Guest Winkster Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Ik heb vandaag mijn turbo vanmijn Sorento diesel naar de Sorento hemel geholpen. Wie weet waar ik een ruil turbo vandaan kan halen en wat kost een turbo eigenlijk? Alvast bedankt voor de reactie . Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willem1 Posted April 16, 2008 Share Posted April 16, 2008 Al een prijsje gekregen van je dealer? De turbo op zich kost nog niet eens zoveel geld heb ik me laten vertellen maar zoals te doen gebruikelijk wordt het altijd een pittige rekening voor het hele verhaal vanwege de kosten van arbeid vermeerderd met btw etc etc Anderzijds wel weer garantie voor de volgende keer..... Dwz. in 't kort gezegd: rustig starten met je Sorento en laat 'm even stationair draaien voor je 'm weer wegzet anders ben je zo weer aan de beurt...... Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Bom Posted April 17, 2008 Share Posted April 17, 2008 Heb een paar maanden geleden mijn turbo ook vervangen, hoeveel km heb jij er mee gereden? Heb er 1 via een sloperij gehaald. Even googlen turbo sorento, en er komt genoeg uit. Heb ? 350,-- betaald. Ruil bij Kia kost ? 750, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex Posted April 18, 2008 Share Posted April 18, 2008 Jan, Welke km-stand heeft je Sorento ? Is het gebeurd bij gewoon rijden en heb je gewoon pech gehad of werd hij zwaar belast ? Ik heb er bij mijn vorige auto (Nissan X-Trail) eentje stuk gehad toen ik gewoon rustig naar de supermarkt reed. Plotse fluittoon, zwart rookgordijn achter me en geen vermogen meer. Constructiefout zo werd mij gezegd. Ik lette er vroeger al op, maar nu nog meer : rustig rijden tot de bedrijfstemperatuur bereikt is (dan mag ie gerust wat harder werken) en voor het stilleggen de turbo zeker de tijd geven om rustig 'uit te bollen'. Alex Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stanley Efu Posted September 17, 2008 Share Posted September 17, 2008 Na een tijdje niet op het forum geweest te zijn lees ik nu met groot deja-vu gevoel het verhaal van je kapotte turbo. Op de terugreis van van onze vakantie ging in Zuid-Frankrijk de turbo kapot (alleen wist ik dat toen nog niet) van onze Sorento 2,5 Crdi uit 2005, kilometerstand 94.000! Daar sta je dan langs de route soleil in de brandende zon met idd een zwart rookgordijn (verbrande olie) en zonder trekkracht. Na een lang ANWB avontuur weer veilig thuisgekomen met een huurauto. Het franse garagebedrijf dacht dat de hele motor aan gort was, maar na onderzoek in Nederland bleek dat het schoepenwieltje van de turbo (en daarmee de hele turbo) kapot was gegaan. , waardoor er veelvuldig olie o.a. in de verbrandingskamers gekomen is. In het motorblok zat nog slechts 1,5 liter olie, dat sterk verbrand rook. Uit m'n katalysator kwam een dikke liter olie, uit de rechtopstaande uitlaat drupte in drie dagen ook nog eens een halve liter. De Intercooler zat ook vol. M'n garagebedrijf heeft een afgekeurde tweedehands turbo (hij suisde, maar deed het nog wel) eropgezet om te checken of het blok nog goed was, wat gelukkig zo was. Een ruilturbo vind je makkelijk via www.onderdelenlijn.nl, maar m'n garageman heeft me afgeraden om er een ruilturbo op te zetten, juist omdat dit dus een zwak punt van de Sorento is. Via een bedrijf dat rechtstreeks originele nieuwe turbo's uit Korea importeert kon ik er een krijgen voor 669,- ex. BTW ipv van de 900,- ex BTW van de dealer. Maar met alle arbeid erbij, w.o. alle onderzoeken en turbo-wisselingen, twee keer olie vervangen enz. bracht de rekening op 2496,- incl. BTW. en dat had nog erger geweest als het uurloon van 44,50 euro ex. BTW de 70,- euro was geweest die de dealer had gerekend! Maar het is wel zuur dat je dit gebeurt als je net 7 maanden uit de garantie bent, en alle beurten netjes doorlopen hebt. Een brief met verzoek om coulance naar Kia Nederland leverde ook niks op. Wellicht kan ik een deel uit m'n verzekering halen, dat loopt nog. Ben heel erg benieuwd naar jouw verhaal hoe het nu is afgelopen. En inderdaad laat je motor nog een minuutje doorlopen, dan houdt je turbo het langer uit! Groeten Stanley Efu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.