inekepj Posted December 22, 2013 Posted December 22, 2013 Gebruik in de zomerOm een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuursverlaging bereikt wordt. De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand `hoog` gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een [gedeeltelijk] open raam re rijden.Gebruik in de winter *Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.* Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden celcius boven nul.OnderhoudZolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 a 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het `hart` van de airconditioning, de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal! Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal een keer per week gedurende tien minuten.Wij adviseren u om jaarlijks, meestal in het voorjaar, uw airconditioning te laten controleren op een goede werking. 2 Quote
sander-utreg Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 bij mij springt de airco iedere keer aan, ook in de winter, ivm de automatische ontwaseming... ook al zit er 0,0 vocht op mijn raam... wat moet ik daar mee? Quote
xtra40 Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 stekker van je oogje er uit trekken dan werkt die automatsche stand niet meer kan je het lekker zelf bepalen Quote
bigwade Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 stekker van je oogje er uit trekken dan werkt die automatsche stand niet meer kan je het lekker zelf bepalen klinkt goed, maar hebben we voor dummies ook plaatjes ? Oogartsen kunnen het zomaar druk krijgen.. Quote
Smart Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Dat wordt moeilijk met een fotografisch geheugen...kennie gedownload worden! Quote
handyman Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 Dat wordt moeilijk met een fotografisch geheugen...kennie gedownload worden! Jawel, zit USB aansluiting net boven zijn navel 1 Quote
xtra40 Posted January 5, 2014 Posted January 5, 2014 klinkt goed, maar hebben we voor dummies ook plaatjes ? Oogartsen kunnen het zomaar druk krijgen.. ik ga als ik tijd heb morgen wel even een foto der van maken Quote
dijk48 Posted January 6, 2014 Posted January 6, 2014 Met kleine schroevendraaier stekkertje ontgrendelen en je regelt het ontwasemen handmatig. 2 Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.