Jump to content

Regenrensor 1

Hans Sportsline

Recommended Posts

Ben je echt zeker dat je dit wilt?

Ik reed vroeger met Picanto, zonder sensor, gewoon zelf instellen.

Nu met Rio met sensor.

Als ik mocht kiezen, terug zonder de sensor, leidt soms een eigen leven.

Zonder de ingestelde stand te verstellen, gaat hij soms traag, dan sneller, terwijl de regenval zelfde blijft.

Voor een zelfde regelmaat, verkies ik zonder senoren, kan natuurlijk aan de sensoren van de Rio liggen, maar ik zou het persoonlijk houden zoals het is.

Ik ben die regensensor meer dan zat................... !

Meestal rijd ik met 2 handen aan het stuur en laat je de wissers makkelijk een keer "heen & weer" gaan.

Als het wat harder regent dan heb je nog de 1e stand........ nog harder de 2e stand.

Meestal begint dat ding het op zijn heupen te krijgen en gaat die in de hoogste stand wisseren, dat ding scoort soms niet :)

Helaas werkt de regensensor niet optimaal bij kia bij de ceed ergerde ik me er aan heb een tweede auto Laguna met regensensor werkt perfect dus dit is helaas een verbeter punt .

De tijd die in te stellen is voor de ruitenwisser van de picanto vind ik wel prima ook voor sportline maar dat is een ieders mening

Helaas is mijn reactie samen met je andere (dubbele) topic verdwenen.

Maar wat ik daar al schreef; een regensensor is niet "zomaar" in te bouwen, onder andere doordat het intervalrelais IN de wisserhendel is geïntegreerd.

Mijn Aygo had dat ook en daar heb ik met succes een Hella Raintronic ingebouwd. Die ben ik nu in mijn Picanto in aan het bouwen, maar door de regelbare interval loop ik daar nog tegen wat problemen aan die ik nog moet oplossen.

Ik was over de Raintronic erg tevreden, maar ze worden al zeker 15 jaar niet meer gemaakt, dus er is niet aan te komen.

Er zijn nu (ook bijv. via Spy) sensoren met ingebouwde lichtsensor te koop. Blijf daarbij uit de buurt; die Chinese troep gaat snel stuk en in 1 geval raakte het hele elektrische systeem van de auto (niet de mijne, ik heb ze bij anderen ingebouwd) van de wap.

Op eBay werden nog wel eens mooie, goede setjes verkocht voor rond de €125, maar ook die zijn lastig inbouwbaar. Het kan echter wel!

1 van mijn problemen is de regelbare interval, volgens mij is de TA nooit zonder geleverd, dus daar moet ik omheen werken, anders zou ik de sensor op de positie van de interval schakelen...

Helaas is mijn reactie samen met je andere (dubbele) topic verdwenen.

Maar wat ik daar al schreef; een regensensor is niet "zomaar" in te bouwen, onder andere doordat het intervalrelais IN de wisserhendel is geïntegreerd.

Mijn Aygo had dat ook en daar heb ik met succes een Hella Raintronic ingebouwd. Die ben ik nu in mijn Picanto in aan het bouwen, maar door de regelbare interval loop ik daar nog tegen wat problemen aan die ik nog moet oplossen.

Ik was over de Raintronic erg tevreden, maar ze worden al zeker 15 jaar niet meer gemaakt, dus er is niet aan te komen.

Er zijn nu (ook bijv. via Spy) sensoren met ingebouwde lichtsensor te koop. Blijf daarbij uit de buurt; die Chinese troep gaat snel stuk en in 1 geval raakte het hele elektrische systeem van de auto (niet de mijne, ik heb ze bij anderen ingebouwd) van de wap.

Op eBay werden nog wel eens mooie, goede setjes verkocht voor rond de €125, maar ook die zijn lastig inbouwbaar. Het kan echter wel!

1 van mijn problemen is de regelbare interval, volgens mij is de TA nooit zonder geleverd, dus daar moet ik omheen werken, anders zou ik de sensor op de positie van de interval schakelen...

Gewoon standaard laten, verschillende anderen, net als ik, zijn alles behalve tevreden van die sensoren.

Kan natuurlijk dat andere merken beter werken, maar diegenen in de Kia zijn troep.

• 1 year later...

Om maar even NOG een oude topic omhoog te halen: het is me ein-de-lijk gelukt de regensensor goed en naar mijn zin in te bouwen.
Maar als je bedenkt dat me dit bijna 3 jaar af en aan gekost heeft weet je waarschijnlijk wel genoeg.

Mijn Picanto TA is nu voorzien van een wisserhendel van een Rio UB:
8225567ae4f0a79d06076dfc30b9f138.jpg

Die past fysiek, maar is elektrisch volledig anders; niks zit intern.
De bediening is ook anders; sproeien achter doe je door de hendel van je af te drukken en de achterwisser heeft ook een interval-stand.

Dit is wat ik heb ingebouwd (voordat ik de kabels heb getapet);
9265690c00a7bb7174d5828d74f3afd9.jpg

Van de 5 relais zijn er 4 noodzakelijk voor de juiste werking van alles; een intervalrelais voor de achterwisser, een interval/sensorrelais voor de wisser voor, een relais voor de mist-functie voor en een relais voor de continu-stand achter.
Het 5e relais heb ik toegevoegd omdat ik toch bezig was; wanneer de wissers voor aan staan en je zet de auto in achteruit dan gaat de wisser achter op continu.

Omdat ik een hekel heb aan nutteloze bedieningselementen heb ik de ring voor de regeling van de interval voor aangepast; deze regelt nu de interval achter. En dat relais zorgt ook meteen voor het (na)wissen van de achterruit tijdens/na het sproeien.

Al met al VEEL werk, maanden hoofdbrekens, meters draad en meer dan 50 verbindingen in mijn kabelboom, maar ZO gaaf dat het toch gelukt is!!!

• Like 4