sddijker Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Wie weet hoe het zit met het vervangen van banden . Heb een auto aut. 4x4 die is handmatig in te stellen dus geen TCS. Ik dacht dat als je 4x4 rijd altijd 4 banden moet verwisselen.(zeker als je tcs heb). Nu hoor ik weer van een ander dat dit niet nodig is als je geen permanente 4x4 heb. Wie heeft voor mij de juiste informatie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xtra40 Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 het is wel aan te bevelen om het wel te doen anders word het verschil in omtrek te groot en ga je dan wel met ingeschakelde 4x4 rijden dan kan de boel dus wel stuk lopen en het verschil in links en rechts mag ook niet te groot worden anders gebeurt er min of meer het zelfde maar dit geld voor elke wagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xychix Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 Als jou knop enkel 'AUTO en LOW" heeft dan moet je erg goed op je banden passen. Banden met het meeste profiel achter (als je achter kleinere omtrek hebt dan voor dan 'denkt' de computer dat je achterwielen slippen en gaat hij 4x4 rijden.) Het verschil mag niet meer dan 2 mm zijn. Lees ook even het topic over de superlocker, er is een duitser die hiervoor een heel mooie schakelaar heeft ontwikkeld. Ik heb zelf iets simpels gesoldeerd wat ook werkt. Als je ook een stand 2wd hebt dan is het blijkbaar mogelijk om de tussenbak geforceerd los te koppelen. Dan kan ik je helaas niet vertellen hoe het precies werkt. Volgens mij zijn er in NL echter enkel sorento's met een TOD (Torque on Demand) verkocht. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
masimo Posted October 14, 2012 Share Posted October 14, 2012 In Nederland heb je ook de varianten met permanente 4WD (met Auto/Low schakelaar) en manuele 4WD (4x4Lo, 4x4Hi, 4x2Hi schakelaar). In het eerste geval is het een must om 4 banden tegelijk te wisselen. De uitleg werd al gegeven. In het tweede geval is het zeer aanbevolen dat ook te doen. In het geval dat je 4x4Hi of 4x4Lo gaat rijden wordt ook hier eventuele te grote wielomtrekverschillen een probleem. Er ontstaan dan spanningen in de aandrijving als je op vaste ondergrond rijdt. Mocht je alleen in de 4WD standen rijden op losse ondergrond (bijv. sneeuw, grind, zand) dan is een omtrekverschil niet zo'n probleem. Maar, nogmaals, alleen op losse ondergrond. Dus mijn advies: voor alle 4WD varianten altijd vervanging van alle 4 de banden tegelijk vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sddijker Posted October 15, 2012 Author Share Posted October 15, 2012 In Nederland heb je ook de varianten met permanente 4WD (met Auto/Low schakelaar) en manuele 4WD (4x4Lo, 4x4Hi, 4x2Hi schakelaar). In het eerste geval is het een must om 4 banden tegelijk te wisselen. De uitleg werd al gegeven. In het tweede geval is het zeer aanbevolen dat ook te doen. In het geval dat je 4x4Hi of 4x4Lo gaat rijden wordt ook hier eventuele te grote wielomtrekverschillen een probleem. Er ontstaan dan spanningen in de aandrijving als je op vaste ondergrond rijdt. Mocht je alleen in de 4WD standen rijden op losse ondergrond (bijv. sneeuw, grind, zand) dan is een omtrekverschil niet zo'n probleem. Maar, nogmaals, alleen op losse ondergrond. Dus mijn advies: voor alle 4WD varianten altijd vervanging van alle 4 de banden tegelijk vervangen. Bedankt voor de info iedereen hier kan ik mee verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.