roco Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Ik heb sinds een maandje een nieuwe Sportage XClusive, nieuw model. Nu wil de standaard radio die daarin zit vervangen door een ander 2DIN model. Heeft iemand een idee hoe ik dat ding uit de middencolsole kan halen? Ik zie nergens schroefjes, en ik heb al geprobeerd om te kijken of er geklemde afdekplaatjes losgeklikt kunnen worden, maar tot nu toe zonder succes. Quote
El-Rio-Grande Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Hallo Roco, Wat misschien het slimste is, is even naar de Kia Dealer rijden en vragen of ze je kunnen uitleggen hoe dat moet, OF het zelfs 'even' voor je kunnen doen. Dat laatste is een stukje service, wat niet altijd kostenloos gedaan word. Via de dealer heb je het er waarschijnlijk in 2 tellen onbeschadigd uit, wat een hoop gestoei en evt. beschadiging voorkomt. Overigens heb ik zelf met mijn Rio ooit eens wat met de radio gehad (geen inbouw), waarbij ze mij kostenloos hebben geholpen. Groeten, Peter Quote
Rio-man Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Als't goed is krijg je er twee sleuteltjes bij. Die steek je in de sleuf, trekt een beetje en hij is er schadevrij uit. Stekkers los en klaar. Vijf minuten werk maximaal. Heb het vandaag nog gedaan.. Quote
Tazteam Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Niet doen, Roco. Dan toch maar even naar de dealer, of de handleiding van de radio even doornemen. Maar in GEEN geval een sleutel of wat dan ook, buiten de cd, iets in de gleuf steken. Quote
Rio-man Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Ik had het over de sleuf waar je die sleuteltjes in hoort te stoppen. Bij de een is't een sleuf, bij de ander zijn het 2 gaatjes. Deze zitten aan de zijkant van het front van de radio. Die sleuteltjes kunnen er bijvoorbeeld zo uitzien: Beetje raar overigens dat iedereen je doorverwijst naar de dealer, terwijl je vraagt hoe je het zelf moet doen.. Quote
Rio-man Posted November 1, 2008 Posted November 1, 2008 Zou je overigens eens een foto van de radio kunnen maken, recht van voren, en die hier kunnen plaatsen? Quote
Rio-man Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 Hmm.. Er zijn geen gaten of sleuven te zien voor de sleuteltjes. Heb je de grijze rand van de middenconsole al losgehad om te kijken of daar niets achter zit? Quote
roco Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Nee, ook daarvan weet ik niet hoe ik hem los moet halen. Ik heb gemerkt dat de knoppen van de climate control aan die grijze rand vastzitten, als ik wat aan die grijze rand wrik. Wellicht ben ik er al als iemand me kan vertellen hoe ik die grijze rand kan loshalen, want dan kan ik waarschijnlijk zien hoe de radio losgemaakt kan worden. Quote
El-Rio-Grande Posted November 2, 2008 Posted November 2, 2008 De 'Metal Grain' zoals dat zilver/grijze frame genoemd word, zit met een klem systeem in het dashboard. Bij de garage gebruiken ze een soort konststof wiggen, 2 stuks, om hem los te trekken. Ze steken de ene wig voorzichtig tussen het dashboard en de metal grain en in de ruimte die ontstaat zetten ze de 2e wig, om vervolgens de grain los te trekken uit zijn klem systeem. Wees voorzichtig dat je de boel niet beschadigd, het zit immers vol in het zicht.. Daarnaast zitten er ook wat onderdelen vast aan de Metal Grain, dus doe het rustig en voorzichtig. Maar dat er dus geen gaatjes zitten, was de reden waarom ik je adviseerde om het bij de dealer na te vragen... Groeten, Peter Quote
roco Posted November 2, 2008 Author Posted November 2, 2008 Thanx. Ik zal het eens voorzichtig proberen. Ik heb van mijn brodit mount nog 2 van die kunststof wiggen. Ik zal eens kijken of het daarmee lukt. Quote
roco Posted November 3, 2008 Author Posted November 3, 2008 Hmm. Ik heb het net geprobeerd, maar ik moet toch meer geweld toepassen dan me lief is. Ook ben ik bang dat de kunststof wiggen afbreken. Dan toch maar een langs de dealer, tenzij iemand een nadere instructies heeft. Thanx zover in ieder geval voor de reacties Quote
El-Rio-Grande Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Hoi Roco, De dealer heeft er speciale wiggen voor, waarmee ze het ding er in 2 tellen vanaf hebben. Wellicht dus zeker geen slecht idee om te vragen of zij dat even voor je kunnen doen. Als ze er nog wat voor in rekening brengen KAN het niet veel zijn, maar het lijkt mij stug dat ze dat doen.. Groeten, Peter Quote
Tazteam Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Misschien een tip: Kijk even hoe de monteur het doet, en beschrijf dat hier, heeft een andere Sportagerijder er misschien ook iets aan. Quote
El-Rio-Grande Posted November 3, 2008 Posted November 3, 2008 Goede tip Philip! Beslist waardevol! Quote
MrRedHead Posted December 26, 2008 Posted December 26, 2008 (edited) Hier de foto: En.. heb je de radio er al uit? Ik ben op zoek voor mijn schoonvader naar een 'simpele' radio. Precies zoals jij nu hier toont. Als deze in een Kia Sorento (2006) past dan heb ik wel interesse. De Kia Sorento EX (?) V6 werd toendertijd niet standaard geleverd met een radio? En nu zit er zo'n suffe sony radio-cd in met tig knoppen. Dat is helemaal niks voor hem. Is de radio zonder problemen over te zetten? Edited December 26, 2008 by MrRedHead typo Quote
Rio-man Posted December 27, 2008 Posted December 27, 2008 In principe is dit een dubbel-din radio, en past in principe in elke auto. Als het goed is zit de radiovoorbereiding er al in. Deze is bij de meeste radio's gewoon gelijk, en zo niet dan zijn er wel verloopstukken of weet ik het, maar ga er vanuit dat deze gewoon goed past. Quote
MrRedHead Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 En.. heb je de radio er al uit?Ik ben op zoek voor mijn schoonvader naar een 'simpele' radio. Precies zoals jij nu hier toont. Als deze in een Kia Sorento (2006) past dan heb ik wel interesse. De Kia Sorento EX (?) V6 werd toendertijd niet standaard geleverd met een radio? En nu zit er zo'n suffe sony radio-cd in met tig knoppen. Dat is helemaal niks voor hem. Is de radio zonder problemen over te zetten? Nu is alleen de vraag, heeft Roco hem nog of niet? Op een DM reageerd die niet. Of heeft iemand anders deze (of soort gelijke te koop?) Quote
Tazteam Posted December 29, 2008 Posted December 29, 2008 even een paar dagen wachten, mensen kunnen op vakantie zijn groeten Quote
roco Posted January 15, 2009 Author Posted January 15, 2009 (edited) Hehe, lekker, zo'n lange vakantie Allereerst, MrRedHead, ik moet je helaas in tweevoud teleurstellen: In eerste instantie heb ik hem er nog niet uit, ten tweede is het een leasebak, die oorspronkelijk zonder radio geleverd zou worden (daarom heb ik ook een nieuwe (met bluetooth handsfree functie) gekocht), maar nu hij met radio is geleverd, moet ik hem ook met (deze) radio weer inleveren over een jaar of 4. Dus ik kan hem helaas niet overdoen aan iemand anders. Wel heb ik een tip, die nuttig kan zijn voor de hele club, en niet alleen Sportage bezitters: www.kiatechinfo.com Hier staat praktisch alle technische info van Kia modellen online. Ik zou graag een screendump hier neer zetten, maar omdat bij ziggo e.e.a. aan de hand is met de webspace kan dat nu even niet. Voor degenen die mijn foto missen van mijn radio: Dat heeft dezelfde reden, ik los het zodra ik weer op hun ftp server in kan loggen op. Maar goed, ik ga met de gevonden techinfo site dit weekeinde nog eens proberen het apparaat uit te bouwen, en ik zal er tevens foto's van maken (als het lukt tenmiste), en die posten als Ziggo me weer op mijn webspace laat.... [edit] Ik heb zojuist het panel eraf gehad Nu blijkt dat de radio naast (volgens mij ISO) stekkers een propriatary antenne aansluiting heeft, en nog een vierde connector, die onder de twee ISO stekkers zitten, waarmee de aux en USB aansluiting zijn aangesloten. Met name de antenne aansluiting daar moet ik een verloop voor hebben. Omdat deze aansluitingen op de radio in niets leken op de aansluitingen die terug te vinden zijn op kiatechinfo, maar eens geregistreerd op hyundaitechinfo omdat er een mooie hyundai sticker op de bovenkant van de radio zat, en waarempel daar mijn radio teruggevonden :-~ Morgen maar eens langs de dealer.. [/edit] Edited January 16, 2009 by roco Quote
bigwade Posted January 17, 2009 Posted January 17, 2009 (edited) Hoi Roco, plaatjes, hoe wazig dan ook (maar liefst scherp) helpen te begrijpen waar je het over hebt. Je bent nu "Kia radio-pionier nr 1" dus laat ons meekijken/genieten grtz Frank btw foto's kun je nu direct van je compu hierheen uploaden. Ben er ook nog niet helemaal uit w.b. max pixels etc. maar dat komt wel. Edited January 17, 2009 by bigwade Quote
MrRedHead Posted January 23, 2009 Posted January 23, 2009 Hehe, lekker, zo'n lange vakantie Allereerst, MrRedHead, ik moet je helaas in tweevoud teleurstellen: In eerste instantie heb ik hem er nog niet uit, ten tweede is het een leasebak, die oorspronkelijk zonder radio geleverd zou worden (daarom heb ik ook een nieuwe (met bluetooth handsfree functie) gekocht), maar nu hij met radio is geleverd, moet ik hem ook met (deze) radio weer inleveren over een jaar of 4. Dus ik kan hem helaas niet overdoen aan iemand anders. Wel heb ik een tip, die nuttig kan zijn voor de hele club, en niet alleen Sportage bezitters: www.kiatechinfo.com Hier staat praktisch alle technische info van Kia modellen online. Ik zou graag een screendump hier neer zetten, maar omdat bij ziggo e.e.a. aan de hand is met de webspace kan dat nu even niet. Voor degenen die mijn foto missen van mijn radio: Dat heeft dezelfde reden, ik los het zodra ik weer op hun ftp server in kan loggen op. Maar goed, ik ga met de gevonden techinfo site dit weekeinde nog eens proberen het apparaat uit te bouwen, en ik zal er tevens foto's van maken (als het lukt tenmiste), en die posten als Ziggo me weer op mijn webspace laat.... [edit] Ik heb zojuist het panel eraf gehad Nu blijkt dat de radio naast (volgens mij ISO) stekkers een propriatary antenne aansluiting heeft, en nog een vierde connector, die onder de twee ISO stekkers zitten, waarmee de aux en USB aansluiting zijn aangesloten. Met name de antenne aansluiting daar moet ik een verloop voor hebben. Omdat deze aansluitingen op de radio in niets leken op de aansluitingen die terug te vinden zijn op kiatechinfo, maar eens geregistreerd op hyundaitechinfo omdat er een mooie hyundai sticker op de bovenkant van de radio zat, en waarempel daar mijn radio teruggevonden :-~ Morgen maar eens langs de dealer.. [/edit] Roco, is het al gelukt om foto's te maken? Kan je wat meer info posten? Wat is de radio type van Hyunadai zoals de sticker op de radio doet vermoeden? Ben benieuwd naar je ervaringen. Quote
Recommended Posts