Tarkan Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Beste pico rijders, wel ik heb bij KIA nl de vraag uitgezet of ik een standkachel mag plaatsen, desnoods door de dealer hier. (In Zweden wordt deze door KIA aldaar als optie geinstalleerd)) en of dat geen consequentie had voor mijn garantie. Even uitleggen, Standkachel is een systeem dat bestaat uit: -een 220V kabel die van een stopcontact (die je op een timer aansluit) naar een plug in je bumper gaat. - van daar loop een kabel naar een accu druppellader (dus goed voor de accu) en een HOTFROG motorverwarmer (die de koelvloeistof verwarmd = blok en kachel), of DEFA olie verwarmer (element tegen motorblok die blok verwarmt). Deze zorgen voor een warme start = minder uitstoot = minder slijtage = minder brandstof verbruik. - Tevens (mooiste van alles) loop die kabel ook door je schutbord heen en daar kan je een electrische kachel op aansluiten die je bij de bijrijderstoel plaatst (NOOIT meer krabben en altijd heerlijk voorverwarmt interieur). Nou.....hierbij het antwoord: Uw bericht ontvingen wij in goede orde. Het inbouwen van een standkachel in uw Picanto, betreft een aanpassing achteraf. De fabrikant kan geen garantie verlenen op eventuele gevolgen van deze inbouw. De algehele garantie loopt geen gevaar, echter wanneer er een storing of defect aan de Picanto optreedt die is te herleiden naar de standkachel, dan is dit niet door de garantie gedekt. Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet / Kind regards, Kia Motors Nederland B.V. maw: de HOTFROG en de acculader kan je vergeten want deze zitten op het systeem van de auto aangesloten. De rest kan naar mijn inzines wel want die staan los van welk systeem dan ook. Persoonlijk vindt ik dit jammer, zeker omdat ik bereid was om dit door de dealer te laten doen. Volgens mij heeft KIA dit nooit serieus onderzocht want in Zweden zijn dit soort systemen onmisbaar en worden daar ook aangeboden/geinstalleerd.... Dus voor degene die dit willen doen, let op. Het KAN consequenties hebben voor de garantie! Ik ga zeker wel de andere systemen (kachel binnen en oleiverwarmer) zelf inbouwen (want deze staan toch geheel los van de auto zelf) maar baal stiekem toch want die koelvloeistof verwarmer en druppellader zijn juist de kersen op de taart vwb behoud motor/ accu. gr Tarkan Quote
bigwade Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Het antwoord van Kia is een juridische "uit het pakje". Niks aan onze auto veranderen, anders vervalt de garantie..dat werk. Zet die hele bubs er nou gewoon in en laat het gaan. Als die dingen deugdelijk gemonteerd zijn is er noppes aan de hand. Quote
Paradise Geplaatst 26 November, 2012 Geplaatst 26 November, 2012 Aan de andere kant; ze zeggen iig nog dat de algehele garantie stand houdt. Ken er ook zat die zeggen 'dan krijg je helemaal geen garantie meer' (dat dat uiteindelijk geen stand houdt lijkt me duidelijk, maar toch..). Wel jammer dat ze er idd niet voor open staan. Zou me persoonlijk trouwens wel afvragen of de kosten van het stroomverbruik niet groter zijn dan de kosten die je bespaard door vermindere motorslijtage, maar dat terzijde. Zal vast wel overdacht zijn.. Quote
Tarkan Geplaatst 27 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 27 November, 2012 Aan de andere kant; ze zeggen iig nog dat de algehele garantie stand houdt. Ken er ook zat die zeggen 'dan krijg je helemaal geen garantie meer' (dat dat uiteindelijk geen stand houdt lijkt me duidelijk, maar toch..). Wel jammer dat ze er idd niet voor open staan. Zou me persoonlijk trouwens wel afvragen of de kosten van het stroomverbruik niet groter zijn dan de kosten die je bespaard door vermindere motorslijtage, maar dat terzijde. Zal vast wel overdacht zijn.. Hoi paradise, Qua kosten haal je het er inderdaad nooit uit (gok ik), maar het is een luxe probleem (In Nederland dan want bij -15 gaat het erg hard hoor!!! ps: die systemen hebben zichzelf echt al bewezen). Vooral het nooit hoeven krabben/ beslagen ramen en altijd lekker warm instappen doet het hem voor mij. Die motorverwarmer (verwarmingelement tegen motorblok (olie)) aansluiting zit al bij de set en het element is de prijs niet dus why not. Stroomverbruik...tja 2.5 kw gedurende een half uurtje...het is maar waar je prio ligt. gr Tarkan Quote
xtra40 Geplaatst 27 November, 2012 Geplaatst 27 November, 2012 ik snap het antwoord wel van kia en is dan ook een normaal antwoord als jij een stand kachel inbouwd en en door het gebruik hiervan omdat er een defect is aan dit ding ontstaat en gebeurt wat met je auto (heb al wel afgebrande autos gezien door standkachels)dat dit dan net niet onder garantie valt en dat is vrij normaal lijkt mij dat is wat zij zeggen verder heb je gewoon garantie net als normaal ???? dus ik zeg doen heerlijk niet meer krabben smorgens en je autotje lekker warm van binnen heerlijk Quote
Tarkan Geplaatst 27 November, 2012 Topic Starter Geplaatst 27 November, 2012 ik snap het antwoord wel van kia en is dan ook een normaal antwoord als jij een stand kachel inbouwd en en door het gebruik hiervan omdat er een defect is aan dit ding ontstaat en gebeurt wat met je auto (heb al wel afgebrande autos gezien door standkachels)dat dit dan net niet onder garantie valt en dat is vrij normaal lijkt mij dat is wat zij zeggen verder heb je gewoon garantie net als normaal ???? dus ik zeg doen heerlijk niet meer krabben smorgens en je autotje lekker warm van binnen heerlijk Goedenavond xtra40, Ik begrijp hun reactie ook wel, doch ik was het niet van plan zelf te doen (ook aangegeven) maar door de dealer en raar dat (zelfde merk) KIA in Zweden er geen punt van maakt (zelfs ook aanbied als optie = eigenlijk geen optie want je moet wel daar in het noorden). Ik ga het zeker doen vwb de kachel binnen en het element tegen het blok (staan beide toch los van de rest). Brandjes met dit soort kachels heb ik nog nooit gezien (misschien wel bij de webasto's (zelf van brandstof/ontsteking voorziene verwarmingssystemen, deze kostten dan ook vele malen meer...) de heater binnen zit goed vast op een houder en de kabels etc zijn alle goed geaard en gekeurd. Wel kan ik mij voorstellen als een gebruiker het kacheltje op de stoel oid legt... fijne avond Quote
Tarkan Geplaatst 31 December, 2012 Topic Starter Geplaatst 31 December, 2012 Hoi allen, Wel ik heb het DEFA systeem net meegenomen (was op familie bezoek in Zweden) en was voor het geheel ong 185,- lichter. Valt dus reuze mee (ivm hier bestellen). Het interieur kacheltje heb ik onder de armsteun gehangen (zodoende hangt deze vrij, kan ik hem richten en zit hij bij niemand in de weg). Eigelijk wil ik het geheel zelf nu gaan inbouwen maar dan heb ik toch een vraagje hier aan degene hier die het weet: - Waar kan ik het beste de kabeldoorvoer maken (richting motorcompartiment)? - Heeft er iemand al een doorvoer gemaakt en zo ja waar precies? - Of heeft er iemand een tekening oid van het schutbord? Ik zie een doorvoer boven het koppelingspedaal maar deze lijkt mij te klein... Enfin, ik hoop dat iemand mij kan helpen en anders toch maar langs de dealer. alvast bedankt en aan allen alvast een gelukkig gezond met veel rijplezier 2013 gewenst Tarkan Quote
Rio Rio Geplaatst 31 December, 2012 Geplaatst 31 December, 2012 Je had beter met je Kia naar Zweden kunnen rijden, hadden ze het gelijk kunnen inbouwen Sorry voor het offtopix Quote
HendrikAnton Geplaatst 31 December, 2012 Geplaatst 31 December, 2012 Dit is het antwoord wat ik kreeg van kia nederland op mijn vraag betreffende de standkachel. Duidelijker en logischer kan niet, Geachte heer Schenk, Dank voor uw bericht. Fijn dat er in ieder geval kennis en ervaring met specifiek de Sportage is bij Webasto. De inbouw van een standkachel, ofwel accessoire, heeft in eerste instantie geen invloed op de fabrieksgarantie. Mocht er echter een defect optreden aan de auto wat is te herleiden naar de standkachel, dan zal herstel hiervan niet onder de fabrieksgarantie vallen. Met vriendelijke groet / Kind regards, Raimon van Beurden Co-ordinator AfterSales Kia Motors Nederland B.V. De Corridor 25, 3621ZA, Breukelen, Netherlands T +31 346 753 803 F +31 346 753 896 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.