Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Zelf je banden verwisselen of laten doen.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Moment is weer zo ver om de banden te verwisselen voor de winter.

Iets om zelf te doen of laten doen.

Hoe belangrijk is het om een momentsleutel te gebruiken.

Wie kan mij hiermee helpen.

Geplaatst

ik zeg gewoon even met de moment sleutel doen

dan is het risico op los komende wielen een heel stuk minder

en het risico dat je een wiel bout afbreekt ook en dan nog maar te zwijgen dat je als je ze weer wilt gaan wisselen bijna niet meer los krijgt

en voor het geld hoef je het niet te laten zo duur zijn die dingen niet ik las laatst iets oven een kleine 19 euro bij de lidle

en als je die grote wielen van een sorento met de hand vast zet is de kans dat ze niet in het midden zitten ook bijna nul

Geplaatst

Ik gebruik heel veel een moment sleutel. Aangeleerd tijdens mijn diensttijd als monteur zware gasturbines. Hier werd elk boutje met een moment vastgezet.

Voor stalen velgen is juiste koppel minder belangrijk als voor LM velgen, maar ik zie nog vaak dat wielen met geweld vastgezet worden. De spanning op de bouten wordt dan onnodig hoog waardoor bij zware belasting t.g.v. het rijden breuk niet ondenkbaar is.

Als ik dan de kosten voor een goede momentsleutel zie, is het niet zo'n grote investering maar wel een hele nuttige.

Geplaatst

Ik gebruik heel veel een moment sleutel. Aangeleerd tijdens mijn diensttijd als monteur zware gasturbines. Hier werd elk boutje met een moment vastgezet.

Voor stalen velgen is juiste koppel minder belangrijk als voor LM velgen, maar ik zie nog vaak dat wielen met geweld vastgezet worden. De spanning op de bouten wordt dan onnodig hoog waardoor bij zware belasting t.g.v. het rijden breuk niet ondenkbaar is.

Als ik dan de kosten voor een goede momentsleutel zie, is het niet zo'n grote investering maar wel een hele nuttige.

Andere vraag

Hoeveel nm is nodig om de bouten goed vast te draaien.

Vast bedankt

Geplaatst

aanhaal moment verschilt per wagen en per soort velg alluminium of staal

maar meestal tussen de 12 en de 18 kg 120nm tot 180nm

maar waar ik werk loopt het wel eens op tot 67kg 670nm

Geplaatst

Hoe kom ik er achter hoeveel nm ik moet gebruiken voor Alu velgen RIAL

Geplaatst

Hoe kom ik er achter hoeveel nm ik moet gebruiken voor Alu velgen RIAL

Geplaatst

in die lijst die johangols geeft staat tussen de 90 en 120nm dan ga je voor safe en doe je 120 nm

aanhaal momenten hebben niet zo zeer met het merk velg te maken maar meer is het staal of alluminium

Geplaatst

in die lijst die johangols geeft staat tussen de 90 en 120nm dan ga je voor safe en doe je 120 nm

aanhaal momenten hebben niet zo zeer met het merk velg te maken maar meer is het staal of alluminium

Oke bedankt voor de info.

Geplaatst

Precies zoals de anderen al aangaven. Lekker zelf doen, én met een momentsleutel. Mocht je twee velgensets hebben, dan wel even controleren of de wintervelgen dezelfde of andere wielmoeren hebben als de zomervelgen (recht conisch of bol conisch). In sommige gevallen kunnen de (stalen) wintervelgen andere wielmoeren hebben. Maar in principe heb je bij iedere velgenset de bijbehorende wielmoeren.

Bij de Sorento is het, uit eigen ervaring, heel belangrijk dat de wielen zich goed centreren. Dit doe je door eerst alle vijf moeren met de hand vast te draaien en daarna pas met de momentsleutel.

110 Nm is een goede richtwaarde voor de Sorento.

Het instructieboekje zegt: "... Draai de wielmoeren stevig aan in een “ster”-patroon. Weet u niet zeker of de wielmoeren vast genoeg aangedraaid zijn, laat dit dan controleren in het dichtstbijzijnde servicestation. Het voorgeschreven aandraaimoment is 9~12 kg•m (65~87 lb•ft, 88-118 Nm)."

En, wat ik altijd doe na montage, is na 150 km rijden het aanhaalmoment nog een keer controleren.

Bij de bandenboer heb je grote kans dat de centrering niet goed is, omdat de meesten met "grof geweld" (met de pneumatische moersleutel) de wielmoeren één voor één meteen vastrammen. Of je moet er met de neus op gaan staan en zelf de juiste instructies geven.

Geplaatst

Informatief topic....thumbs up! :yes:

Ook ik wissel zelf de zomer- en winterbanden van onze twee auto's en dat levert telkens een besparing op van € 100,00 per jaar.

Dus in één jaar had ik de momentsleutel, de verrijdbare bandenstandaard en de garagekrik er al uit. Een kleine moeite die natuurlijk

niet voor iedereen is weggelegd, vanwege ruimte, kennis en opslag.

Geplaatst

Ik heb nog een andere vraag.

De set winterbanden heb ik bij de auto gekregen.

Maar weet niet welke voor, achter links of rechts heb gezeten.

Hoe ga ik hier mee om.

Geplaatst

Informatief topic....thumbs up! :yes:

Ook ik wissel zelf de zomer- en winterbanden van onze twee auto's en dat levert telkens een besparing op van € 100,00 per jaar.

Dus in één jaar had ik de momentsleutel, de verrijdbare bandenstandaard en de garagekrik er al uit. Een kleine moeite die natuurlijk

niet voor iedereen is weggelegd, vanwege ruimte, kennis en opslag.

Dat scheelt een hoop geld plus je kan zelf goed gereedschap aanschaffen.

Kijk ook even naar mijn ander vraag.

Geplaatst

Hoe ga ik hier mee om.

Dikste profiel (grootste omtrek) achter (LET OP, een garage zet vaak dikste profiel voor).

Wel dan de slijtage in de gaten houden. Mag niet te veel verschil in de omtrek zitten (lees superlocker topics hierover)

Geplaatst

Dikste profiel (grootste omtrek) achter (LET OP, een garage zet vaak dikste profiel voor).

Wel dan de slijtage in de gaten houden. Mag niet te veel verschil in de omtrek zitten (lees superlocker topics hierover)

Ja klopt hier ben ik mee bekend, maar betekent dat ik dus de garage moet gaan vertellen hoe het werkt.

Ook de kia dealer.

Omtrek hoe controleer ik deze, wat ik je wel kan vertellen is dat de winterbanden.

Zo goed als niet versleten zijn, zowiezo recht op het oog dan.

Geplaatst

Ik heb ventieldopjes gekocht (zie hieronder) in Duitsland (www.atu.de) met tekst erop, zodat ik altijd weet waar de band op de auto gezeten heeft. ik wissel deze dopjes om voor de originele dopjes die op de velgen van de auto blijven zitten. Daarnaast kun je eenvoudig met afplaktape dezelfde truc uithalen. De garage gebruikt vaak een waxstift om dit op de band te schrijven.

VL = vorne links

HL = hinten links

VR = vorne rechts

HR = hinten rechts

Halfords verkoopt dopjes (€ 4,95) die je in één van gaten kunt stoppen waar de wielmoer/-bout in moet.

Geplaatst

Ik heb ventieldopjes gekocht (zie hieronder) in Duitsland met tekst erop, zodat ik altijd weet waar de band op de auto gezeten heeft.

Daarnaast kun je eenvoudig met afplaktape dezelfde truc uithalen. De garage gebruikt vaak een waxstift om dit op de band te schrijven.

VL = vorne links

HL = hinten links

VR = vorne rechts

HR = hinten rechts

Met de andere auto deed ik dit inderdaad met stikkers wat voor of achter gezeten heb.

Maar een idee om het met ventiel dopjes te doen, is gelijk permanent.

Geplaatst

Hoe ga ik hier mee om.

Je kunt de profieldiepte gewoon meten met een schuifmaat (of profieldieptemeter). Alternatief is het meten van de bandenomtrek. Dat doe je met een meetlint of een touwtje (dat je vervolgens opmeet). Als het goed is vind je dan 2 keer 2 banden met gelijke profieldiepte / omtrek.

De ervaring leert dat bij de Sorento (mét en zonder permanente 4WD) de achterbanden het snelste slijten. Bij handmatige 4x4 (schakelaar met 4x2Hi, 4x4Hi, 4x4Lo) slijten de achterbanden sneller (t.o.v. de voorbanden) dan bij de modellen met permanente 4WD (schakelaar Auto/Low). Omdat de eerste variant vrijwel altijd 4x2Hi (=achterwiel aangedreven) rijdt.

De banden met het diepste profiel / grootste omtrek gaan daarom achteren.

Als je dan ook nog even naar de rolrichting van de banden kijkt dan weet je ook nog welke links of rechts moet. Rolrichting wordt meestal met een pijl op de band aangegeven.

MAAR, let op: Maximaal profieldiepteverschil tussen voor en achter is 2 mm. Maximaal omtrekverschil tussen voor en achter is 2 cm.

Is het profieldiepteverschil > 2mm (of het omtrekverschil > 2cm), dan zul je 4 stuks nieuwe banden moeten kopen om schade aan de tussenbak te voorkomen.

Voor de modellen met permanente 4WD is inbouw van de "superlocker" een optie. Die maakt het o.a. mogelijk met grotere verschillen te blijven rijden, omdat je een 2WD stand erbij krijgt.

Geplaatst

Je kunt de profieldiepte gewoon meten met een schuifmaat (of profieldieptemeter). Alternatief is het meten van de bandenomtrek. Dat doe je met een meetlint of een touwtje (dat je vervolgens opmeet). Als het goed is vind je dan 2 keer 2 banden met gelijke profieldiepte / omtrek.

De ervaring leert dat bij de Sorento (mét en zonder permanente 4WD) de achterbanden het snelste slijten. Bij handmatige 4x4 (schakelaar met 4x2Hi, 4x4Hi, 4x4Lo) slijten de achterbanden sneller (t.o.v. de voorbanden) dan bij de modellen met permanente 4WD (schakelaar Auto/Low). Omdat de eerste variant vrijwel altijd 4x2Hi (=achterwiel aangedreven) rijdt.

De banden met het diepste profiel / grootste omtrek gaan daarom achteren.

Als je dan ook nog even naar de rolrichting van de banden kijkt dan weet je ook nog welke links of rechts moet. Rolrichting wordt meestal met een pijl op de band aangegeven.

MAAR, let op: Maximaal profieldiepteverschil tussen voor en achter is 2 mm. Maximaal omtrekverschil tussen voor en achter is 2 cm.

Is het profieldiepteverschil > 2mm (of het omtrekverschil > 2cm), dan zul je 4 stuks nieuwe banden moeten kopen om schade aan de tussenbak te voorkomen.

Voor de modellen met permanente 4WD is inbouw van de "superlocker" een optie. Die maakt het o.a. mogelijk met grotere verschillen te blijven rijden, omdat je een 2WD stand erbij krijgt.

dank voor dit gedetailleerde antwoord ;) kon ik gisteren net de tijd niet voor vinden.

Geplaatst

@sddijker:

Mijn bandenboer (band!cur) lag mij laatst bij het plaatsen van nieuwe banden op nieuwe LM velgen incl. uitbalnceren uit dat de band met het minste lood gewichtjes dus het kleinste gewicht dat die band beter voor kan zitten.

@smart:

Ik heb ventieldopjes gekocht (zie hieronder) in Duitsland met tekst erop, zodat ik altijd weet waar de band op de auto gezeten heeft.

Bij de aankoop kort geleden van de velgenboom bij Lidl zaten 4 verschillende plastic kleur schijfjes die je op het ventiel kunt plaatsen.

Op die plaatsjes staa dan vermeld LV, RV, LA, RA.

Groet,

vand.m

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...