Jump to content

De slurptax heeft voor mij het gevolg ...  

161 members have voted

1. 1. De slurptax heeft voor mij het gevolg ...

• ... dat mijn volgende auto een lichtere auto wordt
    • ... dat ik in mijn huidige auto blijft rijden
    • ... dat ik in jong-gebruikte auto's ga rijden

Recommended Posts

Posted

Sinds gister is die o zo fantastische en geweldige (sarcasme blijft leuk) slurptax ingevoerd. Modellen als de Sportage en de Sorento worden daar een stuk duurder door, en de Carnival is uit het programma geschapt.

Wat heeft de slurptax op jouw (toekomstige) autoaankoop tot gevolg?

Posted

De slurptax is inderdaad een fijne uitvinding van het huidige kabinet in een poging de autorijder nog meer geld uit de zakken te kloppen. Het is juist dat een aantal Kia modellen flink "gepakt" worden door de slurptax maar er is goed nieuws te melden.

De Sportage 2.0 modellen zijn NIET duurder geworden, de auto heeft een D-label en dat is keurig voor een SUV. De Sorento 3.3 V6 heeft (in 2008) een F label en wordt duurder maar er is ook een nieuwe uitvoering in het programma gekomen waardoor je een V6 met 241 pk, 4 WD ?n automaat nog steeds voor ?34.995,- kunt aanschaffen. Daarmee geven we veel concurrenten toch echt het nakijken.

Voor de Sorento diesel monteert Kia in Nederland op nieuwe en bestaande auto's sinds de zomer van 2007 een gratis roetfilter (eerlijk is eerlijk: wel geholpen door de overheidssubsidie). In de nieuwe belastingregels moet een roetfiler echter af fabriek zijn gemonteerd anders wordt er fijnstfofdifferentiatie of "roettax" toegepast. In Nederland is zo'n kruistocht tegen diesels gaande dat de Sorento diesel daardoor fors duurder wordt. Nu nog snel ??n kopen of na 1 april een Sorento VAN aanschaffen (alleen voor bedrijfsmatige aanschaf, dan geen BPM) of een V6 op gas (rijdt geweldig, is mijn vaste auto).

De Carnival is door de maatregelen geheel uit de markt geprijsd omdat deze relatief grote en krachtige motoren aanbiedt. Bij de dealers staan er nog een beperkt aantal maar die gaan, tegen interessante prijzen, nu snel "over de tooonbank".

Kia heeft met de Picanto, Rio en cee'd een behoorlijk aantal modellen en versies met groen B en C labels. Ook is Kia vanaf 1 februari begonnen met Kia duurzaam. Op basis van drie pijlers: innoveren, reduceren en compenseren worden bijdrages geleverd aan het terugdringen van de uitstoot van boeikasgassen. Iedere KIA rijder kan mee doen, kijk op http://www.kia.nl/content/kia_duurzaam.aspx

Posted

Tja, politiek en besluiten en nu weer 'milieu', hierover heeft een ieder wel z'n eigen mening/oordeel :wink:

Ken eigenlijk niemand die daar echt op tegen is en dat we allen wat milieubewuster (zouden) moeten zijn maar maatregelen als bv. slurptax?

Eea. wordt weer aangestuurd door de overheid en als er een is die bewezen onbetrouwbaar is, is het de overheid wel....

En onder het mom van milieu worden er in ijltempo maatregelen genomen die feitelijk een vorm van geldklopperij zijn; alle overheden hebben per definitie altijd geld tekort

Aangezien er iets van 7 miljoen auto's rondrijden in NL is dit altijd een plezierige doelgroep om dan bv. dergelijke tax in te voeren of de brandstofprijs weer eens te verhogen of...vul maar in

Dat daarmee allerlei macro-economische effecten samenhangen zien we wel weer over een paar jaar; politiek is per saldo waan van de dag, helaas-

Gelijk alle andere automerken moet Kia NL nu ook mee in het aanbod van milieuvriendelijker automobielen. Vind ik overigens niet verkeerd daar fossiele brandstoffen op zich eindig zijn

Sommige automerken verlagen nu hun verkoopprijs om zo toch hun aandeel te behouden; Kia kan dat natuurlijk ook doen....

Kia zou echter ook wat pro-actiever kunnen zijn op 't gebied van bv. biodiesel om eens wat te noemen. Nu kan ik deze met m'n Sorento niet tanken, althans wordt sterk afgeraden door de importeur (en heeft dan weer consequenties voor de garantie e.d.)

Afgezien of biodiesel nu (wereldwijd) een afdoende 'duurzame' oplossing is......

Ook zouden de meer 'milieuvriendelijke' Kia's die al een tijdje in Korea rijden hier op korte termijn geintroduceerd moeten worden. Zeker om een deel van de markt te pakken-

Ben benieuwd naar wat Kia NL nog meer gaat doen ten dienste van het milieu nu dat belangrijker en belangrijker wordt. En niet in de laatste plaats daar nu de categorie F en G flink gepakt wordt door een altijd onbetrouwbare en op geld beluste overheid en deze categorie autobezitters zich noodzakelijkerwijs op termijn gaat orienteren. Een euro kan je maar 1x uitgeven....

Echt plezieriger wordt het allemaal niet (en sta ook nog veel te veel in de file) :shock:

Posted

Slurptax is gewoon iets nieuws voor de BPM die volggens Europese afspraken niet meer berekend mag worden op auto's.

Ik blijf lekker in mijn diesel rijden. Zekers nu we over 47 dagen emigreren naar onze Zuiderburen - Belgi?! Hier kunnen ze die idiote belastingmaatregelen niet en daar ben ik blij om..

Het neemt niet weg dat er iets moet gebeuren mbt het millieu en de autofabrikanten zijn goed op weg.. Ze voldoen aan alle eisen als ze een nieuwe auto bouwen en verkopen..

Posted

Ze voldoen aan de eisen, maar Nederland heeft de lat nog wat hoger gelegd, waardoor er nu zo goed als geen auto meer aan de juiste norm voldoet.

Posted

Hmm.. die had ik er wel bij gezet... Hij zal wel weggevallen zijn.