Filipke Geplaatst 15 Maart, 2014 Geplaatst 15 Maart, 2014 Man man. Xenon heeft verschillende k-waardes, hoe lager het getal hoe meer je 's nachts ziet, hoe hoger hoe minder. 4300k (zonlicht) is de standaard xenon lamp, geeft veel licht, gaat naar het geel-wit. 9000k (blauwe lucht) is echt blauw van licht, geeft een mooie uitstraling maar ben je 's nachts nog minder mee als gewoon halogeen. Ga je nog hoger is het al paars van kleur. En anders Googlenen. Ik zelf rij al 7 jaar xenon en dat is toch wel fijner voor de ogen! Behalve de tegenliggers vinden dat minder, dus daarom iedereen xenon! 2 Quote
Jordan Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 Ja hoor je kunt dat heel simpel onbouwen zeker als je een specialw cabus set neemt maarvsluit de xenon set altijs met een schakel kabel aan om e.v.t schade aan je boird computer te voorkomen er gaan verhalen hier rond dat de sets van pilot deze computers kunnen beschadigen en om zeker te weten of de lampen via de canbus ziten (maar ik geloof niet dat dit het geval is) Haal er even 1 lamp uit zet je licht aan en kijk if je een melding krijgt heb je koplampen van het type met zo een lens (projectie koplamp) dan zijn deze heel erg geschikt voor xenon heb je de normale koplamp (reflector koplamp) dan zit je vaak aan een aangepast lampje zo dat je geen strooilicht hebt CAN-BUS is voor Duitse auto's. Koreanen hebben het LIN-MPX communicatie systeem. Als je dus een CAN-BUS xenon set plaatst is de kans groot dat je gewoon storingen blijft krijgen. Dit betekent niet dat dit ook je board computer sloopt. Schade aan board computers of andere elektronische onderdelen is vaak het gevolg van piekspanning. De meeste xenon sets jagen kortstondig 20.000 volt naar je lampen en omdat te kunnen genereren is er veel vermogen nodig. Met als gevolg dat je elektronica vaak 8 AMPÈRE of hoger te verduren heeft. En Xtra, ik heb me er in verdiept, een relaiskabel maakt weinig verschil. De piekspanning gaat toch door je elektronica. Ook de Pilot setjes hebben een opstartspanning van 8 AMPÈRE. De sets van Maxxpro starten op met 4,8 AMPÈRE terwijl de standaard halogeenlampen starten met 4,6 AMP. Dus weinig verschil. Het duurt wel iets langer voordat de xenon op volle sterkte is maar ik weet wel zeker dat de elektronica geen schade ondervindt. Noem het reclame of niet maar Maxxpro is wel een merk waar ik achter sta. Anders zou ik het niet verkopen. Quote
Jordan Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 Man man. Xenon heeft verschillende k-waardes, hoe lager het getal hoe meer je 's nachts ziet, hoe hoger hoe minder. 4300k (zonlicht) is de standaard xenon lamp, geeft veel licht, gaat naar het geel-wit. 9000k (blauwe lucht) is echt blauw van licht, geeft een mooie uitstraling maar ben je 's nachts nog minder mee als gewoon halogeen. Ga je nog hoger is het al paars van kleur. En anders Googlenen. Ik zelf rij al 7 jaar xenon en dat is toch wel fijner voor de ogen! Behalve de tegenliggers vinden dat minder, dus daarom iedereen xenon! Helemaal mee eens!! :) Quote
xtra40 Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 tja maar 8 ampere direct uit me accu trekken geeft heel weinig problemen in vergelijking met 8 ampere door je electronica heen jagen ik vertrouw meer op de relay manier dan op wat welke fabrikant verkondigt heb je dit zelf nagemeten dan ?? door het plaatsen van het relay gaan alles via je accu en de electronica diet alleen nog maar het relay schakelen dus krijgen geen piekspaningen meet voor hun kiezen ik heb hier veel meer vertrouwen in Quote
Jordan Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 tja maar 8 ampere direct uit me accu trekken geeft heel weinig problemen in vergelijking met 8 ampere door je electronica heen jagen ik vertrouw meer op de relay manier dan op wat welke fabrikant verkondigt heb je dit zelf nagemeten dan ?? door het plaatsen van het relay gaan alles via je accu en de electronica diet alleen nog maar het relay schakelen dus krijgen geen piekspaningen meet voor hun kiezen ik heb hier veel meer vertrouwen in Je accu staat toch indirect in verbinding met alle elektronica. De kans dat ze iets van die piekspanning meekrijgen is realistisch. 8 ampère direct van de accu trekken zal idd minder invloed hebben op de rest van je electronica maar de kans dat het gebeurt is reëel. Die 8 ampère is trouwens van toepassing op de sets van Pilot. Andere goedkope merken hebben zelfs nog hogere piekspanning. Nee ik heb het niet zelf gemeten maar heb wel de testrapporten gezien. Het ene merk/type is gevoeliger voor piekspanning dan het andere. VW bijvoorbeeld is heel erg gevoelig. Quote
xtra40 Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 het zijn niet de ampere die zo gevaarlijk zijn het is meer het aantal voltage wat de boel in de war brengt zeker onze rio is de boord spaning / laadspaning al veel hoger als normaal en die vind die 8 ampere een lachertje maar die stroom die kan wel eens roet in het eten gooien daarom altijd op de accu aansluiten die dempt dit een beetje waardoor het risico op schade afneemt en de ingaande spaning is normaal gesproken beveiligt voor piek spaningen daarom altijd van mij het advies voor de schakelkabel al neem je een xenon set van 1000 euro de fabrikanten kunnen beloven wat ze willen je kunt altijd storing krijgen en zo de boel als nog slopen en de ene auto is daar helaas wat gevoeliger voor dan de andere Quote
Jordan Geplaatst 16 Maart, 2014 Geplaatst 16 Maart, 2014 Maar zit er dan nog zoveel verschil tussen bijvoorbeeld de Rio en de Sportage? Ik heb nog nergens gelezen dat er storingen in de Rio is door xenon. Bij de Sportage wel. Maar ik geloof dat we niet meer helemaal on topic zijn Quote
iwan073 Geplaatst 11 Februari, 2015 Geplaatst 11 Februari, 2015 Ik geloof niet dat dat de reden is. Geel licht is lange tijd verplicht geweest in Frankrijk. Het heeft een langere golflengte dan blauw en "buigt" daardoor om microscopische hindernissen zoals neveldruppeltjes heen terwijl blauw licht daar juist door gereflecteerd wordt. Je kunt met geel licht dus veel beter door de mist heen schijnen in plaats van de mistbank zelf te belichten en jezelf te verblinden. De ouderwetse oranje natriumlampen voor snelwegverlichting presteren om die reden bij slecht zicht ook veel beter dan witte hogedruk- kwiklampen. Dat oranje licht boort veel beter door de nevel heen. Xenonlicht is volgens mij daarom juist niet ideaal bij slecht zicht. Het ziet er misschien wel superstoer uit maar kanariegeel licht zou m.i. veiliger zijn dan dat blauwige. Oh, ik wou net een topic starten met de vraag of ik mijn gele mistlampen kan vervangen met witte verlichting. Omdat mijn LED en Xenon verlichting mooi wit is en mijn mistlampen gelig. Maar als ik dit lees dan kan ik mijn mistlampen beter geel laten....?! Quote
SatJunk Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 Sorry voor de crosspost maar denk dat mijn xenon vraag hier beter past.. Mijn bestelde Rio executiveline heeft projectie koplampen.. Mijn vraag: Kun je hier xenon lampen inzetten zonder een xenon kit te monteren ? Of ben je hier toch de kit voor nodig die als accessoire word aangeboden bij de dealer ? Gaat hier de stelling op: projectie koplampen = Xenon lampen. Ik kon met zoeken geen antwoord vinden..en de verkoper die ik vroeg gaf dit antwoord: Er zitten inderdaad projectiekoplampen in, zou betekenen dat het overbodig is. Quote
xtra40 Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 Je kunt elke H7 set gebruiken je moet alleen lamp houders aanschaffen of verbouwen maar echte xenon is beter als die kaarsjes die er nu achter zitten weet niet wat het bij je dealer kost maar dit zal heel veel duurder zijn als waar ik het voor kan doen denk ik zo maar Quote
SatJunk Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 Je kunt elke H7 set gebruiken je moet alleen lamp houders aanschaffen of verbouwen maar echte xenon is beter als die kaarsjes die er nu achter zitten weet niet wat het bij je dealer kost maar dit zal heel veel duurder zijn als waar ik het voor kan doen denk ik zo maar bedankt voor je reactie. Je antwoord roept weer nieuwe vragen op..wat bedoel je met "verbouwen" ? Ik begrijp wel uit je antwoord dat je dus NIET zonder modificatie Xenon lampen erin kunt douwen.. Zoals ik ook op veel fora lees is het uikijken met die kits die aangeboden worden omdat deze Rio ook een start/stop knop heeft en kan ook de boordcomputer ernstig beschadigen.. Via de dealer kost die xenon verlichting euro 431 incl inbouw. Quote
xtra40 Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 bedankt voor je reactie. Je antwoord roept weer nieuwe vragen op..wat bedoel je met "verbouwen" ? Ik begrijp wel uit je antwoord dat je dus NIET zonder modificatie Xenon lampen erin kunt douwen.. Zoals ik ook op veel fora lees is het uikijken met die kits die aangeboden worden omdat deze Rio ook een start/stop knop heeft en kan ook de boordcomputer ernstig beschadigen.. Via de dealer kost die xenon verlichting euro 431 incl inbouw. zo hey das lekker aan de prijs zeg maar om het gevaar van de boordcomputer uit te sluiten sluit ik de xenon altijd aan met een externe schakel kabel op deze manier kopprl jr alles af van het boord net En ik heb passende lamp houders zo dat je de orginele houders heel houd zo dat je alles weer terug kan bouwen naar orgineel Quote
SatJunk Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 zo hey das lekker aan de prijs zeg maar om het gevaar van de boordcomputer uit te sluiten sluit ik de xenon altijd aan met een externe schakel kabel op deze manier kopprl jr alles af van het boord net En ik heb passende lamp houders zo dat je de orginele houders heel houd zo dat je alles weer terug kan bouwen naar orgineel Maar deze stelling klopt ?: "Ik begrijp wel uit je antwoord dat je dus NIET zonder modificatie Xenon lampen erin kunt douwen.." Quote
xtra40 Geplaatst 15 Maart, 2015 Geplaatst 15 Maart, 2015 Nee dat klopt wel er is wel een kleine modificatie nodig Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.