KCG Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 ** Oproep aircoproblemen** Kia Rio IV (type UB) Meerdere keren is op het forum naar voren gekomen dat er problemen zijn met de airco.Een telkens terugkomend punt is de vervelende lucht die uit het systeem komt.Ook wij als KCG hebben het idee dat sommige Rio rijders van het kastje naar de muur worden gestuurd. We zien ook opmerkingen terugkomen, zoals: *Er kan niets aangedaan worden.*Het kachelhuis is verkeerd.*Afwatering is niet goed. Het kan niet zo zijn dat je met een reinigingspuitbus moet rondrijden om de lucht in de auto dragelijk te houden. KMNL is het hiermee eens en wil dit onderzoeken. Wie last heeft van bovenstaande of vergelijkbare punten, meld dit bij de KCG met je naam en de naam van de dealer. Met jullie input gaan we aan de slag. (melden via P.M ) Tevens kregen we tips mee hoe je het beste de airco kunt gebruiken ter voorkoming van beslagen en bevroren ruiten. - Indien er sprake is van lekkage (water) zijn er enkele meldingen van niet goed aangebracht kit op sommige locaties. Eenvoudig te herkennen aan overmatig vocht onder de automatten/-bekleding. - Indien er geen sprake is van lekkage kan dit fenomeen toch optreden; het aanslaan van de ruiten is een normaal, natuurlijk verschijnsel. Met name als het koud en vochtig is kan dit optreden. Algemeen betreffende de condensZorg er voor dat de ruiten ECHT goed vetvrij zijn. Enkele malen reiniger met lauw water met klein beetje (goed) afwasmiddel geeft het beste resultaat. Indien relevant; zorg er telkens voor dat de airco 5-10 minuten voor de eindbestemming wordt uitgezet. Dit reduceert de hoeveelheid vocht die achterblijft in airco/kachelhuis. Airco geuren De geur uit het aircosysteem heeft een rechtstreeks verband met de vorming van vocht in het kachelsysteem / airco systeem. De aanwezigheid van vocht op de condensor in het aircosysteem kan schimmelvorming geven met een muffe lucht als gevolg. Zoals hiervoor omschreven, let er dus op dat de airco tijdig wordt uitgeschakeld voordat de auto wordt afgezet. Namens de KCG,Smart, Specialmade, Warmentuuter 1 Quote
Remko .me Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 P.m. gestuurdIs al 3 keer grondig gereinigd, geen resultaat. Quote
mcbeef Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Ik heb vooralsnog (godzijdank) geen last van de airco, of muffe geur in de auto. Ik wil voorkomen dat ik als dit over een jaar gebeurt (bijvoorbeeld) naast het net vis en kmnl zegt, had je maar eerder moeten komen... bestaat dit risico nu? of maak ik mij druk om niets. Quote
Guest Warmentuuter Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 bestaat dit risico nu? of maak ik mij druk om niets. Er zijn Rio's die hebben dit vanaf de eerste dag en zijn al meerdere keren er voor bij de dealer geweest om te laten reinigen. En als je je aan de bovenstaande tips houd die wij ook weer van Kia hebben gekregen zal jij er ook weinig last van krijgen. Natuurlijk heeft je airco de standaard onderhoud nodig en wordt deze ook vaak gereinigd als dat ook al niet standaard gebeurd. Dus geen paniek. Quote
Nimo Posted May 12, 2013 Posted May 12, 2013 Wordt hierin ook het vervelende Ontwaseming probleem meegenomen?? Quote
Banzai33 Posted May 19, 2013 Posted May 19, 2013 Wordt hierin ook het vervelende Ontwaseming probleem meegenomen?? Ik denk het niet want in mijn nieuwe Rio supa pack gaat de airco ook automatisch aan terwijl er maar weinig of geen condens aanwezig is. Quote
Freaky Posted May 19, 2013 Posted May 19, 2013 Als je de airco voor je bestemming uit zou willen zetten dan helpt dit niets ivm met de beruchte automatische ontwaseming die om de 5 minuten aan gaat!. Ik heb gelukkig geen problemen met de airco (misschien wel omdat ik de stekker van de automaat eruit heb gehaald) Quote
KCG Posted June 5, 2013 Author Posted June 5, 2013 Onderstaande tekst is door ons uitgelicht uit het verslag van de KCG met KMNL, d.d. 26 april 2013. Vochtproblemen c.q. bevroren ramen binnenkant Rio IV en Cee'd (SW), daarnaast blijvende problemen aircogeuren Rio IV KMNL: Indien er sprake is van lekkage (water) zijn er enkele meldingen van niet goed aangebrachte kit op sommige locaties. Dit is eenvoudig te herkennen aan overmatig vochtige ondermatten. Indien er geen sprake is van lekkage, kan dit fenomeen toch optreden; het aanslaan van de ruiten is een normaal, natuurlijk verschijnsel. Met name als het koud en vochtig weer is kan dit optreden. Algemeen betreffende condens: - Zorg er voor dat de ramen ECHT goed vet-vrij zijn. Enkele malen reinigen met lauw water en een klein beetje (goed) afwasmiddel geeft het beste resultaat; - Indien relevant; zorg er voor dat de airco wordt uitgezet 5-10 minuten voordat u uw autorit beëindigd. Dit reduceert de hoeveelheid vocht die achterblijft in airco/kachelhuis. De geur uit het aircosysteem heeft een rechtstreeks verband met de vorming van vocht in het kachelsysteem/aircosysteem. De aanwezigheid van vocht op de aircodelen in het kachelhuis kan schimmelvorming geven met een muffe lucht als gevolg. Zoals hiervoor omschreven: let er op dat de airco tijdig wordt uitgeschakeld voordat de auto wordt afgezet. Quote
Recommended Posts