Barry Geplaatst 20 Juli, 2013 Geplaatst 20 Juli, 2013 Heb in mijn Sportage3 xenon achteraf ingebouwd. Nu zijn de regels in NL versoepeld, maar hoe zit dit in Duitsland, Oostenrijk, kroatie? De auto voldoet immers aan de Nederlandse wetgeving, dus zou ik er toch ook iig mee in Europa mee mogen rijden of zit dit anders? Quote
Gast wil51 Geplaatst 20 Juli, 2013 Geplaatst 20 Juli, 2013 Ik weet alleen dat bij motoren met achteraf ingebouwd xenon in Oosterrijk het verboden is. Kenteken wordt ingenomen en forse boete. En als je niet xenon weer kan vervangen door halogeen kan je zonder motor naar huis. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 20 Juli, 2013 Geplaatst 20 Juli, 2013 Ik weet alleen dat bij motoren met achteraf ingebouwd xenon in Oosterrijk het verboden is. Kenteken wordt ingenomen en forse boete. En als je niet xenon weer kan vervangen door halogeen kan je zonder motor naar huis. Formeel is er geen verbod om Xenon in te bouwen. Er hoeft geen sprake te zijn van een bepaalde koplampunit om Xenon te mogen voeren. De ervaring leert wel dat motorrijders nog weleens in het buitenland eruit gepikt worden. Formeel kan de reden niet zijn dat de verlichting niet is toegestaan maar vaak wel een verblinde werking heeft. Uiteindelijk kan dat wel tegen je gebruikt worden met een bekeuring als resultaat. In veel gevallen gaan berijders daarom de koplamphoogte flink naar beneden schroeven waardoor er eigenlijk geen voordelen zijn. Wat ons betreft dus het advies de huidige verlichting handhaven. Vriendelijke groeten, J.F. van der Drift Promotor Bij een auto maakt het geen reet uit zolang je afstelling goed staat en dus niet verblind. Onze Kia's zijn uitermate geschikt voor xenon en daar zal niemand je voor aanhouden. Of ze moeten naar de maan schijnen Quote
alaskan4x4 Geplaatst 21 Juli, 2013 Geplaatst 21 Juli, 2013 Ik weet alleen dat bij motoren met achteraf ingebouwd xenon in Oosterrijk het verboden is. Kenteken wordt ingenomen en forse boete. En als je niet xenon weer kan vervangen door halogeen kan je zonder motor naar huis. Kenteken innemen? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar dat lijkt me we heel onwaarschijnlijk. Zeker voor xenon. Kenteken wordt eigenlijk nooit ingenomen tenzij je voertuig betrokken is bij een ernstig ongeval. voor de auto hoef je geen problemen te verwachten mits je niemand verblind. Quote
Gast wil51 Geplaatst 21 Juli, 2013 Geplaatst 21 Juli, 2013 Kenteken innemen? Ik weet niet wie je dat verteld heeft maar dat lijkt me we heel onwaarschijnlijk. Zeker voor xenon. Kenteken wordt eigenlijk nooit ingenomen tenzij je voertuig betrokken is bij een ernstig ongeval. voor de auto hoef je geen problemen te verwachten mits je niemand verblind. Op BMW forum werd het gemeld door iemand die het is overkomen in Oostenrijk. Kenteken weer terug na originele verlichting weer inbouwenSent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
vand.m Geplaatst 21 Juli, 2013 Geplaatst 21 Juli, 2013 Moet ik mijn goede harde claxon die mijn leven al weer een paar keer gered heeft er zeker ook weer uithalen. No way! Heb er net ruim 5000km mee in het buitenland mee gereden en heeft me goed bijgestaan. Dacht dat in Nederland goedgekeurde veranderingen aan het voertuig tevens in Europa zijn toegestaan. Quote
alaskan4x4 Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Op BMW forum werd het gemeld door iemand die het is overkomen in Oostenrijk. Kenteken weer terug na originele verlichting weer inbouwen Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Sterk verhaal. Is mij in ieder geval nog niet eerder ter ore gekomen. Maar goed, pech kun je overal hebben Quote
Smart Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Moet ik mijn goede harde claxon die mijn leven al weer een paar keer gered heeft er zeker ook weer uithalen. Dan wel weer een leuke Sportage 3 toeterinbouwdag... Quote
Gast wil51 Geplaatst 23 Juli, 2013 Geplaatst 23 Juli, 2013 Sterk verhaal. Is mij in ieder geval nog niet eerder ter ore gekomen. Maar goed, pech kun je overal hebben hij kreeg ook boete 240 euro. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
vand.m Geplaatst 24 Juli, 2013 Geplaatst 24 Juli, 2013 Dan wel weer een leuke Sportage 3 toeterinbouwdag... iPhone met Tapatalk Ha!Ha! Dat dan weer wel !!! En dan gelijk nog maar een paar andere wensen: dashcam - inbouw, trekhaak - inbouw, automatische raamsluit-module - inbouw! We zijn toch bezig! 2 Quote
alaskan4x4 Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 hij kreeg ook boete 240 euro. Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Hmz, dan hoop ik maar dat ze mij nooit aanhouden met de HD, daar zit niet veel meer op dat nog origineel/goedgekeurd is Quote
Barry Geplaatst 26 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 26 Juli, 2013 Heren, bedankt voor jullie reacties. Ben zojuist aangekomen in Bosnië met Xenon verlichting en heb onderweg geen problemen gehad. Niet in Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Bosnië. Wel een paar keer boze weggebruikers die seinden naar me. Misschien omdat ze dachten dat ik groot licht voerde. Er zit xenon 4300K naar mij weten worden auto's standaard met deze sterkte uit de fabriek voorzien. Vind Xenon een groot verschil hebben met halogeen...in positieve zin. Quote
Creative Name Geplaatst 26 Juli, 2013 Geplaatst 26 Juli, 2013 Sterk verhaal. Is mij in ieder geval nog niet eerder ter ore gekomen. Maar goed, pech kun je overal hebben Bij de Essen Motorshow stond vorig jaar een hele controle op achteraf ingebouwde dingen zoals xenon. Kon je niet het inbouwcertificaat tonen dan kreeg je een boete en je moest het gelijk demonteren anders werd je kenteken ingenomen. Buitenlanders mochten gelijk even afrekenen by the way.. Quote
Barry Geplaatst 26 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 26 Juli, 2013 Hoor verschillende leden over xenon in een motor. Weet niet of daar dezelfde regels voor gehanteerd worden, maar ik heb het over mijn Kia Sportage. 1 Quote
vand.m Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Op de vraag mag Xenon in het Buitenland lees ik alleen: Ja, voor auto’s die op Nederlands kenteken staan gelden de eisen die in de Nederlandse wetgeving zijn opgenomen. Als u dus in een land komt waar het niet legaal is om aftermarket xenon te voeren zonder automatische niveau regeling en was installatie voor de koplampen bent u hiertoe niet verplicht om deze dan ook te voeren. Quote
Creative Name Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Klopt pertinent niet, als je met een voertuig in het buitenland rijd moet je voertuig aan de regelgeving van het betreffende land voldoen. In het geval van Duitsland moet alles wat je aan je auto veranderd ingebouwd worden met een TüV certificaat, kan je die niet tonen ben je gewoon de lul. Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Dus als ik met mijn DeLorean destijds naar België wilde rijden moest ik vantevoren de zijmarkeringslichten blinderen, reflectoren achterop plakken en een remdrukbegrenzer plaatsen? Dat zijn namelijk wel (een deel van) de eisen aan zo'n auto bij import naar België. Eisen die in Nederland dus niet gesteld werden. Fijn joh, "1 Europa" :-\ Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
Creative Name Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Een DeLorean, heb je er zo 1? Dat is echt waanzinnig man, wordt er jaloers van! Maar om ff de boel bij elkaar te houden, bij de Essen Motorshow staan ze elk jaar zowat te controleren volgens een kameraad van me die er elk jaar komt. Die controles zijn echter gericht op achteraf in/opgebouwd spul, lijkt me niet van toepassing voor jouw Delorean. Als er trouwens in 1 EU land zo'n ding is goedgekeurd moet BE dat ook doen volgens mij? Vrij verkeer van goederen enz? Quote
Murcielaygo Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Ik HAD een DeLorean. Maar het is helaas dus niet zo dat een typegoedkeuring zelfs de grens kan passeren. Mijn DeLorean is verkocht naar België en de huidige eigenaar heeft bovenstaand onder andere moeten doen om 'm op de weg te krijgen. Maar om weer on-topic te gaan; TÜV-certificaten of bijv. in België homologatie-papieren kennen wij in NL niet. Da's wel heel makkelijk schrijven dan voor de politie... In mijn ogen verpesten de "petjes" het wat dat betreft ook voor de serieuze mensen. Goed ingebouwde xenon is geen enkel probleem, maar veel word maar gewoon aangeprutst. Ik kan mezelf ook bijna kwaad maken om figuren die menen dat zij hun DRL met een module gerust mogen dimmen als stadslicht "omdat Audi dat ook mag". Met als verschil dat Audi de units zo ontworpen heeft en die goedkope flexibele LED-strips niet eens een E-keur hebben :-\ Sent from my iPhone using Tapatalk 2 Quote
Barry Geplaatst 27 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 27 Juli, 2013 Iedereen zeer bedankt tot zover, maar toch is het me eerlijk gezegd nog onduidelijk of ik met mijn 4300k nou wel of niet in het buitenland mag rijden of waar wel en waar niet. Quote
Creative Name Geplaatst 27 Juli, 2013 Geplaatst 27 Juli, 2013 Zorg gewoon dat alles netjes ingebouwd is en goed afgesteld. Buiten de echt gerichte bonnenquota/automobilistnaaicontroles (maar die heb je in NL ook) zal er dan weinig aan de hand zijn... Quote
vand.m Geplaatst 28 Juli, 2013 Geplaatst 28 Juli, 2013 Iedereen zeer bedankt tot zover, maar toch is het me eerlijk gezegd nog onduidelijk of ik met mijn 4300k nou wel of niet in het buitenland mag rijden of waar wel en waar niet. Leg de vraag is gewoon voor bij de RDW : http://www.rdw.nl/particulier/Paginas/default.aspx Zien we daarna het antwoord natuurlijk hier met belangstelling tegemoet. Is het gelijk allemaal duidelijk. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 28 Juli, 2013 Geplaatst 28 Juli, 2013 Xenon in het buitenland. Mag dit?Ja, voor auto’s die op Nederlands kenteken staan gelden de eisen die in de Nederlandse wetgeving zijn opgenomen. Als u dus in een land komt waar het niet legaal is om aftermarket xenon te voeren zonder automatische niveau regeling en was installatie voor de koplampen bent u hiertoe niet verplicht om deze dan ook te voeren. Bron: xenonlamp.nl Quote
Creative Name Geplaatst 28 Juli, 2013 Geplaatst 28 Juli, 2013 Dat klopt niet. Als je in het buitenland rijd dient je voertuig aan de daar geldende eisen te voldoen. Voorbeeld daarvan is winterbanden in Duitsland, ook als buitenlander dien je daaraan te houden, zelfde gaat ook op voor verlichting e.d.. Quote
Smart Geplaatst 28 Juli, 2013 Geplaatst 28 Juli, 2013 Ik ga elk jaar, al 28 jaar, naar de Essen Motorshow en heb nog nooit enige xenoncontrole gezien. Ik, maar ook mijn vader, zijn nooit aangehouden voor onze after market xenon. Mogelijk dat ze niet hebben verblind. Ik laat de koplampen altijd even door de garage afstellen en ons beider auto's hadden de lampen té hoog staan. Dat is dus wel een voorwaarde voor evt. afkeur. Denk daaraan! Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.