marjamaria Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 wij hebben een kia sportage nu bijna drie jaar oud en 60.000 kilometer op de teller. auto reed altijd super verder nooit wat aan de hand tot een week geleden auto sloeg steeds af en een dag later reed hij bijna niet meer. de auto naar de garage gebracht die hem in onderhoud heeft een kia dealer,onze eigen dealer stopte ermee toen we de auto hadden opgehaald hij was het helemaal zat toendertijd ivm. met de lange levertijd van de auto was toen 14 maanden in het begin mocht er geen autogas in op advies van de kia importeur.maar na goede adviezen van andere sportage medegebruikers die wel gas hadden laten inbouwen hebben we toch maar besloten om gas te laten inbouwen. alleen was dat in groningen,wij wonen in apeldoorn,dit garagebedrijf verzekerde ons dat hij de volledige garantie overnam van de kia,wij hebben zeer nadrukkelijk gevraagd of dat echt zo was,ja verzekerde hij,we hebben het zelfs nog eens gevraagd toen we de auto ophaalden. de auto heeft 60.000 km.gereden en nu de kleppen verbrand,de garage opgebeld van het gassysteem en zei ik kan niets voor jullie doen ga maar naar je garage die hem in onderhoud heeft die zal wel niet je auto hebben onderhouden, onzin dus. die heeft wel alles goed onderhouden de auto is steeds op tijd voor zijn onderhouds beurten geweest.de gasdealer zei ook nog je kan me niets maken het staat toch niet op papier,wat dus waar is,maar wij hebben deze man vertrouwd via dit forum zijn we aan het adres gekomen van de gasdealer,omdat hij alle garanties overnam. nu zitten we ermee de schadepost ligt op ongeveer ruim 2000 euro. nou bedankt garage Weesepoel uit Groningen(ten Boer) wij hebben u vertrouwd en nu laat u ons in de kou staan. wie heeft hier ook ervaringen mee en hebben ook die toezegging gehad dat dit bedrijf alle garanties overnam,wij willen deze man toch aanklagen,dit kan natuurlijk niet. de kia heeft gezegd zoeken jullie het maar uit met deze man wij zijn niet verantwoordelijk,het blijkt ook trouwens dat er geen gasfx inzit maar een AG.installatie dit was op advies van de gasdealer want dit was de beste. Quote
Alex Posted December 11, 2008 Posted December 11, 2008 Ik heb wel geen pasklare oplossing voor jullie huidig probleem, wel een tip voor de toekomst. Ik heb veel auto's op gas gehad (7 om juist te zijn) en enkel bij de eerste heb ik verbrande kleppen gehad door een onbekwame gasinstallateur. Na wat zoeken had ik het geluk om bij een goede installateur terecht te komen en zijn advies om verbrande kleppen te voorkomen was eigenlijk heel eenvoudig: namelijk de motor iets rijker afstellen dan normaal. Het verbruik ligt dan wel 1 tot 1,5 liter per 100 km hoger, maar je hebt geen verbrande kleppen meer. En de goede man had gelijk, want met mijn andere gasauto's (Ford (x2), VW, Saab (x2), Toyota) heb ik geen problemen meer gehad. Dus als jullie de Sportage hebben laten herstellen, laat hem dan wat rijker afstellen. Je verbruikt dan misschien 12 of 13 liter gas per 100 km, maar de verbrande kleppen zouden normaliter verleden tijd moeten zijn. Succes ermee, Alex Quote
bigwade Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 Alex heeft helemaal gelijk, heb hetzelfde bij mijn ChevyVan gehad. Backfire bij 60.000km, andere gasklep, een rijkere afstelling en daarna geen centje last meer gehad, zit nu op 270.000km Nog belangrijker is de gastank NOOIT NOOIT leeg te rijden. Quote
marjamaria Posted December 16, 2008 Author Posted December 16, 2008 wij rijden al zeker 20 jaar op lpg, en dit is ons nog nooit overkomen. maar bedankt voor de informatie. groetjes marja Quote
bigwade Posted December 16, 2008 Posted December 16, 2008 Met die 2000 euri kleprevisie (kan dat niet goedkoper ? zo'n ingewikkeld blok is het toch niet?) is het voordeel van rijden op gas in 1 klap teniet gedaan. Ik heb zelf even zitten rekenen bij een nieuwe Sportage met een gasfx installatie van 995,- Dat scheelt per jaar 576, eu per 20.000km of 282, eu per 15.000km. (bij prijsverschil 80ct/lit benz/gas) Dat vind ik zelf de moeite niet meer met zo'n risico plus het ontbreken van een reservewiel... Quote
marjamaria Posted December 16, 2008 Author Posted December 16, 2008 de installatie kostte ons indertijd op een paar cent na 2600 euro,doordat hij alle garantie,s van de kia overnam,en het nu laten maken kost inderdaad ruim 2000 euro en helaas goedkoper gaat het niet het is een offici Quote
bigwade Posted December 17, 2008 Posted December 17, 2008 (edited) Bij een gas installatie van 2600 euro (My God...) moet je wel heel veel rijden om dat er uit te halen, zeker met deze "reparatie".. Ik zou de "motorgarantie" even laten voor wat het is en naar een goede werkplaats gaan. Ik heb zoiets in 1988 gehad met een Opel Corsa van 2 jr oud. De auto liep na een beurt heel brak, de beurt was best duur. Dus terug. Vervolgens vertelde chef werkplaats dat er een klep verbrand was. Dat hadden ze ook VOOR de beurt kunnen constateren. Kleprevisie kostte toen 1500 gld. Ik heb de auto meegenomen, ben naar een buurtwerkplaats gegaan die dat voor 700 gld hebben gerepareerd en ben never, nooit meer terug gegaan naar de dealer, garantie of niet. Jullie auto is nu bijna 3 jr en ik zou me over garantie even geen zorgen maken. Op de kleprevisie kun je fors bezuinigen. Edited December 17, 2008 by bigwade Quote
marjamaria Posted December 18, 2008 Author Posted December 18, 2008 hallo. de auto konden we niet meer meenemen om naar een andere garage te gaan,je kon er absoluut geen meter meer mee rijden,en ja wat de garantie betreft die krijgen we toch al niet meer. doordat we te goed van vertrouwen zijn geweest. de volgende keer gaat dan letterlijk ieder woord op papier,jammer dat het zo loopt maar toch ook onze eigen schuld. groetjes marja Quote
bigwade Posted December 20, 2008 Posted December 20, 2008 Hoi Marja, dit is wel erg sneu. 2600 eu voor de installatie en nu nog eens 2000 eu voor de kleprevisie. Dat is bij elkaar 4600 euro en dat is een heeeeeeeeeeleboel geld. Dat haal je er met deze auto op gas never nooit meer uit. Wat ga je nu doen, doorrijden op gas na revisie of verkopen ? Als het onderhoud van je huidige garage hetzelfde blijft heb je bij 120.000km weer dezelfde ellende. Hebben meer mensen hier ervaring mee? Sterkte iig ! Ik overweeg een Sportage, evt met gas maar hier wordt ik niet vrolijk van...... Quote
xHansx Posted December 21, 2008 Posted December 21, 2008 LPG is een hot tpic aan het worden. Nu 80.000 lpg km gereden zonder centje pijn. noppes problemen. wel flashlube vanaf begin en rustig rijden (niet te hoge toeren) verbruik 1 op 8.4 gemiddeld en af en toe een beetje benzine bijgooien. Ik overweeg om binnenkort mijn kleppenspeling te laten controleren (is nog nooit gebeurd) bij de KIA dealer; staat voorgeschreven bij 90.000 km beurt, maar is niet uigevoerd. Iemand enig idee van de kosten? Garantie KIA/Gasfx loopt in mei 2009 af; hoop dat mij verbrande kleppen bespaard blijven. Quote
bigwade Posted December 22, 2008 Posted December 22, 2008 Hoi Hans, kun je me aangeven wat de besparingen zijn geweest t.o.v. op benzine rijden ? Je gas installatie heeft e.e.a. gekost, je flashlube waarschijnlijk ook. Geef eens aan wat het voordeel is/was. Hoeveel km/jr ? Provincie (WB) Zie het graag grtz Frank Quote
marjamaria Posted December 23, 2008 Author Posted December 23, 2008 hoi bigwade. we hebben de auto ingeruild. 2 januari krijgen we de nieuwe. het is een mazda6 geworden op BENZINE,misschien dat er toch wel gas inkomt ligt eraan hoeveel km. er gereden worden. groetjes marja Quote
pleysant Posted December 23, 2008 Posted December 23, 2008 weer een die geen vertrouwen in kia heeft,gaat zo door kia nederland. Quote
bigwade Posted December 23, 2008 Posted December 23, 2008 Hoi Marja, heb je dan nog wat terug gekregen voor de Kia ? Al dan niet gerepareerd ? Quote
xHansx Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 (edited) Om een beeld te geven van de besparing: extra kosten per jaar: wegenbelasting: 404 (1068-664;valt net in de zwaardere klasse en lpg g3 tarief) flashlube: 50 afschrijving lpg installatie 6 jaar: 400 verzekering 46 totaal 900 per jaar extra kosten besparingen op basis van 30.000 km per jaar: kosten benzine: 30.000/9.6 * 1.40 = 4375 kosten lpg: 30.000/8.4 (meerverbr.15%) * 0.50 = 1785 verschil = 2589 winst voor lpg - vaste kosten = 2589 -900 = 1689 per jaar besparing enige verdere nadelen: korte actieradius = 350 km max. en geen reserevewiel bij je (wel een spuitbus lucht) Blijf voorlopig nog een paar doorrijden, volgende auto wordt ongetwijfeld hybride. groet van Hans Edited December 24, 2008 by xHansx Quote
bigwade Posted December 24, 2008 Posted December 24, 2008 (edited) Hoi Hans, grappig, zelf kom ik uit op: Scheelt per jaar 576, eu per 20.000km of 282, eu per 15.000km. bij prijsverschil 80ct/lit benz/gas (jij hebt het over 90ct verschil, maar dat is helaas niet zo) Dat komt Edited December 24, 2008 by bigwade Quote
marjamaria Posted December 26, 2008 Author Posted December 26, 2008 ja we hebben een hele goede inruilprijs gekregen. en de auto is gemaakt hoor,we willen niet de boel bedriegen, groetjes marja Quote
HV Posted December 28, 2008 Posted December 28, 2008 Hallo Marja, Ook ik een lpg rijder vanaf het begin. Sportage 2.0i 2wd. Agustus 2006. Nu 71.000 km op de teller. Tot nu toe geen problemen. Gem. vebruik 1:8,3, met uitschieters naar 1:7,3 en 1:9,2. De laatste was puur snelweg, zonder stad en niet harder dan 120km/h. ps: de boordcomputer geeft +/- 20-23% te weinig aan. LPG heeft nu eenmaal minder energie... in het laatste geval 1:9,2 stond de boordcomputer op een 8,7 ltr/100km= 1:11,5 Geen flashlube...... dus ik wacht maar af. Hans Quote
Recommended Posts