Jump to content

Automatische lichten

Alex

Recommended Posts

Na (te) lang moeten wachten op mijn Sorento heb ik hem eindelijk en hij voldoet aan al mijn verwachtingen tot nu toe.

Ik heb nog een echt muggeziftersvraagje mbt het automatisch ontsteken van de lichten. Persoonlijk vind ik dat de lichten iets vroeger zouden mogen aangaan; bijna alle andere weggebruikers hebben reeds hun lichten aan en ik rij dan nog zonder licht (met een zwarte Sorento dan nog).

Weten jullie of ik de sensor achter de voorruit kan misleiden door hem gedeeltelijk te bedekken ? Krijgt hij dan de indruk dat het al wat donkerder is dan in werkelijkheid waardoor hij de lichten vroeger zal ontsteken ? Of werkt zoiets niet ?

Groeten,

Alex

Ik denk dat net als op alle sensoren er ergens een stelschroef zit om hem beter af te stellen.

De dealer zal wel raad weten met deze vraag.

Anders in de buurt van de sensor een klein stukje gekleurd ruitenfolie plakken, wel in de kleur van de omgeving, is wel zo net.

Als je xenon verlichting in je Sorento hebt zitten zou ik deze automatische schakeling NIET gebruiken, want dan kost het snel je ballasten.

Want de verlichting schakeld immers ook in als je bv een kleine tunnel inrijdt of onder bomen komt te rijden.

Xenon kan/mag niet snel achter elkaar aan en uit geschakeld worden, het is alleen maar een tip, kan je handenvol geld besparen.

En over de rest van de automobilisten met de verlichting, er rijden steeds meer mensen altijd met de verlichting aan, ook overdag, je valt een stuk beter op.

Heb je niet de optie om de verlichting automatisch aan te laten gaan als je motor start??

Philip

Philip,

Ik zal het inderdaad eens vragen aan de dealer als het trucje met de folie niet zou werken. Ik heb nog wel ergens een stukje liggen en zal het eens proberen. Het kleur van het interieur is zwart dus het zal niet opvallen.

Xenon heb ik niet en de optie om automatisch de lichten te ontsteken bij het starten ook niet.

Als al het bovenstaande niet lukt kan ik natuurlijk nog gewoon de lichten aan en uit doen als ik het wil :wink:

Groeten,

Alex

• Like 1

• 2 weeks later...

Het folietrucje werkt maar ik vind er toch maar niets aan zo'n zwart rechthoekje tegen de ruit. De dealer heeft bevestigd wat ik al vermoedde, je kan de gevoeligheid van de sensor niet regelen :( .

Maar niet getreurd, ik steek ze wel gewoon aan als het te donker wordt en doof ze als het klaar is.

Alex

Het folietrucje werkt maar ik vind er toch maar niets aan zo'n zwart rechthoekje tegen de ruit. De dealer heeft bevestigd wat ik al vermoedde, je kan de gevoeligheid van de sensor niet regelen :( .

Maar niet getreurd, ik steek ze wel gewoon aan als het te donker wordt en doof ze als het klaar is.

Alex

Misschien een stukje folie OP de sensor plakken.

Hoeft niet zo donker te zijn, mag iets lichter.

Philip

Heb ik reeds geprobeerd; maar tot mijn verbazing werkt dit niet. Ik zal eens proberen met een ander soort folie, misschien dat dat de oorzaak is.

Groeten,

Alex

• 1 year later...

Alex

Dat je de gevoeligheid van een sensor niet kunt afstellen is voor mij de eerste keer dat ik dat hoor. Lijkt me sterk hoe doen ze de voorinstelling dan? Heb al heel wat sensoren gezien maar nog nooit eentje die je niet kunt in/afstellen. Heb je het merk voor mij of een naam gooi ik hem op het wereldwijd ingenieurs forum bij ons.

Groetjes,

Relena

Dat je de gevoeligheid van een sensor niet kunt afstellen is voor mij de eerste keer dat ik dat hoor. Lijkt me sterk hoe doen ze de voorinstelling dan? Heb al heel wat sensoren gezien maar nog nooit eentje die je niet kunt in/afstellen. Heb je het merk voor mij of een naam gooi ik hem op het wereldwijd ingenieurs forum bij ons.

Groetjes,

Relena

't zou me niet verwonderen dat dit een LDR is die inderdaad niet in te stellen is, tenzij er ergens een potmetertje tussen staat.