Jump to content

Verwijderen afdekklepje voor radio

Frits CL500

Recommended Posts

Hallo,

Mijn vrouw heeft een nieuwe Kia Picanto gekocht, en het is de bedoeling dat ik er zelf een radio in ga zetten. Nu zit er op de plaats van de radio een zwart afdekkapje, en tot nu toe is het me nog niet gelukt om dit te verwijderen :evil: , gaat lekker dus.

Normaal gesproken wip je die plaatjes zo weg, maar deze zit echt goed vast.

Wat is de truck om dit plaatje er uit te halen?

Bedankt alvast, Frits

Hallo Frits,

allereerst welkom hier op het forum.

Gelijk een vraag: wel model heb je?? Het nieuwe of het oudere model?

Het nieuwe model, daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als het oude model.

Hier de uitleg.

Om de radio in te bouwen moet je eerst de nodige delen verwijderen.

Klik de console uit het dashboard, het gedeelte waar de radio, schakelaars enz inzitten.

Dan kan je de plastic kap, radiogedeelte gemakkelijk verwijderen, de palletjes zijn nu via de achterzijde zichtbaar.

Ook moet er(bij het oude model) een stalen frame verwijderd worden dmv 4 schroeven.

Dan het frame van de radio in de console inbouwen, de kabels opzoeken voor de radio, is bij oude model al voorbereid, en dan de radio in het frame schuiven, de kabels aansluiten, en dan pas de console in het dash terug monteren, gaat een beetje moeilijker, en doordrukken tot het geheel vastklikt.

Heel belangrijk:

Omdat de Picanto heel erg krasgevoelig is op het plastic is voorzichtigheid geboden.

Een theedoek tussen de console en dashbord doet wonderen, en als hij niet blijft zitten, schilderstape gebruiken, en laat ook geen sporen na.

TIP:

Kijk eerst even of je radio een "euro" aansluiting heeft, zoniet, eerst langs de dealer of autoshop voor een verloopstekker voordat je aan de gang gaat.

De Picanto heeft nl een euro aansluiting in het dash zitten.

Succes.

Zijn er nog vragen...................let me know :wink:

Philip

Hallo,

Mijn vrouw heeft een nieuwe Kia Picanto gekocht, en het is de bedoeling dat ik er zelf een radio in ga zetten. Nu zit er op de plaats van de radio een zwart afdekkapje, en tot nu toe is het me nog niet gelukt om dit te verwijderen :evil: , gaat lekker dus.

Normaal gesproken wip je die plaatjes zo weg, maar deze zit echt goed vast.

Wat is de truck om dit plaatje er uit te halen?

Bedankt alvast, Frits

Heb bij mijn beide PICs de radios zelf geplaatst ... eerste euvel is inderdaad de afdekklepjes verwijderen ,gebruik je een schoevendraaier of zoiets om het plaatje aan de zijkant los te wrikken ,heb je .... SCHADE ... !!!

Ik heb ze als volgt verwijderd ... neem een zware schroevendraaier ,plaats die loodrecht in het midden op de afdekplaat en geef er een ferme mep op tot er een gat ontstaat ,dan heb je bijgevolg houvast om de plaat met een haak eruit te trekken ... plaatje is dan waardeloos ,but who cares ... :shock:

Hollywood .... it's the neighbourhood ... :wink:

De suggestie om gaten te boren in het afdekplaatje was niet zo'n heel goede. Het afdekplaatje is aan de binnenkant voorzien van "contrastekkers" waarop de stekkers van de draadboom en antenne geklikt zitten. Als je gaat boren kom je dus in je eigen stekkers terecht.

Er is maar ??n manier om deze afdekplaat te verwijderen, het vierkante plastic deel waarin het afdekplaatje en een aantal schakelaars zitten moet er uit geklikt worden. Hierna kun je vanaf de achterzijde van dit deel de vier parkers van het afdekplaatje verwijderen, dit lukt dus nooit van af de voorkant!!!!!!!!

Ik loop nu tegen de volgende problemen aan:

1) de antenne kabel eindigt in een klein vierkant grijs stekkertje, kennelijk is hier een verloopje nodig?? Ik heb al zitten zoeken, maar kom hier niet uit, ook al om dat ik met de boor in deze stekker gezeten heb :evil:

2) het gat waar de radio in geeft geen steun aan de radio, kennelijk is er nog een soort binnenbak of houder nodig die eerst gemonteerd moet worden?? Zal er wel mee te maken hebben dat er ook een dubbel Din in past.

Iemand nog tips?

Frits

Er is maar ??n manier om deze afdekplaat te verwijderen, het vierkante plastic deel waarin het afdekplaatje en een aantal schakelaars zitten moet er uit geklikt worden. Hierna kun je vanaf de achterzijde van dit deel de vier parkers van het afdekplaatje verwijderen, dit lukt dus nooit van af de voorkant!!!!!!!!

Ik had dit al beschreven, maar dat het nieuwe type met parkers vastzit, had ik ook niet voorzien

Ik loop nu tegen de volgende problemen aan:

1) de antenne kabel eindigt in een klein vierkant grijs stekkertje, kennelijk is hier een verloopje nodig?? Ik heb al zitten zoeken, maar kom hier niet uit, ook al om dat ik met de boor in deze stekker gezeten heb :evil:

2) het gat waar de radio in geeft geen steun aan de radio, kennelijk is er nog een soort binnenbak of houder nodig die eerst gemonteerd moet worden?? Zal er wel mee te maken hebben dat er ook een dubbel Din in past.

Iemand nog tips?

Frits

Over het stekkertje: geen idee hoe dat eruit ziet, misschien even een foto plaatsen ter verduidelijking

Ik denk dat er een speciaal frame ingebouwd dient te worden, en bevestigd gaat worden aan het paneel dmv de parkers die je aan de achterzijde bent tegengekomen.

Het frame zal waarschijnlijk bij de Kia dealer gekocht kunnen worden.

Ik weet niet waar je vandaan komt, mocht dit in de buurt van Breda zijn, kunnen we altijd nog iets afspreken, 2 weten immers meer dan 1.

Hopelijk de antwoorden op je vragen.

Groeten

Philip

De suggestie om gaten te boren in het afdekplaatje was niet zo'n heel goede.

Er was ook geen sprake van boren ... :cool: ... wel om het panneeltje door te slaan met een stomp voorwerp zoals een schroevendraaier ... gegarandeerd geen stekkerschade ... :roll:

... Caught in the middle of a hundredandfive ( RAYLEY ) ... :wink:

Vergeet het maar dat doorslaan, dit is veel meer dan een simpel afdekkapje, het is behoorlijk dik en er zitten aan de achterkant een heel aantal verstijvingen. Bovendien zit het heel degelijk vast met vierparkers vanaf de achterkant. Ik heb het kapje ook hergebruikt voor de montage van de radio door er een rechthoekig gat in te zagen met de decoupeerzaag. Door de opstaande rand aan de buitenkant van de het klepje houdt je dan een soort frame met montagelippen over waar de radio precies in past. De kapotte antennekabelplug heb ik afgeknipt en daar heb ik een normale antennekabelplug aan gesoldeerd.

Uiteindelijk allemaal geen probleem dus, alleen wat meer werk als ik gedacht had.

Frits

Vergeet het maar dat doorslaan, dit is veel meer dan een simpel afdekkapje, het is behoorlijk dik en er zitten aan de achterkant een heel aantal verstijvingen. Bovendien zit het heel degelijk vast met vierparkers vanaf de achterkant. Ik heb het kapje ook hergebruikt voor de montage van de radio door er een rechthoekig gat in te zagen met de decoupeerzaag. Door de opstaande rand aan de buitenkant van de het klepje houdt je dan een soort frame met montagelippen over waar de radio precies in past. De kapotte antennekabelplug heb ik afgeknipt en daar heb ik een normale antennekabelplug aan gesoldeerd.

Uiteindelijk allemaal geen probleem dus, alleen wat meer werk als ik gedacht had.

Frits

... ik heb het afdekplaatje zoals vermeld met ??n enkele klap naar het verleden gemept ... eerlijkheidshalve dien ik te vermelden dat ondergetekende te boek staat als internationaal erkend doormepper van met name KIA PICANTO radioafdekplaatjes ... :mrgreen:

... And I could'nt find out ... :wink: