Jump to content
Sign in to follow this  
bpwl

spelen met de automatic ECO knop

Recommended Posts

De Kia Sorento heeft een "automatic ECO" knop in geval van een automatische versnellingsbak.. De beschrijving van zijn functies is summier (minder verbruik, beperking van het koppel, andere instelling airconditioning, mogelijk meer trillingen), en de meeste reviews en buitenlandse fora melden dat de belangrijkste actie van de knop is het doen branden van de groene ECO tekst op de centrale display. De handleiding vermeldt ook een ganse resem van gevallen waarbij de werking van ECO wordt beperkt/limited. De meeste forumleden melden geen merkbaar verbruiksverschil.

 

Wat doet dat ding dan? Na 10.000km opvolgen zijn dit mijn ervaringen:

- pas op voor de uitzonderingen. Er zijn er heel wat waarbij de ECO functie niet meer actief is.

      +een koude motor (dus de eerste 2 km in de zomer, en meer km in de winter?)

      +bij rijden in sportmode/handgeschakeld

      +bij het oprijden van een helling

      +bij dieper indrukken van het gaspedaal (na 1 à 2 seconden) (zoals bij stevig optrekken/inhalen)

- de werking van de ECO mode is te zien aan het schakelbereik van de automaat. ECO aan tussen 1400 en 1800 tpm, ECO uit tussen 1600 en 2200 tpm

- (het is algemeen bekend dat een diesel motor een beter rendement heeft bij laag toerental en hoger koppel)

- de motor reageert gevoelsmatig iets trager op het gasgeven (wellicht doordat men na 1 seconde de niet-ECO mode activeert)

- het vervelend terugschakelen van de automaat bij een helling kan wel eens van het beperken van de ECO functie komen

- bij uitbollen vertragend naar stilstand gaat de motor soms naar zijn stationair toerental (750rpm) 

 

De mindere werking van de airco heb ik nog niet gemerkt., maar ik moet nog de eerste hete zomer door met die wagen... :-)

 

Uit deze vaststelling zijn dit mijn verwachtingen:

- geen verschil meer zodra de motor boven de 2000tpm draait in 6e versnelling

- het moet dus vooral komen van stadsverkeer (start/stop) en van de tragere wegen (70,50,30 km/h)

- in D blijven staan in een verkeerslicht verbruikt extra energie, daarom schakel ik naar N (10 meter voor stilstand)

 

Ik heb een woon-werkverkeer traject van 23km dat ik als testtraject gebruik. Het is druk verkeer en er zijn behoorlijk wat stops (verkeerslichten) en een paar te passeren dorpskernen. De stukken aan 90 en 70 km/h zijn steeds 2 tot 3 km.en zijn licht glooiend met een paar hellingen over een brug. Zonder teveel aandacht aan de werking van ECO (wel ingeschakeld) had ik 8,1 l/100km , sedert ik bewust de uitzonderingen vermijd (optrekken binnen de limieten van de ECO) is het verbruik gezakt naar 7,4l/100km.  (Km stand opgelopen van 25000 naar 35000 km). Dit is hetzelfde verbruik als een lange rit op de autostrade met cruise control aan 120km/h. . Als ik zelf nog ingrijp en bvb zorg dat aan 70km/h er effectief in 6e wordt gereden (door even naar 80 te gaan om te doen schakelen of door handmatig te schakelen) dan daalt dit traject tot 7,1l/100km, maar dan ben ik meer met de motor(toerenteller) bezig dan met rijden.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 7-6-2014 om 11:49, bpwl zei:

De Kia Sorento heeft een "automatic ECO" knop in geval van een automatische versnellingsbak.. De beschrijving van zijn functies is summier (minder verbruik, beperking van het koppel, andere instelling airconditioning, mogelijk meer trillingen), en de meeste reviews en buitenlandse fora melden dat de belangrijkste actie van de knop is het doen branden van de groene ECO tekst op de centrale display. De handleiding vermeldt ook een ganse resem van gevallen waarbij de werking van ECO wordt beperkt/limited. De meeste forumleden melden geen merkbaar verbruiksverschil.

 

Wat doet dat ding dan? Na 10.000km opvolgen zijn dit mijn ervaringen:

- pas op voor de uitzonderingen. Er zijn er heel wat waarbij de ECO functie niet meer actief is.

      +een koude motor (dus de eerste 2 km in de zomer, en meer km in de winter?)

      +bij rijden in sportmode/handgeschakeld

      +bij het oprijden van een helling

      +bij dieper indrukken van het gaspedaal (na 1 à 2 seconden) (zoals bij stevig optrekken/inhalen)

- de werking van de ECO mode is te zien aan het schakelbereik van de automaat. ECO aan tussen 1400 en 1800 tpm, ECO uit tussen 1600 en 2200 tpm

- (het is algemeen bekend dat een diesel motor een beter rendement heeft bij laag toerental en hoger koppel)

- de motor reageert gevoelsmatig iets trager op het gasgeven (wellicht doordat men na 1 seconde de niet-ECO mode activeert)

- het vervelend terugschakelen van de automaat bij een helling kan wel eens van het beperken van de ECO functie komen

- bij uitbollen vertragend naar stilstand gaat de motor soms naar zijn stationair toerental (750rpm) 

 

De mindere werking van de airco heb ik nog niet gemerkt., maar ik moet nog de eerste hete zomer door met die wagen... :-)

 

Uit deze vaststelling zijn dit mijn verwachtingen:

- geen verschil meer zodra de motor boven de 2000tpm draait in 6e versnelling

- het moet dus vooral komen van stadsverkeer (start/stop) en van de tragere wegen (70,50,30 km/h)

- in D blijven staan in een verkeerslicht verbruikt extra energie, daarom schakel ik naar N (10 meter voor stilstand)

 

Ik heb een woon-werkverkeer traject van 23km dat ik als testtraject gebruik. Het is druk verkeer en er zijn behoorlijk wat stops (verkeerslichten) en een paar te passeren dorpskernen. De stukken aan 90 en 70 km/h zijn steeds 2 tot 3 km.en zijn licht glooiend met een paar hellingen over een brug. Zonder teveel aandacht aan de werking van ECO (wel ingeschakeld) had ik 8,1 l/100km , sedert ik bewust de uitzonderingen vermijd (optrekken binnen de limieten van de ECO) is het verbruik gezakt naar 7,4l/100km.  (Km stand opgelopen van 25000 naar 35000 km). Dit is hetzelfde verbruik als een lange rit op de autostrade met cruise control aan 120km/h. . Als ik zelf nog ingrijp en bvb zorg dat aan 70km/h er effectief in 6e wordt gereden (door even naar 80 te gaan om te doen schakelen of door handmatig te schakelen) dan daalt dit traject tot 7,1l/100km, maar dan ben ik meer met de motor(toerenteller) bezig dan met rijden.  

Ik heb een Sorento van 2010 (automaat) en vind die knop niet terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...