Jump to content

Venga 1.4 als caravan trekker?

JWP

Recommended Posts

Hallo luitjes, ik weet ook wel dat de Venga 1.4 geen super caravan trekker is, maar soms gebeurt er iets in je leven en dan "moet" je met je Venga en een caravan op vakantie. De combnatie waar mee ik, over 1,5 week, na de kermis in Lichtenvoorde, mee op pad ga is een Venga 1.4 X-ecutive en een Hobby 400sf (max. gewicht 1050 kg). Het eis doel is midden/zuid Frankrijk en wij zijn van plan om via onze Ooster buren daar naar toe te ijden. Zijn er mensen die reeds ervaring hebben met een soort gelijke combo en zo ja wat zij die ervaringen en waar moet ik in het bijzonder op letten? vast bedankt voor jullie reactie Jan Willem

Martin met een Hobby van 1200 kg schreef:

oranje40.gifbord_con_weegschaal_klein.gif = 89% bord_leeg_heel_klein.gif = 96 km/u bord_steilehelling_heel_klein.gif = 11%In bezit van een nieuwe Venga 1.6 zins eind mei, en na een inrij periode met de Hobby op pad binnen nederland en later naar Frankrijk. De rijeigenschappen zijn zeer goed voor deze auto( hiervoor een mitshubitsi space star 1.:cool: zelfs een betere wegligging als de space star. De auto schakel vlot op en je kunt zelfs in zijn 5e versnelling rijden op vlakke stukken. In Frankrijk is het makkelijker om in z'n 4e versnelling te blijven ivm het vele heuvelen waarbij de cc (cruise control) het goed bij kunt houden, handigheid is om voor het echte klimmen de cc eraf tehalen en zelf al extra vaart te maken of te schakelen naar de 3e versnelling om voldoende toeren te houden om trekkracht te behouden. Het beste resultaat krijg je door de toerenteller tussen de 2500 en 3200 toeren te houden. Als je echt moet klimmen dan kun je zelfs in z'n 2e versnelling rustig toeren maken naar 4500 dan rij je 80km waarmee je goed wegkomt op een klimbaan op de peage en het langzame vrachtverkeer vlot voorbij bent. Rijden op Route Nationaal wat wij vaak doen gaat de auto goed af. Moeiteloos alle rontondes en andere opstakels in dorpen. Het verbruik ligt niet extrem hoger met deze combinatie. Zover ik nu heb nagegaan rij ik met een losse auto gemiddeld 1/15 en met de Hobby er achter 1/10, 1/11 wat vele niet na doen. Al met al een goede keus. Mijn tip; schroom niet om vroeg tijdig terug te schakelen en laat de motor maar werken, en toeren maken. Natuurlijk heb je iets meer motor geluid maar de prestaties zijn er naar. De grootste heuvel deze vakantie was de Pont de Normandie bij Le Havre.

Hij zou het moeten kunnen handelen. Je hebt een max. trekgewicht van 1300 kg geremd (er vanuitgaande dat de caravan geremd is)... Echter, met 90 PK ben ik bang dat het erg veel terugschakelen wordt naar mate het landschap wat glooiender wordt... Wij hebben in de Rio een motor met 97 PK, en met volle belading de heuvel op zonder caravan is de max toch echt wel 100 km/h in de 5e versnelling. Als daar dan ook nog een caravan bijkomt, dan vrees ik dat het in z'n 4 met maximaal 70-80 omhoog wordt, waarbij ik je haast zou willen adviseren in Frankrijk de groene wegen te pakken (vergelijkbaar met de N-wegen in Nederland), omdat je dan wat rustiger aan kan doen...

@Bigwade

Volgens mij geen eerlijk vergelijk. Hanny is met de caravan in het vlakke NL gebleven, terwijl JWP iets meer heuvels zal tegenkomen tijdens zijn reis naar midden-/zuid-Frankrijk.

Ja toch.......

btw jij als ex-sleurhutgebruikerennudeskundige (scrabble) en "best pimped" Venga 1.4 eigenaar......

Zou je daar die sleurhut van dat gewicht achter willen hangen ?

Daar heeft TS wat aan namelijk.

Edited by bigwade

btw zou jij als ex-sleurhutdesgebruikerennukundige (scrabble) en "best pimped" Venga 1.4 eigenaar...... Zou je daar die sleurhut van dat gewicht achter willen hangen ?

Daar heeft TS wat aan namelijk.

Wie is in godsnaam TS?

Maar jouw vraag.....mmmm....ik zou het met die caravan wel willen proberen. Ik heb zelf een Hobby 450UB gehad (1250 kg). De 400SF is zeker met de Venga 1.4 (90 PK) te doen. En ja, je zult in de bergen wat meer moeten terugschakelen om de auto+caravan op toeren te houden, maar dat moet volgens mij geen enkel probleem zijn. Ik zou zeggen DOEN!

De TS die dit topic heeft gestart ben ik: JWP waarvan de J en W staan voor Jan Willem.

Maar iedereen die tot nu toe gereageerd heeft vast hartelij bedankt. Ga straks, zo rond de middag de caravan voor het eerst aankoppelen en hem naar een caravanonderhoudsbedijf brengen voor een Bovag beurt en het laten in bouwen an een mover. Dus als ik onverhoopt op een helling blijfsteken kan de caravan op eigenkracht verder. (grapje)

Uiteraard zal in na onze vakantie, half oktober, de ervaringen over het rijden van de Venga en een caravan in dit topic melden.

grt. Jan Willem

Edited by JWP

........Ga straks, zo rond de middag de caravan voor het eerst aankoppelen en hem naar een caravanonderhoudsbedijf brengen voor een Bovag beurt en het laten in bouwen an een mover. Dus als ik onverhoopt op een helling blijfsteken kan de caravan op eigenkracht verder.

grt. Jan Willem

Daar komt zeker dan nog eens 50kg + accu(bak) bij met die mover. Ik zou zeggen MOVE ON!

Dus als ik onverhoopt op een helling blijfsteken kan de caravan op eigenkracht verder. (grapje)

Uiteraard zal in na onze vakantie, half oktober, de ervaringen over het rijden van de Venga en een caravan in dit topic melden.

grt. Jan Willem

Die positieve insteek kunnen we bijzonder waarderen :wink:

Veel plezier iig !

En eh....... foto's !

grtz!

Site die je altijd moet bezoeken voor je auto en/of andere caravan koopt:

http://www.caravantrekker.nl/

Je krijgt een puike berekening van wat wel en niet kan, em je zult zien dat deze combinatie er (zeer) matig vanaf komt, zeker als het terrein wat heuvel- of berg-achtig wordt.

Edited by ger.w.

Dat weet ik, maar met een 1.4 waar je op kenteken 1300 kg mag trekken, kom je toch heel veel te kort in het buitenland.

Vandaar mijn ervarings verhaal met de 1.6

Daar gaat het redelijk tot goed mee, zeker als je de afweging maakt dat je met een sleurhut 3x per jaar gemiddeld rijdt en met een losse auto de rest van het jaar.

Waarbij de wegenbelasting dan met een 1.6 op 50 euro ligt en met een grotere en zwaardere auto/motor toch duidelijk meer.

Dat weet ik, maar met een 1.4 waar je op kenteken 1300 kg mag trekken, kom je toch heel veel te kort in het buitenland.

Vandaar mijn ervarings verhaal met de 1.6

Daar gaat het redelijk tot goed mee, zeker als je de afweging maakt dat je met een sleurhut 3x per jaar gemiddeld rijdt en met een losse auto de rest van het jaar.

Waarbij de wegenbelasting dan met een 1.6 op 50 euro ligt en met een grotere en zwaardere auto/motor toch duidelijk meer.

Eigelijk zou ik uit veiligheids overwegingen aanraden met een 1.4 nooit meer te trekken dan 900 kg max.

Ik heb in het verleden genoeg ellende gezien wat er kan gebeuren als de auto te licht is in kg en trekkracht tegenover een caravan.

Mensen die via Belgie de hol naar Luik met 30km per uur over de snelweg kruipen omdat ze niet boven kunnen komen!!!

En ja wetende dat we als sleurhut trekkers eigenlijk altijd te veel mee nemen en over het max beladen gewicht gaan.

En de N wegen in Frankrijk kunnen soms wel meer klimmen als de peage waar je vaak een klimbaan heb.

Een de naam Fireman komt van het beroep wat ik uitoefen en dat is proffecioneel Brandweerman in het grootste beroepskorps van NL namenlijk Rotterdam met meer als 25 jaar ervaring in zowel uitoefening van het vak als caravan trekker.

Eigelijk zou ik uit veiligheids overwegingen aanraden met een 1.4 nooit meer te trekken dan 900 kg max.

Ik heb in het verleden genoeg ellende gezien wat er kan gebeuren als de auto te licht is in kg en trekkracht tegenover een caravan.

Mensen die via Belgie de hol naar Luik met 30km per uur over de snelweg kruipen omdat ze niet boven kunnen komen!!!

En ja wetende dat we als sleurhut trekkers eigenlijk altijd te veel mee nemen en over het max beladen gewicht gaan.

En de N wegen in Frankrijk kunnen soms wel meer klimmen als de peage waar je vaak een klimbaan heb.

Een de naam Fireman komt van het beroep wat ik uitoefen en dat is proffecioneel Brandweerman in het grootste beroepskorps van NL namenlijk Rotterdam met meer als 25 jaar ervaring in zowel uitoefening van het vak als caravan trekker.

Eens, Kijk maar wat de samenvatting op caravantrekker is:

Algemene conclusie:

Kia Venga - 1.4 (66 kW/90 pk), bouwjaar: december 2009 - heden

87%

Trekt u met de Kia Venga - 1.4 een beladen Hobby De Luxe 400 SF van 1176 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 87%. Dit betekent dat de caravan aan de zware kant is, waardoor de veiligheidsmarge qua stabiliteit vrij klein is. Snelheid, belading, bandenspanning en kogeldruk moet u goed in de gaten houden.

U kunt net voldoende prestaties verwachten van deze combinatie. U moet behoorlijk veel schakelen en onder ongunstige omstandigehden rijden met hogere toerentallen waardoor het gemak en comfort wellicht wat minder is. Op de vlakke weg kunt u, mits u in de goede versnelling rijdt, met het normale verkeer meekomen, waarbij de hoogste versnelling vanaf 80 km/u onder normale omstandigheden bruikbaar zal zijn.

Op autobaan hellingen (zoals bij Luik) kunt u, mits in de juiste versnelling, voldoende met het overige verkeer meekomen. Op de meeste steile hellingen heeft u voldoende kracht om te blijven rijden. Komt u tot stilstand op een echt steile helling dan kunt u moeite hebben om weer op gang te komen.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).

bord_weegschaal_heel_kl.gif

1176 kg

pijl.gif 1328 kg

89.gif

10.gif

BE.jpg

Eens, Kijk maar wat de samenvatting op caravantrekker is:

Algemene conclusie:

Kia Venga - 1.4 (66 kW/90 pk), bouwjaar: december 2009 - heden

87%

Trekt u met de Kia Venga - 1.4 een beladen Hobby De Luxe 400 SF van 1176 kg dan is de gewichtsverhouding tussen auto en caravan 87%. Dit betekent dat de caravan aan de zware kant is, waardoor de veiligheidsmarge qua stabiliteit vrij klein is. Snelheid, belading, bandenspanning en kogeldruk moet u goed in de gaten houden.

Om met deze combinatie te mogen rijden heeft u een BE - rijbewijs nodig (zie verder het gedetailleerd trekkrachtrapport).

bord_weegschaal_heel_kl.gif

1176 kg

pijl.gif 1328 kg

89.gif

10.gif

BE.jpg

Bovenstandeis ook van toepassing op de Venga met de 1.6 motor. Dus het het verschil tussen de 1.6 e de 1.4 is niet het rijgedrag, maar de trekkracht. M.a.w. als je de veiligheidsmarge van caravantrekker.nl aanhoud en geen steigingen van meer als 10% neemt blijf je m.i.z. aan de veilige kant. De meeste ongelukken met een caravan gebeuren door, te hard rijden, slecht onderhoud, verkeerde belading en overgewicht. Mij is niet bekend dat er ooit een ongeluk is gebeurt omdat de combinatie auto/caravan langzaam naar boven reed. Meestal ga je dan gelijk op met het vrachtverkeer en met een beetje geluk zelfs ietsje harder.

Edited by JWP

Klopt helemaal, er gebeuren zelden ongelukken met het langzaam naar boven gaan.

Alleen zie je niet wat voor capriolen er achter je gebeuren, omdat je als combinatie langzaam klimt rijdt op een snelweg.

Maar wens je succes met je combinatie en wacht je bevindingen af na je vakantie.

Ik heb met een zwaardere O.el Vectra 1.6 (100 pk) en een Hobby caravan van 1250 kg (incl. belading) 2 jaar achtereen door het Duits/Oostenrijkse landschap met bergen (eindbestemming Karinthi

• 1 month later...

Afgelopen week zijn wij na zo'n 4 weken weer met Venga en caravan in Lichtenvoorde aangekomen. In die 4 weken zo'n 2700 km gereden waarvan zo'n 400 zonder de caravan.

Onze reis is gegaan via de Pr