Colombe Posted March 24, 2009 Posted March 24, 2009 (edited) Enkele weken geleden hebben wij een Proceed besteld. Nu duiken de nieuwprijzen o.a. van de Proceed met duizend en meer Euro naar beneden. Zie Kia.nl. The power to surprise. Dat verlagen van nieuwprijzen gebeurde enkele jaren geleden ook met de Prius, vanwege de verandering van de BPM. Wij zijn toen achteraf gecompenseerd door Toyota. Heeft een van jullie tijdens de bestelprocedure een prijsverlaging meegemaakt? Wat zijn jullie ervaringen? De leverancier zegt dat zij compenseert afhankelijk van wat er op de factuur staat die van Kia (fabriek?) komt. En die moet nog binnenkomen. Ik houd jullie op de hoogte. Edited March 24, 2009 by Colombe Quote
boschi Posted April 5, 2009 Posted April 5, 2009 Geacht lid, Van mijn dealer in Beverwijk heb ik de informatie dat de prijsverlaging aan mij volledig wordt doorgegeven. (Een verhoging zou overigens ook zijn doorberekend!?) Groeten, Boschi Quote
Colombe Posted April 6, 2009 Author Posted April 6, 2009 Hallo Boschi, Ook mijn dealer in Hilversum verwacht dat de lagere prijs in rekening wordt gebracht. Over prijsverhoging staat iets achterop mijn contract: prijsstijgingen mogen via een kennisgeving worden doorberekend. De koper heeft dan wel het recht de overeenkomst te ontbinden. Binnen tien dagen na de kennisgeving. Op zich allemaal aardig, alleen hoe de levering nu gaat, wij zouden de Pro ceed eind april krijgen, maar dat zal zeker een maandje later worden, we wachten de kennisgeving af. Deze ontwikkeling lijkt mij dodelijk voor de verkoop, groet, Colombe Quote
boschi Posted April 7, 2009 Posted April 7, 2009 Geachte Colombe, Inderdaad, dodelijk voor de verkoop. Al die gasten die nu hun baan verliezen terwijl wij nu net zo ons best deden om de economie te redden; da's zuur. En alle dealers die een prijs hebben geboden op onze inruiler, terwijl wij 'lekker' doortuffen, dat is voor onze dealer ook niet goed. Zo lang er onduidelijkheid bestaat over wie het importeurschap gaat voeren, is dit voor een dealer ook een weinig verkoop stimulerende situatie. Hopelijk dat onze dealers deze situatie het hoofd kunnen bieden, anders is de spiraal naar beneden niet meer te stoppen! Ik verwacht dat de curator van Kroymans z.s.m. zal proberen de failliete boedel te voeden met onze aankopen. Dat neemt 4 tot 6 weken in beslag. Ik heb de bevestiging dat mijn auto inmiddels wel in Nedeland staat. Dat is onder de omstandigheden weer gunstig, want op korte termijn zullen er vanuit Tjechie geen nieuwe auto's worden afgeleverd. Dit start pas weer op als er weer een importeur is. Gelukkig hebben wij geen aanbetaling gedaan en heb ik de informatie dat de prijsverlaging aan mij volledig wordt doorgegeven. (Een verhoging zou overigens ook zijn doorberekend!?) Ook wij trekken er in mei nog op uit met de Rover met Kip caravan. Ook een (bijna) failliete combinatie! Maar volgens mij zijn wij nog gezond! Groeten, Boschi Quote
Colombe Posted April 8, 2009 Author Posted April 8, 2009 Hallo Boschi, Voor prijsverhogingen bestaat het artikel 4.2 (Algemene Voorwaarden BOVAG-Afdeling NDA) volgens welke je het verkoopcontract kunt ontbinden. Dat geldt overigens ook voor te late levering! Vandaar dat KIA haast maakt met het overnemen van KIA Nederland (zie de pers van gister). Als de auto niet binnen de vermoedelijke (!) of de feitelijke leveringstermijn wordt aangeboden kun je ook de verkoper in gebreke stellen en voorstellen het contract te ontbinden. Ook als de overschrijding een gevolg is van overmacht aan de kant van de verkoper (artikel 6.3). Aardig onderhandelingspunt als de dealer weigert de prijsverlaging te honoreren. Het klinkt allemaal juridisch en het is mijn bedoeling niet om het te doen, maar de mogelijkheid bestaat dus wel dat KIA een behoorlijk omzetverlies gaat lijden. Het blijft overigens wel 'The power to surprise'. groet, Colombe Quote
boschi Posted April 10, 2009 Posted April 10, 2009 Beste Colombe, Nuttige info! Dank daarvoor! Gisteren op de RAI geweest. Daar stond in elk geval een Cee'd in Abbys Blue. Deze kleur zit ok op onze SW en ik moet zeggen: mijn vrouw heeft geweldige smaak (wist ik eigenlijk al!). Verder schijnen de verkopers geen van allen te weten welke 16'' velgen er onder de 15 komen te rollen! Ook op dat punt afwachten! Vrolijk Pasen en hou 'm tussen de lijntjes! Groeten, Boschi Quote
Alex VB Posted April 10, 2009 Posted April 10, 2009 Mbt de compensatie lijkt het mij niets meer dan eerlijk zolang de wagen nog niet geleverd is. Maar ik ben bang dat het misschien niet zal gebeuren. Meestal wordt gekeken naar het aankoop bedrag van de dag van de ondertekening van het contract. Je tekent deze nl. voor het bedrag wat erop staat. Ik vergelijk het met het kopen van een huis. Voordat de economische crisis begon was een huis bijv 200.000,- € waard en je hebt voordat bedrag een koopovereenkomst getekend en alles geregeld. Afspraak met de oude eigenaars is dat zij je het huis "leveren" over 6 maanden. Nu blijkt echter dat de waarde van je huis door de recessie niet meer die 200.000,- € is ,maar nog maar 150.000,- € en je woont er nog niet in. Zou je van de oude eigenaren die 50.000,- € terug krijgen wegens compensatie? Quote
Colombe Posted April 11, 2009 Author Posted April 11, 2009 Hallo Alex, Dat lijkt mij geen goede vergelijking, een auto kopen is iets anders dan een huis kopen. Hetzelfde voorbeeld maar dan bij een prijsverhoging. De prijs van de woning blijkt na zes maanden 50.000 hoger te zijn, betaal jij dan die hogere prijs omdat die verkoper dat wil? Want dat doet KIA wel, die rekent de prijsverhoging door, je hebt dan in dat geval als klant wel het recht om te ontbinden. In die situatie geldt het contract dus niet meer. Het ligt dus niet zo simpel, je tekent voor een prijs maar ook voor allerlei ontbindende voorwaarden zoals te late levering. Zoals gezegd, Toyota heeft destijds de prijs van de Prius achteraf na het tekenen van het contract naar beneden bijgesteld, heeft kopers gecompenseerd, het is wel zo dat Toyota voor betrouwbaarheid staat. Wat mij betreft klopt dat: ik heb 150000 Prius kilometers achter me zonder enig probleem, zonder Quote
Recommended Posts