Jump to content

Venga met caravan

vengafan

Recommended Posts

Zijn er Venga rijders die met de caravan op pad gaan?

Hebben jullie hulpveren laten monteren of niet?

Wat mij wel opvalt dat als je met 2 volwassenen achterin zit de vering gering is, of is dat mijn gevoel

Wij gaan deze zomer met onze caravan op stap.

Ik heb hem nog niet achter de Venga gehad, wel diverse andere aanhangers.

Hiervoor had ik een Cee'd SW die duidelijk te slappe achtervering had. Hij zakte erg ver door met twee personen achterin  en een vouwwagen aan de haak.

Zo erg dat de trekhaak de grond raakte bij drempels

Dat heb ik toen opgelost door hulpveren te monteren. Dan nog zakte hij achter ver in z'n veren maar de haak raakte de grond niet meer

Op de Venga heb ik meteen verzwaarde achterveren laten monteren.

In het begin zijn die erg stug, vooral als je alleen rijdt. Maar dat went snel.

En met belading (2 personen op de achterbank of 135 kilo zand in de kofferbak) merk je dat het een stuk beter gaat.

Hij zakt niet 'door' z'n veren en ligt stabiel op de weg.

Binnenkort ga ik het met de caravan proberen.

Beste,

Een venga heeft een korte wielbasis en een korte overhang van achteras naar trekhaak. Ik zou me hier nog geen zorgen over maken als je nog geen ervaring met de caravan hebt. In theorie heeft die namelijk alles mee om goed te kunnen trekken.

Ik zou bij een venga eerder investeren in een goede set dempers dan een hulp veren. (biltstein, of intrax) vooral die laatste is een topproduct. dit om meer comfort en gevoel te krijgen in binnensteden.

• 3 weeks later...

Ik heb afgelopen week een dubbelassige-aanhanger getrokken met de Venga, maar had geen enkel probleem met een slappe achtervering.

Ik denk zelfs dat de Venga juist veel te stugge achtervering heeft. Deze staan in ieder geval niet in de comfortstand..... :online2long:

Hyundai heeft hiervan geleerd en heeft de IX20 (Vengazusje) voorzien van comfortabelere achtervering. Of de Venga dat inmiddels ook heeft durf ik niet

te zeggen.

Ik heb ook recent met een dubbelassige aanhanger gereden en het viel mij op dat die minder zwaar op de trekhaak hangt dan een enkel-assige.

Kort daarvoor heb ik met een enkelassige bak gereden en dat merkte je meer in de vering.

De (verzwaarde) achtervering van mijn Venga begint nu wel wat aangenamer en minder stug te worden.

• 1 month later...
  • 3 months later...

Als wij met ons gezin en 2 honden onderweg zijn, merk ik dat de venga wel erg makkelijk doorslaat bij kuilen en drempels, zelfs bij sommige zonken op de snelweg.

Leeg vind ik hem niet oncomfotabel.

Ik wil eigenlijk gaan zoeken naar loadadjusters of een balg voor in de spiraalveer icm dubbelwerkende dempers zodat ook de ingaande slag meer wordt gedempt.

Zijn er hier mss al mensen die daar ervaring mee hebben?

Als wij met ons gezin en 2 honden onderweg zijn, merk ik dat de venga wel erg makkelijk doorslaat bij kuilen en drempels, zelfs bij sommige zonken op de snelweg.

Leeg vind ik hem niet oncomfotabel.

Ik wil eigenlijk gaan zoeken naar loadadjusters of een balg voor in de spiraalveer icm dubbelwerkende dempers zodat ook de ingaande slag meer wordt gedempt.

Zijn er hier mss al mensen die daar ervaring mee hebben?

Ik heb de Niveau Plus van Autovision op mijn Cee'd SW gehad ( en daarvoor nog 3 andere auto's)

Zie http://www.autovision.nl/autovision/merken/av-spring-adjusters/

Een handig en betaalbare set hulpveren die eenvoudig te plaatsen zijn.

Ik heb ze voor de achterveren van de Cee'd wel wat dunner moeten maken omdat de ruimte tussen de windingen net te smal was.