Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallo wij hebben een week of 4 geleden een nieuwe Kia Carens x-ecutive gekocht.

Bij de dealer zij men dat de levertijd ongeveer een week of 4 5 was nacontact met dealer meldt deze ons dat het nog wel 1,5 maand kan duren.

Wat te doen?

Posted

Tsja wat te doen...

Hangt denk ik ook af van het hoe en wat... Je KUNT ze wijzen op de afspraken in het koopcontract.. Als daar een levertermijn in gesteld staat, moeten ze daar in principe aan voldoen.

Als de auto al bij de dealer staat, zou je toch verwachten dat je de auto gewoon op korte termijn in je bezit zult krijgen.

Staat deze nog bij de importeur.. Tsja, probleem... Dan zal het helaas langer gaan duren, omdat zowel Kroymans als Kia Nederland failliet zijn gegaan.

Kia Nederland maakt dan een doorstart, Kroymans is (wat ik voor nu zo weet) echt einde oefening..

Hoe lang het dan gaat duren is denk ik aan jou zelf. Als jij de koopt kunt / wilt ontbinden, zul je je tot de dealer moeten wenden.

Wil je de auto toch graag hebben en heeft het geen haast, dan zul je moeten wachten...

Succes,

Peter

Posted (edited)

Je kunt ontbinden als je wilt. Briefje sturen (aangetekend) dat je leveringstermijn meer dan drie weken wordt overschreden en dat je derhalve de verkoper in gebreke stelt. Kijk achter op je koopcontract (standaard voorwaarden Bovag-afdeling NDA). Artikel 6, lid 1. De overschrijding van de leveringstermijn. De koper heeft het recht de overeenkomst zonder rechtelijke tussenkomst ontbonden te verklaren als de verkoper drie weken na de ingebrekestelling de auto niet heeft afgeleverd. Volgens mij altijd doen (de ingebrekestelling), je kunt na drie weken niet levering altijd nog ja zeggen maar dan onder jouw voorwaarden. Je zit dan niet op het achterhandje, je zit niet in de slachtoffersrol,

groet, Colombe

Edited by Colombe
Posted

Allereerst zou je je moeten afvragen of je haast hebt? Hoe is je relatie met de dealer? Stelt deze er iets tegenover? Heeft deze zich beroepen op overmacht? Heb je wat in te ruilen? Speciale uitvoering? Allemaal overwegingen......

't Is maar een rijtje vragen maar een 6 regelig briefje aangetekend te versturen terzake ingebrekestelling kan nooit kwaad (op grond van toerekenbare tekortkoming in de nakoming, vroeger heette dat wanprestatie)

Succes!