Jump to content

lastig schakelen


mcbeef

Recommended Posts

Mijn Rio had een tijdje het probleem van (verdraaid) lastig schakelen naar de achteruit.

Dit zou met de koppeling te maken hebben. Deze is toen vervangen.

Het probleem is hierdoor helaas niet verholpen en zelfs de eerste versnelling is zo nu en dan lastig te benaderen.

De dealer heeft de olie van de versnellingsbak(?) vervangen, nu gaat het iets soepeler, d.w.z. dat het probleem zich minder frequent voordoet.

Tevens vind ik dat de auto schokkerig (hoe zeg je dat anders) optrekt. Het is vrij lastig om echt vloeiend weg te rijden.

Nu ben ik geen pro, maar rijdt toch al wat jaartjes auto. Heb ik eigenlijk nooit veel problemen mee gehad.

Vaak wordt het wegrijden met ronken en bonken (enkele keer afslaan) of met veel herrie (hoge toeren) en dan een terugval in toeren alvorens ik naar de 2e schakel.

Hebben meer mensen dit? of moet ik toch maar weer eens op cursus :wink:

Link to comment
Share on other sites


Guest Wilcovdongen

Nop ik heb hetzelfde. Dit is gewoon een kia kwaaltje die niet te verhelpen is. En nu na bijna een jaar in me kia te rijden begin ik het optrekken onder de knie te krijgen.

Link to comment
Share on other sites


Ik ga komende week naar de dealer vanwege het aanlopende geluid tijdens het achteruit rijden (ook een bekent probleem heb ik in de gaten). Misschien dat het dan verholpen is.

Link to comment
Share on other sites


Ik heb ook met regelmaat nog moeite met de koppeling. Ik merk trouwens bij koude motor/koppelingsplaten dat deze de eerste paar keer bij het wegrijden schokt mits je wat over toeren maakt. Lijkt wel of de koppelingsplaten dan doorschieten.

Ik ben ook de gelukkige met het schurend/piepend geluid bij achteruitrijden en soms vooruit. Bij de volgende oh beurt meld ik het.

Link to comment
Share on other sites


Wij hebben de Kia Rio nu bijna een week, jawel erg nieuw dus.

Ik hoop toch ook een beetje snel te wennen aan de gevoelloze koppeling waardoor het wegrijden er soms wel erg uitziet alsof ik een beginner ben. (Ik rij toch al zo n 43 jaar auto... ) Verder schakelt de Rio fantastisch soepel.

Link to comment
Share on other sites


Ik vindt idd het optrekken in ze 1 erg slecht, geen gevoel.. Met idd hokke en schokke tot gevolg! En wat betreft t achteruit tij geuid heb ik ook sinds een week

Link to comment
Share on other sites


Mijn Rio had een tijdje het probleem van (verdraaid) lastig schakelen naar de achteruit.

Dit zou met de koppeling te maken hebben. Deze is toen vervangen.

Het probleem is hierdoor helaas niet verholpen en zelfs de eerste versnelling is zo nu en dan lastig te benaderen.

De dealer heeft de olie van de versnellingsbak(?) vervangen, nu gaat het iets soepeler, d.w.z. dat het probleem zich minder frequent voordoet.

Tevens vind ik dat de auto schokkerig (hoe zeg je dat anders) optrekt. Het is vrij lastig om echt vloeiend weg te rijden.

Nu ben ik geen pro, maar rijdt toch al wat jaartjes auto. Heb ik eigenlijk nooit veel problemen mee gehad.

Vaak wordt het wegrijden met ronken en bonken (enkele keer afslaan) of met veel herrie (hoge toeren) en dan een terugval in toeren alvorens ik naar de 2e schakel.

Hebben meer mensen dit? of moet ik toch maar weer eens op cursus :wink:

problemen met wegrijden had ik in het begin ook heel erg echt waardeloos: Oorzaak: koppeling pakt pas op hoge stand.

Schakelen achteruit heb ik ook nog steeds: Koppelingsplaten zijn vervangen minder last van maar komt nog steeds vaak voor.

Mijn 2 vind ik ook niet goed schakelen: s morgens koud knoept ie als je hem van 1 in de 2 zet ook waardeloos dus

Link to comment
Share on other sites


Ik heb vaak dat als ik achteruit wil rijden, dat mijn koppeling niet in zn achteruit kan zetten, dan moet ik eerst koppeling los, dan weer indrukken... dan lukt het vaak wel om hem in zn achtruit te zetten..

Link to comment
Share on other sites


Ik heb een keer gehad dat ik em niet meer van zijn vijf naar zijn vier kon krijgen maar daar heb ik nu geen last meer van.

Wel geeft de schakel indicator altijd aan dat ik moet opschakelen naar zijn twee als ik al in zijn twee zit...!?? Meer mensen die dit herkennen??

Link to comment
Share on other sites


Ik heb een keer gehad dat ik em niet meer van zijn vijf naar zijn vier kon krijgen maar daar heb ik nu geen last meer van.

Wel geeft de schakel indicator altijd aan dat ik moet opschakelen naar zijn twee als ik al in zijn twee zit...!?? Meer mensen die dit herkennen??

Yep, bijna elke opschakeling heb ik er last van. Ik negeer het gewoon uiteraard :-)

Link to comment
Share on other sites


Ik moet zeggen nu dat ik mijn rio 1 week heb is er nog niks mis mee met schakelen niet met wegrijden of achteruit of schakelen gelukkig rij nu pas 3 jaar auto maar mijn vorige auto(nissan pixo) had ik wel heel erg dat die zijn achteruit niet pakte maar mijn rio heb ik er geen last van

Link to comment
Share on other sites


Wel geeft de schakel indicator altijd aan dat ik moet opschakelen naar zijn twee als ik al in zijn twee zit...!?? Meer mensen die dit herkennen??

Herkenbaar. Maar ik negeer het inderdaad, verder ook geen last van.

Het valt mij wel op dat het altijd in dezelfde bochten gebeuren in een woonwijk waar ik rijd (alsof het alleen gebeurd wanneer ik ervoor ook een bepaalde snelheid reed)

Link to comment
Share on other sites


Herkenbaar. Maar ik negeer het inderdaad, verder ook geen last van.

Het valt mij wel op dat het altijd in dezelfde bochten gebeuren in een woonwijk waar ik rijd (alsof het alleen gebeurd wanneer ik ervoor ook een bepaalde snelheid reed)

Inderdaad gebeurt het vooral in woonwijken. Als ik wat langer doortrek in zijn 1 bij een stoplicht ofzo dan heb ik er geen last van. Iets later opschakelen denk ik dus! ;)

Link to comment
Share on other sites


Ik rij nu ruim 40 jaar auto en heb nog nooit een auto gehad zonder zo'n schakelprobleempje (lastig van vrij naar achteruit, lastig van vrij naar 1, lastig van 2 naar 1). Mijn Rio is daarin niet slechter dan andere auto's, wel veel beter dan andere auto's.

In het begin had ik ook erg veel last van het optrekken met horten en stoten. Naarmate ik de auto wat langer had ging het iets beter maar de grootste vooruitgang kreeg ik door het chiptunen bij 6000 km. Door het chiptunen komt er in de lage toeren veel meer vermogen beschikbaar.

Bij koude motor gaat het optrekken sowieso iets soepeler omdat de motor dan een rijker mengsel krijgt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Alleen jammer dat na het chiptunen de garantie vervalt. In ieder geval bij mijn dealer wel.

Over chiptunen en garantie bestaat een apart topic.
Link to comment
Share on other sites


Guest Rio_Brazil

Dankjulliewel, Ik begon al aan mijn kunsten te twijfelen :D

Precies hetzelfde hier (1.2 benzine) Het grappige is als je de TV commercial nog kunt herinneren met die bankrovers ? Wanneer ze wegrijden zie je de Rio langzaam rollen, dan lijkt het of ie stopt, en met een schok gaat hij verder (je ziet de kont zakken).

Vooral met de muziek hard aan is het enorm moeilijk doseren, het lijkt wel of het aangrijp moment van de koppeling altijd weer op een andere plaats gebeurd waardoor je er nooit echt aan kunt wennen.

Verder wil de bak regelmatig niet in de achteruit. Even naar z'n 3 en dan naar achteruit helpt in de meeste gevallen. Zoniet: in z'n vrij; koppeling kort op; koppeling in, even een paar tellen wachten totdat de tandwielen weer (bijna) stil staan en dan in de achteruit.

Tja.. de meest fijne bak die ik ooit gereden heb was de CVT in de Prius III. Met uitzondering van het geloei van de motor bij volgas was dat wel heel fijn rijden (voor 38.000 euro !)

Link to comment
Share on other sites


  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...