Jump to content

Kia Rio zakelijk wat mag wel en wat mag niet?

Recommended Posts

Posted

Ik had een aantal vraagjes omtrent de Kia Rio als zakelijke rijder.

Heb vandaag de keus gemaakt een Kia Rio zakelijk te pakken. Keuze is gevallen op de design edition (wit 1.2 ) deze had naar mijn mening de beste prijs kwaliteits verhouding en had de leukste opties buiten climate control van het superpack erop zitten.

Maar als nog zou ik de Rio een beetje willen aanpassen.

Heb een beetje op het forum rond gekeken en de aanpassingen die ik wil doorvoeren zijn allemaal ook grote topics over gemaakt, maar kon zo snel niks terug vinden over de zakelijke rijder.

Waar mijn interesses liggen:

Zwarte velgen

Zwarte achterlichten

Zwart dak ( wrappen? )

Xenon verlichting

Andere radio

Subwoofer ( onder de stoel? )

Waarschijnlijk andere speakers.

Mijn vraag is nu:

Mag je dit als zakelijke rijder hebben ( of mag het niet maar doen ze er niet moeilijk over :P )

En wat zou elk onderdeel mij ongeveer kosten ( aanschaf prijs product & man uren werk of prijs indicatie )

Sorry dat ik als eerste post meteen een topic start maar zoals eerder vermeld is mijn keuze er vandaag pas opgevallen en ga ik zeker proberen nog wat actiever te worden op dit forum:).

Bedankt voor het lezen en hoop op een spoedig en complete reactie :).

Posted

Mag je dit als zakelijke rijder hebben ( of mag het niet maar doen ze er niet moeilijk over :P )

En wat zou elk onderdeel mij ongeveer kosten ( aanschaf prijs product & man uren werk of prijs indicatie )

Mijn advies is om al die extra's er pas later op te zetten, je moet de goedkope bassisversie nemen en pas nadat

kenteken afgegeven is de extra's erop zetten i.v.m. de bijtelling voor privegebruik.

Peter

Posted

Mijn advies is om al die extra's er pas later op te zetten, je moet de goedkope bassisversie nemen en pas nadat

kenteken afgegeven is de extra's erop zetten i.v.m. de bijtelling voor privegebruik.

Allereerst bedankt voor de snelle reactie!

Maar dan zit ik met een diesel en mijn keuze is gevallen op de benzine variant. De 1.2 cvvt dus.

En om nou alle opties van KIA zelf aftermarket in te bouwen word ook weer zowat.

Posted

Volgens mij moet je in dit geval vooral oppassen dat de zaken ook weer netjes te verwijderen zijn zonder sporen. Ik neem aan dat je de auto leased?

Posted

In geval van lease mag je alles er mee doen wat je wilt indien maar weer in originele staat inleveren (behalve in overleg met je leasemaatschappij dat jij het gewoon betaald en het er in laat zitten) meer info bij je lease maatschappij hierover.

Posted

Het is geen lease auto maar wel een auto op de zaak. Ligt een beetje ingewikkeld.

Maar ik had begrepen dat hier wel eens controles over waren ook inverband met de bijtelling.

Zou je bv een auto met 14% bijtelling nemen en andere velgen erop leggen gaat het verbruik omhoog en zou die dus in de 20% categorie vallen.

Maar weet niet of dit waar is.

Maar als iemand er toevallig verstand van heeft zou die een prijs indicatie kunnen geven voor de genoemde onderdelen zoals xenon en dergelijke.

BVD.

Posted

Maar dan zit ik met een diesel en mijn keuze is gevallen op de benzine variant. De 1.2 cvvt dus.

En om nou alle opties van KIA zelf aftermarket in te bouwen word ook weer zowat.

Het verhaal diesel/benzine snap ik niet in deze context.

Voor het wel of niet en hoeveel aftermarket inbouwen is het bepalend wie de rekening hiervoor betaald. Of het bedrijf van jezelf is, of het een koop of lease auto is, etc. Om hierin goede adviezen te geven is het belangrijk dat jouw situatie wat duidelijker wordt.

Edit: Zie dat er in de tussentijd een update is gekomen.

Posted

@Gebruiker

Geen beren zoeken…

Auto kopen, nota garage is bepalend voor bijtelling en wb.

Verder alle aanpassingen in het redelijke.

Bij gouden velgen zal de fiscus de wenkbrauwen gaan fronsen..

Bij normale velgen niet.

Plakfolie, belettering e.d. is direct aftrekbaar als kosten.

Niet moeilijk over doen als het een marginaal deel van je totale bedrijfskosten is.

Suc6!

Posted

Ik meen me inderdaad te herinneren dat toen ik mijn vorige auto kreeg (Seat Ibiza ST 1.2 TDI E Ecomotive) daar een document bij zat waarin stond dat je bijvoorbeeld geen grotere velgen/bredere banden op mocht leggen, want dan zou je het verbruik/CO2 uitstoot verhogen en aangezien je juist om die lage uitstoot zonder wegenbelasting/bpm mocht rijden zou dit een probleem zijn. Maar ik zag er genoeg op het Seat forum die er gewoon dikkere wielen onder legden hoor. Bij de KIA heb ik hier geen documenten over ontvangen, en ik kan me ook niet herinneren dat dit bij aflevering vermeld was.

Dus zoals bigwade zegt, gewoon beetje in het redelijke houden en dan zal het best meevallen

Posted

Bedankt voor alle snelle reacties stel dit zeer op prijs!

Zat zelf te denken aan 17 inch zwarte velgen.

Naar mijn mening moet dit geen problemen leveren en ook het rijcomfort zou niet veel achter uitgaan. Ook de banden slijtage zou neem ik aan wel meevallen.

De achterlichten zwart maken had ik wel wat over gelezen dat hier een spray voor was maar goed als dit niet mag zou die KIA garage dit ook wel niet doen!

En voor de xenon was nog niet echt een oplossing had ik gelezen :(.

Een ding is wel al zeker er komt een subwoofer in een armsteun. Al vind ik die van KIA zelf erg prijzig maar ik zal meer even goed mijn ogen open doen!

Posted

@Gebruiker

Geen beren zoeken…

Auto kopen, nota garage is bepalend voor bijtelling en wb.

<...>

Plakfolie, belettering e.d. is direct aftrekbaar als kosten.

Niet moeilijk over doen als het een marginaal deel van je totale bedrijfskosten is.

Suc6!

Voor de bijtelling is de cataloguswaarde van de auto + opties (metallic lak en zo) bepalend, niet wat je er voor betaalt aan de dealer. Dus korting van de dealer bijvoorbeeld heeft geen invloed op de bijtelling. Alle after-market spullen die de fabrikant niet levert tellen niet mee. Als je after-market iets installeert (en door het bedrijf laat betalen) wat wel in de catalogus staat is meetellend. Dus ook lichtmetalen velgen, cruisecontrol etc die er achteraf op kosten van de baas worden opgezet.

Voor de wegenbelasting is niet de prijs bepalend, maar de brandstof en het gewicht.

• 2 weeks later...
Posted

Ik heb mijn Rio 1.1 Diesel Superpack gekocht op mijn bedrijf. (freelance offsetdrukker)

De je kunt alle opties als bedrijfskosten opgeven (investering afschrijving in 3 jaar). Ook al je aanpassingen kun je gewoon op de zaak doen het is een bedrijfsauto en dus mag je daaraan aanpassingen doen om daar bv beter mee voor de dag te komen. Sommige kopen een dure Ferrari als bedrijf auto en dat is ook geen probleem.

Je betaald 14% bijtelling (als je die neemt) over de aanschaf waarde van de auto. Als je er later aanpassingen aan doet dan tellen deze niet mee voor de bijtelling maar je kunt ze wel als bedrijfskosten opnemen.