KCG Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 AGENDA 1. Reparatie- en onderhoudstarieven 1.Er is grote verwarring ontstaan bij Kia-rijders die verschillende tarieven geoffreerd kregen voor hetzelfde onderhoud per model bij hun dealer. Hoe kan dit terwijl er geschermd wordt met vaste reparatie- en onderhoudstarieven? Er is vastgesteld dat deze vraag van Kia Rio rijders afkomstig is waar de “Oliebeurt” wordt uitgevoerd. De “Oliebeurt” is in 2012 geïntroduceerd. Tijdens de introductie is een aanname geweest over de tijd en de kosten voor de “Oliebeurt. Dit blijkt echter onvoldoende te zijn, derhalve is er een aanpassing gekomen van het tarief van de “Oliebeurt”. 2. Waarom heeft er geen communicatie plaatsgevonden richting de klant n.a.v. de veranderde invulling van de onderhoudsbeurten (The Power to Surprise!)? Kia Motors Nederland wijzigt al enkele jaren in februari de prijzen op basis van de marktconforme aanpassing. Dit wordt middels het nieuwe Reparatie & Onderhoudsprijzen boekje aan de klant en de dealer bekend gemaakt. Dit jaar heeft Kia ervoor gekozen om ook een persbericht uit te geven waarin wordt aangeven dat de onderhoudsschema’s nu marktconform zijn aangepast. 3 De prijzen van de basisbeurten zijn licht gedaald in prijs. Dit strookt niet met de totaalprijzen van beurten, waarbij er nog allerlei extra’s worden toegevoegd. De prijzen bij Kia liggen zelfs hoger dan bij de VAG-groep!! Kia heeft het beleid van de vaste onderhoudsprijzen in de modelrange aangepast. Hierdoor zijn de prijzen beter te vergelijken met concurrerende én eigen modellen. Als een grote beurt voor een Kia Rio in eerste instantie duurder lijkt dan die van een Sportage, roept dat natuurlijk vragen op. Uit onderzoek bleek dat bepaalde onderdelen zoals bougies afhankelijk van het model wel of niet inbegrepen te zijn. Er is één lijn getrokken in de samenstelling van de pakketten voor alle modellen zodat die onderling vergelijkbaar zijn. Het stelt de Kia rijder ook in staat om deze nieuwe, lagere prijzen naast modellen van concurrerende merken te leggen, die veelal volgens dezelfde 'richtlijn' werken. 4. Waarom was het pdf bestand met de reparatie- en onderhoudstarieven een behoorlijke tijd van de site gehaald? Door het aanpassen van de onderhoudsprijzen pakketten heeft het ontwerpen van het boekje meer tijd in beslag genomen dan voorgaande jaren. Dit i.v.m. meer specificatie van de verschillende onderhoud pakketten. Alle prijzen zijn vanaf de eerste dag wel beschikbaar geweest in het offerte programma van de MijnKia site. 5. Hoezo liepen de tarieven bij Kia niet in de pas met de gevestigde orde van automerken in Nederland? Was het concept niet goed of was Kia té goedkoop? Dat laatste leeft sterk bij de Kia-rijders, die hun onderhoudskosten behoorlijk zagen stijgen en aan duidelijkheid te wensen overliet. Het gevoel dat de dealers een behoorlijke invloed hebben wat betreft tariefstelling is wel duidelijk en ook voelbaar. Niet voor niets is er een extra oliebeurt tussen gefrommeld bij de Sportage III, die bij de ons omringende landen niet is vereist! In het kader van milieu en onnodige kosten niet echt verantwoord! Kia Motors Europe hanteert echter een eenduidig onderhoudsschema per model, die dus niet altijd één op één door KMNL wordt overgenomen. Het extra vervangen van de olie wordt niet alleen door Kia Motors Nederland voorgeschreven maar staat ook vermeld in het instructieboekje van het voertuig. Onderstaand een schermafdruk van de Kia Rio. Nederland: Duitsland: Engeland: 6. Het offerteprogramma is alleen maar een globaal hulpmiddel bij het maken van een afspraak bij de dealer. Onderhoud is gebaseerd op de jaarkilometrage en leeftijd van de auto. Daarnaast is bij een bepaalde kilometrage onderhoud aan veiligheidszaken, zoals vervangen van remblokken e.d., noodzakelijk. De klant weet bij het invullen van het offerteprogramma niet wat noodzakelijk is en hem/haar kun je daar dan ook niet verantwoordelijk voor maken als hij bepaalde extra passende werkzaamheden niet aankruist in het offerteprogramma. Toch varen een aantal dealers blind op het hetgeen door de klant is ingevuld. Graag aandacht hiervoor! Welke werkzaamheden worden per onderhoudsbeurt uitgevoerd en waar kan de klant dit vinden? Naar aanleiding van deze vraag heeft Kia Motors Nederland besloten om in het Onderhoudsprijzen boekje een extra tabel op te nemen waarin dit wordt uitgelegd, u vindt deze tabel op pagina 5. 2. Rammel distributieketting Rio IVDit probleem is door ons recent voorgelegd. Een update van eventuele resultaten en ondernomen stappen zien wij graag tegemoet! Tijdens het overleg hebben we gesproken over de verschillende type motoren waarin verschillende technieken worden gebruikt. Het rammelende geluid is inderdaad afkomstig vanuit de distributieketting in combinatie met de variabele verstelling van de nokkenas. Naarmate de motor meer ingereden wordt kan het geluid meer hoorbaar zijn dan in het begin. Dit zal echter niet leiden tot een technisch defect van de motor.3. Garantie importauto1. Waarom heeft een importauto, gekocht binnen Europa, geen 7 jaar garantie vanaf aankoop? Garantie wordt bepaald door het land waar de auto is verkocht. In West-Europa is dit 7 jaar, dit kan in Oost-Europa anders zijn. Daarnaast kan een auto via een Oost-Europees land geïmporteerd zijn naar Europa vanuit Azië. Ook hier gelden andere garantievoorwaarde als een auto die in Nederland wordt verkocht. 2. Zit er verschil in garantie bij het importeren van een nieuwe of gebruikte auto? Idem antwoord 14. Ingangsdatum 7 jaar (gratis) kaartupdate navigatie1. Wat is de ingangsdatum van deze 7 jaar (gratis) kaartupdate? Deze zal in het najaar 2013 worden geïntroduceerd. 2. Voor welke modellen geldt dit of gaat dit gelden? Hierover zal in het najaar meer bekend worden. 3. Wanneer en in welke vorm wordt dit bekend gemaakt? De introductie zal via de Kia.nl site en de officiële Kia dealer bekend worden gemaakt. 1 Quote
Pipercub Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 Beste KCG Ik kom nog geen antwoord tegen over het Kia update programma van de kaarten voor de helft van de prijs zoals dit gehanteerd en aangeprezen wordt in de UK. Al eerder meldde ik dit onder de kop navigatie. Hangt dit nog in de lucht? Quote
KCG Geplaatst 31 Juli, 2013 Topic Starter Geplaatst 31 Juli, 2013 Beste KCG Ik kom nog geen antwoord tegen over het Kia update programma van de kaarten voor de helft van de prijs zoals dit gehanteerd en aangeprezen wordt in de UK. Al eerder meldde ik dit onder de kop navigatie. Hangt dit nog in de lucht? Dit hangt nog even in de lucht zoals KMNL heeft geschreven. Dus als je nog even met de oude kaart kan rijden zou ik zeker even wachten. Quote
Pipercub Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 Dank voor het antwoord. Indien navigatie updates in de nabije toekomst gratis worden is dat mooi meegenomen maar ik denk dat dit alleen gaat gelden voor toekomstig nieuw te kopen Kia productenzodat de kosten ingecalculeerd kunnen worden en een nieuwe Sportage aanschaffen dat was ik nu nog even niet van plan. Blijft toch mijn vraag staan voor de reeds rijdende modellen met een LG navigatie systeem. Groet, Pipercub. Quote
Gast Warmentuuter Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 Blijft toch mijn vraag staan voor de reeds rijdende modellen met een LG navigatie systeem. Ha,ha,ha,ha, ook dat antwoord komt in het najaar Quote
janusrowie Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 KCG Mijn vraag is nog niet beantwoord Waarom word de Rammel distributieketting Rio IV bij de andere dealer wel vervangen en mijn dealer niet (niet vervangen geeft blijvend hinderend geluid.). Zie het verhaal van eddomania eddomania, op 18 Jun 2013 - 13:53, zei: eddomania, op 18 Jun 2013 - 13:53, zei: kia rio 1.2 superpack 2013 km st 2083motorblok maakt ratelend geluid 3000 toeren1 dag kwijt mankement opsporen2 dagen kwijt nieuwe distributie ketting spangelijders Quote
Baggio Geplaatst 31 Juli, 2013 Geplaatst 31 Juli, 2013 Rammel van distributieketting zit er bij mij vanaf het begin in, heb dit ook gelijk gemeld, niet een keer meer meerdere malen echter wordt er niet over gepraat. Ik heb voor de Rio gekozen mede omdat deze zo stil was, in de test auto kon ik de motor niet eens horen en vroeg ik me af of deze wel aan stond. Ik irriteer me erg aan geratel en ga binnenkort maar weer langs bij de dealer. Quote
bigwade Geplaatst 3 Augustus, 2013 Geplaatst 3 Augustus, 2013 Ik vind het gek dat er zo weinig reacties op de Kiaclub vs Importeur meetings zijn. Het kost de KCG-mannen tijd en moeite en we kennen dit niet bij andere merken. Zelf zou ik overigens een iets meer journalistieke benadering wensen. w.b. punt 3 wordt er heel kort iets aangestipt terwijl we hier op dit forum andere berichten hebben gelezen. Zowel hoe KiaMNL als dealers hier mee omgaan. Beetje jammer dat dit niet echt duidelijk wordt. Mannen, bedankt voor de tijd en moeite ! 1 Quote
Alex VB Geplaatst 5 Augustus, 2013 Geplaatst 5 Augustus, 2013 Jullie hebben het weer super gedaan mannen. Zoals bw al aangeeft is KIA het enige merk in BE en NL die dit doet met haar klanten. 2 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.