Jump to content

Betekenis controlelampje?

Recommended Posts

Posted

Allereerst zal ik me maar even voorstellen: ik ben Arckoo en heb sinds een week een Rio 1.5 uit '02. Ik heb gisteravond het forum al aardig door kunnen lezen dus heb ik meteen een aardig idee van de meest voorkomende problemen die ik eventueel kan verwachten (kapotte schokbrekers achter, distributieriemen snel versleten, deurhendels achter waarvan de lak er af komt, enz). Als je er vantevoren rekening mee houdt dat het geen topkwaliteit a la Ferarri is, zijn dit soort dingen naar mijn idee geen probleem (vooral omdat de meeste Kia-onderdelen goekoper zijn dan bij de gemiddelde auto).

Ik heb me gisteren ook aangemeld bij MijnKia.nl, maar daar moeten eerst m'n gegevens nog verwerkt worden, dus ben ik nog niet in staat in te loggen. Vandaar dat ik de vraag alvast hier stel: de auto zat al in de familie (maar heb geen contact met de eigenaar) en kwam zonder enige vorm van documentatie. Nu brandt er sinds de aankoop een oranje controlelampje van de motor met daarin het woord 'check'. Kortom: check engine (neem ik aan). Heeft iemand een boekje waarin hij / zij voor mij zou willen opzoeken wat er precies mis kan zijn? Het lampje brand continu (knippert dus niet) en volgens zowel de ANWB (telefonisch contact) als een monteur die ik ken kan ik er gewoon mee doorrijden en ging het slecht om een (korte) storing in de motor in het verleden en is dit met resetten op te lossen. Maar aangezien ik liever op de documentatie af ga dan het betere gis en denk-werk probeer ik hier ook nog even m'n geluk.

En ja, ik ga van de week sowieso naar de garage hiervoor ;)

Alvast bedankt!

Arckoo

Posted

Hoi Arckoo,

Wanneer dit lampje brand is het altijd raadzaam om naar de garage te gaan en uit te laten lezen.

Zie bijlage, dit is een scan uit mijn Rio handleiding.

Succes,

Peter

Posted

Dank je! M'n Frans is niet al te best, maar 't is misschien wel een reden om eens een LOI-cursus te gaan volgen ;P

De bijlage daarentegen was echter wel erg nuttig. Uberhaupt was het dus al de bedoeling om 'm naar de garage te brengen, dus dat wordt dan meteen maandagochtend vroeg :)

Nogmaals bedankt!

Posted

Deze melding heb ik ook gehad toen ik een sportluchtfilter gemonteerd had.

Dit lampje gaat branden als een van de sensoren (Luchtmassameter, lambdasonde, enz) een verkeerde waarde heeft gemeten. Ik zou idd even naar de dealer gaan, ik ga er echter vanuit dat er niks ernstig aan de hand is.

Posted

hey Kia-man,

Bedankt voor je reactie. Gisteren een eerste controle gehad bij m'n garage: de meting gaf inderdaad aan dat er o.a. een storing was i.v.m. de luchtmassameter. schoonmaken was hier voldoende om die storing te verhelpen. Er was echter nog een storing die na de controle van vandaag door de garage waarschijnlijk duidt op iets met de brandstof. eerst dus maar even de brandstoffilter vervangen en een schoonmaak-additief erbij gooien. Mocht dat niet werken kan het wellicht ook de brandstofpomp zijn. In eerste instantie kreeg ik te horen dat, zoals je zelf al zei, het waarschijnlijk ook de lambdasonde kon zijn, maar zoals het er nu uitziet hoop ik dat dat niet het geval is (best duur apparaatje nog!).

Maar zoals gezegd: eerst maar is met de filter beginnen... :)

Posted

Nou hebben ze bij de garage waarschijnlijk de computer even gereset na het schoonmaken van het filter om de melding weg te krijgen.

Het kan zijn dat de melding nog terug komt dat kan enige tijd duren.

Posted

Over het schoonmaak additief zijn de meningen verdeeld. Sommigen zijn er zeer tevreden over maar vooral bij (echt) oude auto's valt het soms tegen omdat alle onzuiverheden die zich gedurende jaaaaren hebben vastgezet in de tank en leidingen ineens loskomen en de brandstoffilter kunnen verstoppen.

Je houdt er best rekening mee dat je na het rijden van een volle tank schoonmaak additief misschien ook de filter moet vervangen.

Alex

Posted

Hehehe... ik kon er ook wel om lachen totdat het lampje twee dagen later weer aansprong! *zucht*

Enfin, opnieuw laten uitlezen en het bleek toch de lucht-massameter te zijn. Gisteren besteld, met de nachtlevering in huis en vanochtend geplaatst. Had dit nog niet eerder gedaan, maar 't was gelukkig een klusje van nix... alleen de prijs was niet nix (meer dan 200 euro voor een apparaatje dat er nu niet bepaald indrukwekkend uitziet).

Posted

Update 1: had overigens wel 50% korting dus dat scheelt weer ;)

Update 2: een week geleden dus de meter geplaatst en het lampje is niet meer aangegaan. Ik heb de computer zelfs niet meer hoeven te resetten, dus hier weer een tevreden Kia-rijder ;)