensor. het is zo een vervelend iets dat het echt op de zenuwen gaat werken temeer omdat het steeds uw aandacht trekt.

heb al met 3 verschillende personen, die niks van elkaar afweten, een ritje gemaakt en ieder wijst de voorgeven plaats al is het wat gissen wat de juiste plaats is natuurlijk. had ook al gedacht het hsk er ff uit te halen maar denk niet dat daar het probleem zit, ik sluit mij volledig aan bij uw vermoede, Azzaro.

Is raar, ik heb dat nooit gehad en enkele dagen in de felle zon en plots was dat daar. Ik probeer het eens uit met WD-40 doe het geen goed dan ook geen kwaat hé dank hoor

zopas WD_40 aangebracht, ruim genoeg genomen, laat u verder nog iets weten, dank alvast

na een "testrit" na het aanbrengen van WD-40, een merkbare verbetering maar zeker nog niet gedaan, ga de actie nog eens hernemen en over een langere afstand (3/4) dashboard

Het jammere is als men met dit soort zaken naar de dealer/werkplaats stapt weinigen zich de moeite gaan getroosten om de oorzaak te gaan vinden omdat daar ten eerste véél tijd in gaat kruipen, proefrit met meerdere personen, geluid is dan soms niet aanwezig enz. en ten tweede het erg moeilijk is voor de merkdealer om de uren die hierin gaan te recupereren van Kia zelf doordat er weinig of geen bewijsmateriaal is om de kosten te staven...

Om deze redenen probeer ik dan ook meestal zelf de 'parasiet' geluidjes weg te werken, gelukkig valt dit bij de Sportage tot nu toe héél erg mee, heb al véél erger wagens gehad, probleem is ook moderne wagens zijn zodanig goed geluidgedempt en de motor is zodanig stil dat men elk geluidje hoe stil ook kan horen, beroepshalve rijd ik dikwijls rond met mercedes oldtimers (pagode enz.) en daarin maakt de motor en de rest van het geheel zo een herrie dat interieurgeluiden als in het niets verdwijnen!!!

• 5 weeks later...

Gekraak is ook weer terug komt van rechtsvoor tussen het daschboard en voorruit, als de radio niet luid staat en het koetswerk van de wagen maakt rollende bewegingen (m.a.w. als de kas wat 'wringt') is het om onnozel van te komen, is zo net het het geluid van leder of simili dat heen en weer piept over een glad oppervlak, moet binnenkort op onderhoud en zal het toch eens vermelden aan de dealer denk ik, zal ondertussen zelf nog eens op onderzoek gaan... Gisteren een dag rondgereden in provincie Henegouwen (Belgie) waar het wegdek veelal in slechte staat verkeert en het vervelende gepiep/gewrijf was er constant aanwezig!!!

Nog niemand meer met dit probleempje die eventueel een blijvende oplossing heeft?