T.barendrecht Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Hallo, heb een setje dagrijverlichting gekocht van ProPlus in de beschrijving staat aansluiten op het stadslicht. Dit kan echter niet immers wanneer de verlichting ingeschakeld wordt moet de dagrijverlichting uitgaan. kan ik hem aan sluiten op de relaiskast enzo ja waar? kan iemand mij hier mee verder helpen. Alvast bedankt. Quote
Oplossing Ceeldc Geplaatst 21 Juni, 2014 Oplossing Geplaatst 21 Juni, 2014 Op mijn Peugeot 107 heb ik ook dagrijverlichting ingebouwd. Dit waren de originele. De voeding is van de ruitenwisserpomp gehaald. De dagrijverlichting is aangesloten op een relais en op het stadslicht. Wanneer je het stadslicht aanzet schakelt het relais om en gaat de dagrijverlichting uit. Staat het stadslicht uit dan staat de dagrijverlichting altijd aan. (wanneer je motor aanstaat uiteraard) Ik heb een apart relais gekocht bij de automaterialenzaak voor een paar euro. Voor mij werkt bovenstaande methode perfect. Quote
xtra40 Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Op mijn Peugeot 107 heb ik ook dagrijverlichting ingebouwd. Dit waren de originele. De voeding is van de ruitenwisserpomp gehaald. De dagrijverlichting is aangesloten op een relais en op het stadslicht. Wanneer je het stadslicht aanzet schakelt het relais om en gaat de dagrijverlichting uit. Staat het stadslicht uit dan staat de dagrijverlichting altijd aan. (wanneer je motor aanstaat uiteraard) Ik heb een apart relais gekocht bij de automaterialenzaak voor een paar euro. Voor mij werkt bovenstaande methode perfect. dit is ook de enigste juiste manier om het aan te sluiten (behalve dan dat op de ruitenwisser sproeier aansluiten dan ) op deze manier krijg je geen bekeuring en is het ook A.P.K technisch prima in orde Quote
Wimis on Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Even een aanvulling: De dagrijverlichting schakelt op mijn SP3 van fel naar gedimd als de verlichting aangaat! Quote
xtra40 Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Even een aanvulling: De dagrijverlichting schakelt op mijn SP3 van fel naar gedimd als de verlichting aangaat! dat mag ook als de dagrijverlichting in de zelfde unit zit of als je losse dagrijverlichting hebt die ook kan dimmen maar dan moet je wel de stads verlichting in de koplampen uitschakelen Quote
T.barendrecht Geplaatst 21 Juni, 2014 Topic Starter Geplaatst 21 Juni, 2014 Iedereen bedankt voor het reageren! inmiddels is het gelukt! Heb een los relais gehaald voor 5 euro en via dat relais staan ze nu geschakeld. Dus licht uit dagrijverlichting aan licht aan dagrijverlichting uit werkt perfect! 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 (behalve dan dat op de ruitenwisser sproeier aansluiten dan ) Er is niks mis met die aansluiting; het gaat om de VOEDING van de sproeiermotor. De sproeier is op de 107 (en C1 en Aygo) namelijk geschakeld in de massa, de voeding komt op bij contact in de stand IGN. Dat werkt prima en is qua belastingen op de diverse zekeringen prima. Daarnaast is de locatie van de sproeiermotortjes bij die drieling lekker dichtbij het stadslicht en dus qua bedrading ook erg praktisch. Quote
xtra40 Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 we hebben het hier niet over een aygo of c1 ???? en het beste is het om het op een niet zo essensieel onderdeel aan te sluiten zonder wissers/sproeiers rijden in dit natte land is niet handig mocht er een sluiting ontstaan Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Ceeldc had het over zijn 107. Maar goed, whatever... Hoe vaak ontstaat er ook alweer kortsluiting? Ik heb het in 20 jaar iig nog nooit meegemaakt, maar jij zult het wel beter weten :-\ Quote
xtra40 Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 komt gewoon omdat k van zekerheid houd (is een beetje een afwijking ) en dan doe ik moeilijker dan nodig dat is wel zo ja 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Zolang er nog garagisten zijn die menen dat een DRL-signaal van de lambda-sonde kan worden afgetakt maak ik me daar meer zorgen om dan om een goed gesoldeerde, geïsoleerde en vastgezette verbinding op de voeding van de sproeiermotortjes. Ik ben het met je eens dat het een belangrijk systeem is, maar als meer mensen zich zouden bedenken dat als ze moeten vragen hoe iets moet ze het misschien beter niet kunnen doen zouden er ook veel minder potentieel gevaarlijke dingen worden aangesloten... 2 Quote
xtra40 Geplaatst 21 Juni, 2014 Geplaatst 21 Juni, 2014 Zolang er nog garagisten zijn die menen dat een DRL-signaal van de lambda-sonde kan worden afgetakt maak ik me daar meer zorgen om dan om een goed gesoldeerde, geïsoleerde en vastgezette verbinding op de voeding van de sproeiermotortjes. Ik ben het met je eens dat het een belangrijk systeem is, maar als meer mensen zich zouden bedenken dat als ze moeten vragen hoe iets moet ze het misschien beter niet kunnen doen zouden er ook veel minder potentieel gevaarlijke dingen worden aangesloten... hahha ja daar heb je een heeeeeeel erg goed punt is voor ons niet voor te stellen dat mensen dat kunnen doen om dat het voor ons zo vanzelf sprekend is maar je zal ze inderdaad de kost moeten geven die van die raaren fratsen uithalen ja Ik zelf ben gewoon een angst haas daarin en weet hoe snel een auto kan uitfikken door een stom draadje wat niet juist is gezet of door het gebruik van een zo genoemd scotsblokje leker snel aan te sluiten maar de problemen die het op levert en ik hou net als jij dus ook van solderen ( ook iets wat niet veel mensen kunnen) Ik zelf zou er voor een ander nog weer een relay en zekering tussen hebben gemaakt maar dat komt om dat ik van zekerheid hou maar ben wel met je eens dat je het dan maar veel beter tussen je ruiten splroeier kan weg halen dan inderdaad je lambda zonde hahahhaaaa 1 Quote
Murcielaygo Geplaatst 22 Juni, 2014 Geplaatst 22 Juni, 2014 De DRL's op de drielingen die ik heb aangesloten zijn allemaal zo gedaan. Met een eigen zekering van 3A, dus achter de zekering van 15A van het originele circuit. Scotchloks mogen ze van mij verbieden. Ik snap dat ze "handig" zijn, maar dat zijn ze alleen voor degene die ze plaatst... Quote
xtra40 Geplaatst 22 Juni, 2014 Geplaatst 22 Juni, 2014 inderdaad op het gebruik bij ons staat nog net niet de doodstraf maar zou wel moeten eigenlijk voor die gene die niet weten wat we bedoelen zo ziet het er uit storing maker nr1 2 Quote
Smart Geplaatst 25 Juni, 2014 Geplaatst 25 Juni, 2014 Ik ken wel meer storingmakers, maar dat ziet er dan niet uit als een blauw blokje.... Quote
xtra40 Geplaatst 25 Juni, 2014 Geplaatst 25 Juni, 2014 Je hebt ze in allerlei kleuren en maten de kleur geeft ook de draad dikte waar ze voor bestemd zijn aan Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.