Jump to content
Onderdelenshop24.com

Recommended Posts

Posted

Beste mensen,

Laatst zat ik vol enthousiasme de post van Eugen te lezen, waarin hij een multimedia pc inbouwt in zijn Picanto.

Omdat ik mij steeds meer begint te ergeren aan de standaard radio van de KIA, wil ik over een tijdje, ook zoiets in elkaar knutselen,

Ik vroeg mij af, of jullie mij daarbij konden adviseren.

Wat wil ik aanschaffen:
KIA Picanto Single DIN Dash Frame. (50 Euro)
Een Single DIN Radio CD speler met Bluetooth AUX en USB ingang. (60 Euro)
Een 7"inch android tablet. (40 Euro)

AUX Kabel (5 Euro).

De bedoeling is dat de radio in het frame wordt geplaatst, en dat daarvoor de tablet wordt gemonteerd. (zie bijlagen)

Door de AUX kabel aan te sluiten op de radio, loopt het signaal via de speakers van de auto..
Door de USB kabel aan te sluiten, wordt de tablet voorzien van stroom.
Door gebruik te maken van Bluetooth, kan ik mijn telefoon verbinden met de radio om handsfree te kunnen bellen.

De tablet die ik wil monteren is een simpele 7"inch android tablet met een dual core processor en android 4.1 besturingssysteem.
Voor in de auto een prima apparaat. Ik kan hiermee makkelijk gebruik maken van diensten zoals spotify, internet, navigatie, email etc.

Via een externe dongel of tethering kan er toegang verkegen worden tot het internet.
Tevens kan er gebruik maken van FM radio omdat de AUX kabel ook als antenne dient.
Voor 40 euro zijn deze tablets al te bestellen.

Voor 150 euro (misschien minder, als je de benodigde spullen al in huis hebt.) zou je dus klaar moeten zijn.
Als het goed is, zou men de toetsen op het stuur ook nog kunnen gebruiken om het volume in te stellen en inkomende telefoons op te nemen of te weigeren. Ik weet alleen niet of er een app bestaat die er voor zorgt dat binnenkomende telefoongesprekken op het tablet wordt weergeven.

Wat vinden jullie van dit idee?
Tips en opmerkingen zijn altijd welkom! :)

Groetjes!

post-6870-0-63094900-1362700371_thumb.jpg

post-6870-0-16586700-1362700734_thumb.jpg

Posted

Kijk eens naar de Parrot Asteroid zou ik zeggen. Dan hoef je zelf het wiel niet opnieuw uit te vinden...

Bedankt Murcielaygo,

Wat jij laat zien is inderdaad een optie.

Alleen kosten deze dingen ongeveer 500 euro.

Dat is 350 euro meer dan wanneer ik zelf zoiets in elkaar knutselt.

Daarnaast zie ik meteen dat de Andriod OS van de Parrot Asteriod erg beperkt is vergeleken met een normaal Andriod OS.

Het lijkt mij ook gewoon leuk om zoiets in elkaar te gaan knutselen.

Wil graag weten of er nog mensen met tips zijn.

Een cool voorbeeld vond ik op youtube.

Posted

Leuk dat er nog meer gekken zijn zoals ik :D

ik heb mijn 2din frame gekocht via ebay (35euro) 5 werkdagen later had ik hem in huis.

en in plaats van een radio met allemaal functies die je toch niet gaat gebruiken kan je ook een bescheiden versterkertje kopen en deze ergens monteren , dan heb je ook geen gedoe met evt radio die je moet instellen en dan je tablet verwijderen enz

Ook een tip van flip, goedkope tablets hebben vaak geen GPS , en deze zijn moeilijk te customizen , naar mijn idee kan je beer dan voor een galaxy tab 7 inch gaan icm met een bescheiden abbonement , (ik heb een tab en betaal 14 euro per maand via hi)

Mocht je hulp nodig hebben met bijv. customizen van je tabje of andere dingen laat het weten , ik heb zelf best veel ervaring met android. (en moeilijke dingen in me auto inbouwen)

mocht je engels goed zijn dan raad ik je aan eens te kijken oop http://www.mp3car.com  in het forum gedeelte zijn talloze paginas met info over onzin in je auto bouwen

Posted

owja, er zijn ook manieren om via een app je tab wakker te laten worden (scherm constant aan) als je contact aan gaat en die app zet je tab op standby als je contact uit gaat

Posted

Leuk dat er nog meer gekken zijn zoals ik :D

ik heb mijn 2din frame gekocht via ebay (35euro) 5 werkdagen later had ik hem in huis.

en in plaats van een radio met allemaal functies die je toch niet gaat gebruiken kan je ook een bescheiden versterkertje kopen en deze ergens monteren , dan heb je ook geen gedoe met evt radio die je moet instellen en dan je tablet verwijderen enz

Ook een tip van flip, goedkope tablets hebben vaak geen GPS , en deze zijn moeilijk te customizen , naar mijn idee kan je beer dan voor een galaxy tab 7 inch gaan icm met een bescheiden abbonement , (ik heb een tab en betaal 14 euro per maand via hi)

Mocht je hulp nodig hebben met bijv. customizen van je tabje of andere dingen laat het weten , ik heb zelf best veel ervaring met android. (en moeilijke dingen in me auto inbouwen)

mocht je engels goed zijn dan raad ik je aan eens te kijken oop http://www.mp3car.com  in het forum gedeelte zijn talloze paginas met info over onzin in je auto bouwen

Hoi Eugen,

Gek ben ik wel, alleen mijn vriendin niet....  :online2long: 

Ik moet dus eerst het een en ander uitvechten.

Als er eenmaal iets in mijn kop zit, moet ik het ook echt gewoon doen! :P

Je tip om alleen een tablet en een versterker te gebruiken, snap ik niet helemaal.

Ik neem aan dat ik de AUX kabel aan de versterker dient te koppelen.

Maar dan heb ik de volgende vragen.

Dien ik dan bepaalde ISO kabels aan de versterker te koppelen zodat het geluid over mijn speakers loopt?

Hoe krijg ik via die versterker mijn telefoon gekoppeld? 

Kan ik via die versterker dan ook de stuur knoppen gebruiken?

Het grootste probleem waar ik tegen aan zou sluiten is denk ik het frame.

Ik weet nog niet hoe ik het frame in de juiste vorm "gefabriceerd" krijg.

Op verscheidene filmpjes zie ik dat men bepaalde producten gebruikten waar ik het bestaan niet van afweet.

Vervolgens schuren ze het frame in de juiste vorm, primen en verven het frame.

De reden dat ik een radio als "tussenstation" gebruik, is omdat het makkelijk in te stellen.

Als het goed is, hoef ik de autoradio 1x in te stellen.

Als ik de radio op de AUX modus laat staan, loopt alles verder via mijn tablet.

Ook de radio loopt dan via mijn tablet omdat de AUX kabel tevens als antenne werkt.

Ik hoor graag van je.

Posted

dat spul dat is glasvezel , maar dat is niet nodig om te gebruiken.

Ik zal straks even meten hoe groot het 2din gat precies is , en dan kan je aan de hand van die maten een tablet uitkiezen , eventuele randjes frames en andere ellende kan je pas gaan uitdenken en maken als je tab en 2 din frame hebt

stuurwiel bediening kan je niet de versterker mee besturen maar je hebt gewoon volume op je tab . er zijn ook apps waarmee je je volledige telefoon via je tab kan bedienen via bluetooth.

Qua verterker , je zal idd stroom naar de versterker en audio vanaf je tab naar de versterker moeten leggen , en audio van de versterker naar het iso blok.

ik denk qua eerste gemak je wel voor een radio zal gaan maar uit ervaring weet ik dat iemand die dit al wil inbouwen in zijn/haar auto altijd op zoek is naar dingen om het te verbeteren/pimpen/upgraden.

stuurwiel bediening op een tablet word lastig, maar is wel mogelijk met aanvullende hardware

en ik weet niet wat voor radio je in gedachten hebt maar de goedkopere ondersteunen meestal geen stuurwielbediening

http://www.mp3car.com/android-tablet/

hier kan je van alles lezen over eventuele hndernissen en bekende problemen die opgelost moeten worden als je een android tablet in je auto propt.

Lees dit aub goed door , en maak je beslissing aan de hand hiervan , je kan ook vinden welke tab zich het beste leent hiervoor.

Posted

Hi P4y0r,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hoewel ik het eigenlijk ook zou willen doen om mijn Oxygen o'car (autoradio met iPhone houder en app http://www.oxygenaudio.com/231-o-series ) op een mooie manier in te bouwen waar nu de standaardradio zit. Maar aangezien ik niet de handigste ben en ook niet de meest geduldige, twijfel ik of ik niet uit china een kant en klaar systeem ga kopen.

Iemand ervaring met dat glasvezel en polyester. Is dat ook te doen voor een beginneling?

Succes!

Posted

dat spul dat is glasvezel , maar dat is niet nodig om te gebruiken.

Ik zal straks even meten hoe groot het 2din gat precies is , en dan kan je aan de hand van die maten een tablet uitkiezen , eventuele randjes frames en andere ellende kan je pas gaan uitdenken en maken als je tab en 2 din frame hebt

stuurwiel bediening kan je niet de versterker mee besturen maar je hebt gewoon volume op je tab . er zijn ook apps waarmee je je volledige telefoon via je tab kan bedienen via bluetooth.

Qua verterker , je zal idd stroom naar de versterker en audio vanaf je tab naar de versterker moeten leggen , en audio van de versterker naar het iso blok.

ik denk qua eerste gemak je wel voor een radio zal gaan maar uit ervaring weet ik dat iemand die dit al wil inbouwen in zijn/haar auto altijd op zoek is naar dingen om het te verbeteren/pimpen/upgraden.

stuurwiel bediening op een tablet word lastig, maar is wel mogelijk met aanvullende hardware

en ik weet niet wat voor radio je in gedachten hebt maar de goedkopere ondersteunen meestal geen stuurwielbediening

http://www.mp3car.com/android-tablet/

hier kan je van alles lezen over eventuele hndernissen en bekende problemen die opgelost moeten worden als je een android tablet in je auto propt.

Lees dit aub goed door , en maak je beslissing aan de hand hiervan , je kan ook vinden welke tab zich het beste leent hiervoor.

Stel we gaan uit van de Pioneer DEH-4400BT.

Deze is te verkrijgen op de website van KIA zelf.

Ik neem aan dat de stuurbediening het dan wel zou moeten doen, anders bieden zij deze niet aan.

Op deze radio zit een AUX, USB en Bluetoorh aansluiting.

Als ik de AUX kabel aansluit van mijn tablet naar de radio, zal al het geluid via de speakers lopen.

Als ik de USB kabel aanstuil van mijn tablet naar de radio, zal mijn tablet altijd worden gevoed door stroom.

Met de bluetooth functie kan ik dus mijn telefoon koppelen zodat ik eventuele telefoongesprekken kan voeren.

Mijn ervarig met autoradio's zijn, dat deze altijd op de laatste ingestelde modus blijven staan.

Dus in principe of ik 1x malig de AUX modus te selecteren. Iedere keer als ik dan de auto instap, en ik maak contact, staat de modus goed ingesteld.

Het is ook handig om je stuurknopbediening te gebruiken zodat het volume makkelijk aangepast kan worden en telefoongesprekken opgenomen/opgehangen kunnen worden.

De radio wordt op de KIA site aangeboden voor 215 euro, maar heb ze op internet al zien staan vanaf 60 euro.

Ik denk dat dit de simpelste en effectiefste manier is om dit zo uit te werken.

Mijn grootste hindernis zal het frame zelf zijn...

Als  glasvezel volgens jou niet nodig is, wat gebruik je dan om alles netjes weg te werken?

Groeten

Posted

Hi P4y0r,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hoewel ik het eigenlijk ook zou willen doen om mijn Oxygen o'car (autoradio met iPhone houder en app http://www.oxygenaudio.com/231-o-series ) op een mooie manier in te bouwen waar nu de standaardradio zit. Maar aangezien ik niet de handigste ben en ook niet de meest geduldige, twijfel ik of ik niet uit china een kant en klaar systeem ga kopen.

Iemand ervaring met dat glasvezel en polyester. Is dat ook te doen voor een beginneling?

Succes!

BesteToweron,

Voorlopig is het nog allemaal hardop nadenken.

Zoals ik al aangaf heb ik een vriendin die het niet ziet zitten, dat er in onze auto gekloot wordt.

De voornaamste reden dat ik dit doe, is omdat een tablet veel fijner te gebruiken is dan zo'n chinees kant en klaar systeem.

Ik wil gewoon gebruik kunnen maken van diensten zoals Spotify, Skype, Youtube, Streaming tv (Sopcast) etc. etc.

Zo'n android 4.1 systeem oogt ook nog eens beter vergeleken met de spuuglelijke en beperkte interface van van die standaard radio's.

Daarnaast heb ik berekend dat je ongeveer 200 kwijt bent voor het systeem wat ik in gedachten heb.

Zodra ik mijn vriendin om hebt gekregen en alles is tot in de puntjes uitgewerkt, dan zal ik starten met het uitvoeren ervan.

Uiteraard zal ik alles hierover op het form plaatsen.

Posted

Hi P4y0r,

Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Hoewel ik het eigenlijk ook zou willen doen om mijn Oxygen o'car (autoradio met iPhone houder en app http://www.oxygenaudio.com/231-o-series ) op een mooie manier in te bouwen waar nu de standaardradio zit.

Dat is dus helemaal niet zo moeilijk!

Je kunt gewoon een Single-DIN paneel kopen en een verloopkabel van Kia naar ISO.

Je hoeft hiervoor dus niets zelf te fabriceren, maar kunt met een ander paneel heel eenvoudig een normale single of double-DIN radio plaatsen...

Posted

Stel we gaan uit van de Pioneer DEH-4400BT.

Deze is te verkrijgen op de website van KIA zelf.

Ik neem aan dat de stuurbediening het dan wel zou moeten doen, anders bieden zij deze niet aan.

Ik denk niet dat je daar van uit kunt gaan; de auto kan namelijk ook met een radio zonder BT enzo geleverd worden en heeft dan ook geen stuurwielbediening.

Volgens mij bieden ze die Pioneer aan als goedkoop alternatief om TOCH BT te hebben, zonder meteen voor een complete "pack" te hoeven kiezen.

Als je naar de specificaties van de Pioneer kijkt staat daar ook geen optie tussen voor gebruik van stuurwielbediening...

http://www.pioneer.eu/nl/products/archive/DEH-4400BT/page.html

Posted

Klopt , het is belangrijk om op de website van de fabrikant te kijken of het mogelijk is.

en het kan wel zoals je in gedachten hebt , alleen waar ga je de radio laten en hoe wil je de tablet monteren ?

want het word lastig om de tablet voor de radio te plaatsen , dan komt ie te ver naar voren ben ik bang

Posted

Dat is dus helemaal niet zo moeilijk!

Je kunt gewoon een Single-DIN paneel kopen en een verloopkabel van Kia naar ISO.

Je hoeft hiervoor dus niets zelf te fabriceren, maar kunt met een ander paneel heel eenvoudig een normale single of double-DIN radio plaatsen...

Helaas. Ik heb zo’n paneel gekocht van Scoche, die idd voor een 1-din en pocket eronder geschikt zou moeten zijn, maar 't pas allemaal net niet.

Posted

De prijzen van een Parrot Asteroid zijn geen 500 euro, kijk hier maar eens http://tweakers.net/pricewatch/283295/parrot-asteroid.html

Hoi Ceeder,

Het systeem wat jij laat zien, is niet wat ik bedoel.

Ik wil gewoon gebruik kunnen maken van een volwaardig android systeem met een groot scherm.

Wil je een Parrot Asteroid systeem die erop lijkt, dan ben je bijna 500 euro kwijt.

http://www.pitstar.com/epages/Pitstar.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/Pitstar/Products/PAR-ASTEROIDSMART

Posted

Klopt , het is belangrijk om op de website van de fabrikant te kijken of het mogelijk is.

en het kan wel zoals je in gedachten hebt , alleen waar ga je de radio laten en hoe wil je de tablet monteren ?

want het word lastig om de tablet voor de radio te plaatsen , dan komt ie te ver naar voren ben ik bang

Ik gaf de pioneer als voorbeeld aan. Er zijn vast radio's die het wel ondersteunen.

Volgens deze website kan je zien dat de stuurwiel knoppen via een kabel aangesloten zijn en dus niet via Bluetooth?

Het lijkt mij dat deze samenkomt met de overige ISO kabels die achter in de radio gestopt moeten worden.

Als ik naar de single din kijk (Bijlage) zie ik dat er aan de onderkant wat ruimte over is.

Dat moet volgens voldoende zijn om de tablet in te plaatsen. (Groene gedeelte).

De tablet zal dan een klein stukje naar achter vallen wat er tevens voor zorgt dat ik recht op het scherm kijkt.

Het enige wat ik dan moet doen is de open ruimte die er onstaat opvullen.

Ik zie vaak op tv series zoals West Coast Costums etc. dat men een speciaal soort mengsel de gaten opvullen, dit opschuren en vervolgens primen en spuiten.

PS. Ik weet niet veel van versterkers, maar is het mogelijk op bovenop de radio een kleine versterker te plaatsen als dat echt nodig is?

post-6870-0-72584100-1362957928_thumb.jpg

Posted

klopt je kan de gaten opvullen met van alles , plamuur of iets dergelijks , het mooiste en beste resultaat qua stevigheid is toch wel glasvezel matten.

Ik raad je aan te googelen op glasvezel matten en kijken of dit iets is wat je eventueel zelf zou kunnen doen.

Wat ik er van weet is dat het behoorlijk arbeidsintensief is en je wel geduldig moet kunnen werken om dit tot een mooi resultaat te laten komen.

wat versterkers betreft , het is zeer zeker mogelijk om een versterker te plaatsen , als je een autoradio hebt daar zitten meestal al versterker uitgangen op.

Het enigste wat je dan wel nog moet doen is kabels terug van de versterker en naar het iso gedeelte leiden waar de speakers op zitten , die dus niet in de radio steken.

Ook zal je een stroomkabel van de accu naar de versterker moeten leggen , en vanaf de radio een draad voor de geschakelde plus.

aarde kan je overal van de auto halen , als je maar ergens een boutje kan losmaken en zeker zijn dat je goed contact hebt met de carroserie , oftewel een stuke verf wegschuren o.i.d.

Stuurwiel bediening word inderdaad aangesloten d.m.v. een kabel, je zal een verloop stekker moeten aanschaffen specifiek voor de picanto naar jou radio model, ik raad je ook aan dit mee te nemen in je zoektocht naar een autoradio.

Posted

De laatste dagen intensief op zoek geweest naar een goedkope android tablet.

Het is lastig om een goede tablet te vinden die ook daadwerkelijk een GPS aan boord heeft.

Ik was erg te spreken over o.a. de PiPo U1, PiPo U2 en Yarvik TAB07-200.
De tablets hebben erg goede specificaties, een mooi en scherp beeld, android 4.1 JellyBean en een belachelijk goedkope prijs.
Helaas hebben deze tablets geen geintegreerde GPS.

Maar ik heb nog wel een gps muisje liggen die via bluetooth gekoppeld kan worden.
Is het mogelijk om met meerdere apparaten tegelijk in verbinding te staan via bluetooth?

Dus als ik ik de bluetooth van mijn tablet aan heb staan, kan ik dan tegelijk de gps muis gebruiken en mijn telefoon verbinden?

Posted

Bluetooth IS een multi-point protocol, maar het hangt van de chipset en software af of je multi-point kunt gebruiken.

Ik tik dit bijv. op mijn iPad, die via BT ge-tethered is aan mijn iPhone. En ondertussen speelt mijn iPhone via BT

muziek af op een audio-systeem... Maar of een goedkoop Android-tabletje dat kan is dus niet zomaar te zeggen.

Posted

Bluetooth IS een multi-point protocol, maar het hangt van de chipset en software af of je multi-point kunt gebruiken.

Ik tik dit bijv. op mijn iPad, die via BT ge-tethered is aan mijn iPhone. En ondertussen speelt mijn iPhone via BT

muziek af op een audio-systeem... Maar of een goedkoop Android-tabletje dat kan is dus niet zomaar te zeggen.

Heeft dat ook te maken met het feit welke bluetooth versie je gebruikt? Inmiddels zitten we op Bluetooth 3,0 als ik mij niet vergis.

Volgens Eugen is er aan app die er voor zorgt dat inkomende gepsrekken worden weergeven op de tablet als deze met bluetooth in verbinding staat.

Maar ik wil er ondertussen ook gebruik kunnen blijven maken als ik aan het navigeren ben.

Posted

Bluetooth zit al op versie 4 zelfs, er beginnen nu ook steeds meer apparaten te komen die BT4 ondersteunen.

Maar de versie bepaalt meer het energieverbruik en snelheid/stabiliteit dan het aantal synchrone koppelingen.

In principe kun je tot 127 apparaten gelijktijdig koppelen, je kunt er 8 simultaan gebruiken, waaronder

3 spraakverbindingen. Maar nogmaals: wat mogelijk is hangt af van jouw hard/software, niet de BT-versie.

Posted

Ik snap snap de link tussen telefoon via tab op BT en navigatie tegelijk gebruiken , want als het goed is hebben de betere tabs een ingebouwde GPS, en als je voor een BT GPS gaat zal je er een moeten zoeken die geaccepteerd word door android , en dat zijn er niet veel.

Zoals ik het zie zit je lekker muziek te luisteren en te navigeren op de voorgrond , je telefoon gaat en die app mute je muziek e.d. en er komt een popup scherm met de knoppen weigeren en opnemen.

En zodra je weer ophangt gaat je muziek en navi stem gewoon vrolijk verder.

, dus ik denk dat het geheel mogelijk is wat jij wil

heb het even nagekeken , sommige tabs hebben er geen problemen mee , sommige wel (specifieker waren ze er niet over)

Wat ik wel weet is dat je voor BT GPS een app nodig hebt die de data van je GPS muis kan vertalen zodat android het ook begrijpt.

http://www.appszoom.com/android_applications/tools/bluetooth-gps_fzpr.html

zoiets als dat

Posted

Hoi Eugen,

Had je nog het frame opgemeten?
Ik ben wel benieuwd naar de afmetingen.
En weet jij toevallig hoe de app heet, die er voor zorgt dat ik binnenkomende gesprekken kan accepteren via mijn tablet?

Ik ben nog steeds op zoek naar een geschikte tablet.
Maar heb van de fabrikant PiPo persoonlijk te horen gekregen dat zij binnenkort tablets met GPS op de markt gaan brengen.

Check

Youtube filmpje eens.
Zo wil ik het ongeveer hebben.

Je ziet dat de originele autoradio iets naar achter is geplaatst, zodat er meer ruimte vrij komt om de tablet te monteren.
Cool feature is de "schuiflade" die is gemonteerd.
Zo kan je ook nog eens makkelijk bij je radio komen.