Jump to content

Tip: Wielmontage erg belangrijk.


masimo

Recommended Posts

Ik heb al eerder hier geschreven over de lichte en konstante schokjes die ik al heel lang in de aandrijving voelde. Heel veel dingen gedaan om tot een oplossing te komen, maar eigenlijk nooit helemaal weg. De beste oplossing was op gegeven moment vervanging van de olie van het achterste differentieel. Daar bleek te weinig in te zitten, zonder dat het diff lekte overigens. Daarna waren de schokjes vrijwel weg.

Echter, na het wisselen van zomer- naar winterbanden waren de schokjes weer terug. Het leek weer net op slechte balancering en was konstant voelbaar onder alle rij-omstandigheden en snelheden. In 4WD, 2WD, lage en hoge gearing, op asfalt, zachte wegen, autoweg, binnendoor, etc. Weer van alles geprobeerd, maar tevergeefs.

Zomerbanden liggen overigens op Dezent velgen, winterbanden op de originele Kia-velgen.

MAAR, 10 weken geleden heb ik zelf van winter naar zomerbanden gewisseld. Gewoon thuis op de oprit. Bandje voor bandje, en wielmoeren kruislings vastgezet met een momentsleutel op 120 Nm. Daarna effe een stukje rijden. En wat schetst mijn opperste verbazing: géén schokjes meer.

Mijn conclusie: het moest dus iets te maken hebben met de winterbanden. Nou, zomerbanden er weer af en winterbanden erop.

Testrijden --> géén schokjes! ????????????????

Lang verhaal kort: Het ligt aan de montage van de wielen. Als de wielen handmatig en secuur gemonteerd worden, géén last van schokjes. Montage met een pneumatische slagmoersleutel (ingesteld zoals ze hem standaard bij de bandenspecialist gebruiken) dan heb ik de schokjes weer.

Ik heb dit gereproduceerd bij een kennis van me die een bandenzaak heeft. Met beide sets wielen. Gooien de jongens volgens de standaardmethode (slagmoersleutel op "vastrammen") effe snel de wielen om is het mis. Met beleid, rust en juiste aanhaalmoment alles ok.

Dus na bijna twee jaar ben ik er definitief vanaf. En ik heb geleerd dat de Sorento een erg gevoelig onderstel heeft.

Mijn tip: Wielen handmatig monteren en met momentsleutel netjes kruislings de wielmoeren vastzetten

Ik heb deze bevinding ook in het Duitse Sorento-forum gemeld, en ik heb al meerdere reakties gehad van mensen die op deze manier ook rare trillingen en schokjes verholpen hebben.

Link to comment
Share on other sites


Als aanvulling nog even de lijst van de vergeefse stappen om mijn schokjes-probleem voorheen op te lossen:

  • Zekering 14 eruit (tussenbak uitschakelen)
  • Installatie van Super-Locker schakelaar voor uitgebreide keuze aandrijving (2WD, 4WD-Auto en 4WD-Lock).
  • Demonteren van de spoorverbreders
  • Opnieuw monteren van spoorverbreders
  • Reinigen van de snelheidssensoren van de tussenbak
  • Oliewissel van de tussenbak
  • Kontrole van de komplete wielophanging en vering (Koni FSD)
  • Aantal malen wielbalancering
  • Sporing en wielvlucht opnieuw laten instellen
  • Kardanassen afgemonteerd, opnieuw gesmeerd en gemonteerd
  • Uitgebreide kontrole van alle flenzen (en borgmoeren) van differentielen en tussenbak
  • Olie vervangen van differentielen
  • Voor en achter nieuwe remschijven en remblokken
  • Wiellagers laten kontroleren
  • ........

Grappige is dat altijd als de wielen eraf gingen, ze vervolgens weer gemonteerd werden met de slagmoersleutel.

En dat bleek nou juist de boosdoener.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Goeie tip!

Hoe draaien de monteurs de wielen vast: direct slagvast of eerst "handvast" en dan strak? Het eerste kan namelijk voor problemen zorgen: je trekt snel het wiel een heel klein beetje scheef of uit het centrum, met schokken als gevolg.

Link to comment
Share on other sites


Uit eigen observatie: in de meeste gevallen worden de wielmoeren (of bouten) meteen 1 voor 1 slagvast gedraaid. Beetje slagmoersleutel levert toch al gauw minimaal zo'n 160 Nm (of nog hoger). En dan nog maar even laten na-"hameren". Dat werkt natuurlijk lekker snel. Als dan alles vastzit en de auto weer op de grond staat, gaan ze ze nog eens een voor een handmatig na met een momentsleutel op 120Nm. Dat haalt natuurlijk niks uit want alles zit al vaster, en zoals is mijn geval dan, en scheef of uit het centrum.

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

hoi het kan ook uit te staan hebben met de mate van slijtage,

als bv de voorbanden verder op zijn als de achterbanden,maken de wielen geen 100 procent gelijke snelheid meer en dan begint de automatische tussenbak te protesteren met schokken of schokjes(eigen ervaring en ook op het duitse forum)

ben inmiddles gelukkig niet meer in bezit van die auto :wink: ,maar wellicht heb je wat aan de info :-)

Link to comment
Share on other sites


Ja dat kan ook, maar schade aan de tussenbak had ik al lang uitgesloten. De eerste aktie na aanschaf van de auto was 4 nieuwe banden, en dat terwijl op dat moment het profieldiepteverschil slechts 1.5 mm was. Bij verschillen > 2 mm of bij toepassing van verschillende merken banden voor en achter bestaat de mogelijkheid dat je problemen met de tussenbak krijgt. Maar de tussenbak is behoorlijk robuust. Je moet al flinke toeren uithalen om hem te slopen. Dat is trowuens niet mijn eigen uitspraak, maar van een expert die ooit een bak ontleed heeft.

Verder zijn de toleranties (op de verwerking van de inputs van de snelheidssensoren) in de stuurelectronica van de 4WD een belangrijke factor. Als die klein zijn is er eerder kans op schade. In het duitse forum wordt een geval vermeld waar d.m.v. herprogrammering van de tussenbak software opeens alle schokjes en trillingsproblemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het vermoeden daar is dat de toleranties in overeenstemming werden gebracht met de specifieke velg/band combinatie.

Maar zoals je hebt kunnen lezen is mijn probleem uiteindelijk simpel opgelost, dus verdere zoekakties zijn niet nodig.

Link to comment
Share on other sites


  • 4 weeks later...

Sinds enkele maanden maakt de mijne ook van die Schokjes en rij al een tijdje rond zonder zekering 13. Deze week nieuwe remblokken gemonteerd en de zekering teruggezet en nu heb ik het gevoel dat het erger geworden is.

Ik heb ze met lucht aangedraait maar netjes zo als het hoort. Het valt me inderddad wel op dat de eerste bouten veel speling hebben bij het aandraaien.

Ik ga dit zeker opnieuw doen met veel aandacht en zal na mijn vakantierit iets laten weten.

Rob

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...
  • 5 years later...

De eerste vraag die bij mij opkomt na het lezen van al deze problematiek omtrent velgen is om welke velgen het gaat? Origineel of aftermarket? Klinkt als een typisch geval van slechte of geen naafcentreering. Anders gezegd, er is een verschil in maat ban de naaf opnde auto en het naafgat van de velg. Dit is normaliter bij aftermarket op te lossen met opvulringen.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...