Jump to content

Navigatie kapot, buiten garantie

Jason030404

Recommended Posts

Goedendag,

mijn navigatiesysteem van mijn Venga heeft het loodje gelegd.

Volgens mijn Kia-dealer is deze ook niet meer te repararen en zal er een nieuwe geplaatst worden.

Echter, mijn Venga is 3 jaar oud en heeft 110.000km gereden.

Volgens de garantievoorwaarden is dat 10.000 meer dan de garantie toestaat.

Mijn dealer zegt nu dat de leverancier van het systeem misschien de kilometerstand kan uitlezen op de navigatieset, wanneer deze wordt opgestuurd.

Kunnen ze dat niet dan krijg ik gewoon een nieuwe, kunnen ze dat wel dan moet ik plusminus 250,- betalen voor die nieuwe.

Ik vind dat een beetje vreemd.

Registreert een navigatiesysteem het aantal kilometer die een auto heeft afgelegd?

Het zal mij in ieder geval niet verbazen als dit op de achtergrond gebeurt. Indien het systeem is uitgevoerd met een soort van eco-verbruiksmonitor is het goed mogelijk dat het systeem ook het totaal aan kilometers op de achtergrond logt. 

Volgens de 7-jaar-garantie disclaimer (hier te vinden) zit er inderdaad maar 3 jaar of 100.000 kilometer garantie op audio en navigatie apparatuur.

Voor die 250, eu (in het slechtste geval) heb je iig een nieuwe (nieuwere versie denk ik dan ook)  radio/CD/DVD + navi MET de laatste kaart update.

Als je een kaart update er af trekt zit je al op 100 eu voor een compleet nieuwe unit, of zie ik iets over het hoofd ?

Al met al ben je dan voor "weinig" weer helemaal het heertje.

Ik zou de gok nemen en het doen en misschien gaat het wel helemaal grateloos :-)

BTW stel je in het voorsteltopic even voor, da's wel zo netjes.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Waarom ik dit Topic opende komt omdat ik er geen goed gevoel bij heb.

De dealer zegt 5 jaar garantie met een max van 100.000km. 

Echter weet ik dat het 3 jaar is met een max van 100.000km, dat komt niet overeen.

Uiteraard ben ik blij met een hele nieuwe navigatie voor slechts 250,-, maar waarom moet ik zo weinig betalen voor een splinternieuwe?

Geeft mij gewoon een vreemd gevoel bij deze dealer.

p.s.

Ik moet mijn profiel nog helemaal bewerken, dus ik stel mij nog wel voor.

Guest Warmentuuter

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Waarom ik dit Topic opende komt omdat ik er geen goed gevoel bij heb.

De dealer zegt 5 jaar garantie met een max van 100.000km. 

Echter weet ik dat het 3 jaar is met een max van 100.000km, dat komt niet overeen.

Uiteraard ben ik blij met een hele nieuwe navigatie voor slechts 250,-, maar waarom moet ik zo weinig betalen voor een splinternieuwe?

Geeft mij gewoon een vreemd gevoel bij deze dealer.

p.s.

Ik moet mijn profiel nog helemaal bewerken, dus ik stel mij nog wel voor.

ik denk dat de dealer je heel erg tegemoet komt.

vooral omdat je garantie om is.

Je krijgt een nieuwe voor 250 euro met de nieuwe kaarten er op.

die kosten al 169 euro.

Zou me hier niet druk om maken waarom je zo weinig betaald.

Zie het als een coulanceregeling. 

Ik wel. Ofwel garantie ofwel niet je hebt gelijk is een zaakje maar als je alles volledig bekijkt zou ik me ook zorgen maken. Dealer is Sinterklaas niet dus tegemoet komen zonder reden???

coulance regeling.

Is vrij normaal vind ik.

Als mijn wasmachine net na de garantie stuk gaat betaal ik ook niet het volle pond voor de reparatie. Ik denk dat je dealer je gewoon vrijwillig tegemoet komt. Denk eerlijk gezegd ook dat er in deze gewoon een regeling vanuit Kia Motors Nederland is.

Hoi Jason,

Mijn navi was in het voorjaar niet meer te updaten. De dealer heeft voor mijn vakantie een nieuwe (weet ik niet zeker) besteld en deze geplaatst en geūpdated. Mijn Venga was toen al 4 jaar jong en alles is keurig netjes onder coulance vervangen. De update van de navi was uiteraard op mijn kosten.

Het is dus afhankelijk van de dealer of je uit coulance geholpen wordt.

• 1 year later...
Guest vakkie uu

Dit is al een oude post maar ik zit nu in dezelfde situatie. Soort van.....

Mijn Kia Ceed SW heeft een kapotte navigatie/audio-unit EN kapotte achteruitrijcamera.

Dat laatste valt onder de garantie van 7 jaar (mijn Kia is ruim 4,5 jaar oud) maar het navigatiesysteem niet want daar zit maar 3 jaar op.

Maar ik kan nu een ander systeem kopen ( geen nieuw maar een soort ruilsysteem voor €650,-, de nieuwe kost ruim €2000,- volgens de dealer)

Daarom verbaast die €250,- hier me. Dar zou ik er graag voor betalen....

• 11 months later...

Hallo, 

Ik heb een Kia Rio uit 2012 en paar weken geleden is het navigatiesysteem uit niets weggevallen tijdens het rijden en het gaat ook niet meer aan. Dit was eerder gebeurt, ook tijdens het rijden, maar toen was het dezelfde dag nog van zelf weer aangegaan. Weet iemand wat de oorzaak hiervan is? En valt het binnen de zeven jaar garantie van Kia? Ik ben al ermee naar de dealer geweest en hun zeggen dat het navigatiesysteem maar 3 jaar garantie heeft..

Is er geen bepaalde handeling met de knoppen, waardoor je het helemaal reset of wat dan ook? Tijdens het uitvallen zat wel een cd-rom erin, misschien heeft het ermee te maken dat het niet meer aangaat. 

Alvast dank voor jullie hulp en advies!

Guest vakkie uu

Er is helaas geen handeling met knoppen mogelijk.

zie mijn post boven die van jou.

Op systeem zit maar 3 jaar garantie. Staat helder in de garantievoorwaarden.

Bij mij was mijn camera ook kapot. Dit viel wel onder de garantie.

Ik heb voor €650,- de refurbished genomen. Die kreeg na een tijdje kuren maar is keurig netjes omgewisseld. Had keurig garantie oo de refurbished.....