Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Officieel bericht Kia Motors Nederland n.a.v. overleg KCG d.d. 20-05-2016


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Op vrijdag 20 mei 2016 heeft de KiaContactGroep (KCG) een constructief overleg gehad met Kia Motors Nederland (KMNL).

 

Onderstaande agendapunten hebben wij in de afgelopen periode van het forum gefilterd en uitgebreid besproken met het management bij KMNL. Je ziet het agendapunt met enige uitleg van onze kant, met daarna een reactie van KMNL. Deze is bindend voor alle Kia-rijders vanaf het moment van dit bericht. KMNL zal uiteraard zelf, daar waar nodig, de Kia-dealers en officiële reparateurs inlichten via haar interne communicatiekanalen.
 

 

1. Navteq kaartupdate, frequentie en actualiteit kaarten

Dit is een veelbesproken hot item op het forum. De navigatiekaarten van Here (voorheen Navteq) staan er niet echt om bekend dat ze actueel zijn op het moment van uitkomen. Daarnaast zien we ook een verschuiving in de tijd wanneer er weer een nieuwe kaart-update verschijnt.

 

Reactie Kia Motors Nederland

Om uw Kia navigatiesysteem actueel te houden, zult u met enige regelmaat bij uw dealer de laatste kaart-update moeten laten installeren. Zo houdt uw navigatiesysteem gelijke tred met veranderde verkeerssituaties, zoals nieuwe wegen, rotondes of benzinestations. Alleen met actuele kaarten krijgt u de beste route en betrouwbare alternatieven. Kaart-updates worden doorgaans éénmaal per jaar uitgegeven. Kia Motors ontvangt jaarlijks van de kaartleverancier (Here) een update. Deze update moet vervolgens voorzien worden van de laatste informatie waaronder:

  • Wegbegeleiding
  • Grafische weergaven van grote steden
  • POI (Points of Interest)
  • Verkeersinformatie

Tijdens de testperiode van nieuwe navigatiesoftware, die van toepassing is op verschillende modellen en varianten, worden er ieder jaar fouten aangetroffen in de aangeleverde software. Kia staat voor kwaliteit. Dit betekent dat wij deze fouten er altijd uit zullen filteren voordat wij tot levering aan onze klanten zullen overgaan. Hierdoor is de uitlevering van de software helaas niet op het zelfde moment te plannen.

 

Om de Kia eigenaar, die de kaart update heeft aangeschaft* tegemoet te komen ter compensatie van de vertraging, zal de kaart-update beschikbaar blijven voor het specifieke navigatiesysteem van de desbetreffende Kia eigenaar, zolang deze zijn of haar auto jaarlijks aanbiedt voor onderhoud bij één van de Nederlandse Kia dealers of Kia reparateurs.

 

* Aanschaf kan op twee manieren 1.Achteraf gekocht bij de Kia dealer of Kia reparateur  2. Verkregen bij de aanschaf van de nieuwe auto geregistreerd ná 01-09-2013.
 

 

2. Aanpassing dealernetwerk in Nederland, regio dealers
De aanpassing (inkrimping) van het dealernetwerk heeft een aantal gevolgen voor de Kia-bezitter. Allereerst moet, doordat de plaatselijke dealer niet meer bestaat, verder worden omgereden om regulier onderhoud te laten uitvoeren. Dit heeft in de hand gewerkt dat niet iedereen meer het onderhoud laat uitvoeren door de verder weggelegen dealer, maar door de plaatselijke (Bovag)garage. Tevens heeft menigeen in drie jaar tijd meerdere Kia-dealers bezocht voor onderhoud en garantie-aanspraken
(Punt 2 heeft een relatie met punt 3).
 

Reactie Kia Motors Nederland
De afgelopen jaren is het totale dealernetwerk (alle merken) in Nederland gekrompen. Zo is het totaal aantal dealervestigingen in Nederland in 2015 verder met 6% gedaald. De redenen voor deze daling zijn divers. Hierbij moet gedacht worden aan het hebben van geen opvolging van de dealer eigenaar, geen mogelijkheden zien om verdere investeringen te doen, tegenvallende resultaten op het gebied van verkoop, service, klanttevredenheid en/of andere niet nader genoemde aanleidingen.

 

Om bovengenoemde redenen is Kia Motors Nederland in bepaalde gevallen ook genoodzaakt om het netwerk aan te passen. Uiteraard willen wij het aantal netwerk aanpassingen tot een minimum beperken. Het is voor ons als importeur belangrijk om een financieel gezond, professioneel en klantgericht Kia netwerk te hebben. Alleen dan kunnen wij – middels de officiële Kia Dealers en Kia Reparateurs – voortdurend het gewenste serviceniveau verlenen aan onze Kia-rijders. Dat kan ertoe leiden dat wij op bepaalde momenten genoodzaakt zijn maatregelen te treffen die impopulair lijken maar beslist belangrijk zijn voor de klanten van het gehele Nederlandse Kia-netwerk. Nu, en in de toekomst.

 

De kwaliteit van de Kia producten is in de afgelopen jaren sterk toegenomen. Wij willen deze kwaliteitsslag ook blijvend in ons netwerk tot uiting laten komen. Daarnaast veranderen de verwachtingen van de eindklanten, waardoor bijvoorbeeld internet en social media een steeds prominentere positie gaan innemen. Deze ontwikkelingen vergen investeringen van ons, maar ook van het Kia netwerk. Om deze investeringen als Kia dealer te kunnen doen is een zekere schaalgrootte nodig.

 

Bij netwerk aanpassingen gaan wij met respect om naar alle betrokken partijen, zoals de voormalige Kia partners en de nieuwe Kia partners. Maar uiteraard ook naar de Kia-rijders. Wij informeren de Kia-rijders over netwerk aanpassingen. Uiteraard nemen wij de gevraagde vertrouwelijkheid van onze Kia partners in acht bij de manier en het moment van communiceren.
 

 

3. Fabrieksgarantie en –onderhoud bij een niet-dealer (wet Monti)
Betreft forumleden die bij aanschaf van een Kia bij een niet-dealer geen aanspraak kunnen maken op fabrieksgarantie, tenzij zij een compleet onderhoudsschema kunnen overleggen. Daarnaast vertellen de dealers niet altijd de gehele waarheid over het uitvoeren van onderhoud door een niet-dealer, of vertellen onwaarheden over het verliezen van fabrieksgarantie.

 

Reactie Kia Motors Nederland
Kia Motors Nederland adviseert om het onderhoud uit te laten voeren bij een door Kia Motors Nederland aangewezen Kia dealer of Kia reparateur. Er kunnen zich situaties voor doen dat het onderhoud is uitgevoerd door een dealer welke niet behoort tot het officiële Kia dealernetwerk. U moet hier bijvoorbeeld denken aan de situatie dat een gebruikte Kia is aangeschaft bij een niet officiële Kia dealer of reparateur. Dit behoeft geen probleem te zijn indien u de 4 onderstaande punten in acht neemt:

  • Wij adviseren u dat de dealer welke niet tot het officiële Kia netwerk behoort, schriftelijk aan u verklaart dat het onderhoud is uitgevoerd volgens de fabrieksspecificaties met onderdelen die eveneens voldoen aan dezelfde fabrieksspecificaties. Mocht u nadien aanspraak moeten maken op garantie via een officieel erkende Kia dealer of reparateur, dan heeft u dat in ieder geval goed vastgelegd en kunnen wij deze garantieclaim zonder verdere restricties in behandeling nemen.
  • Garantiewerkzaamheden kunnen alleen worden uitgevoerd door de officiële Kia dealers/reparateurs.
  • Werkzaamheden dienen correct en volgens de fabrieksspecificaties worden uitgevoerd. Hetzelfde geldt overigens voor eventueel vereiste carrosserie-inspecties.
  • Voor onderhouds- of reparatiewerkzaamheden kunnen zowel originele Kia-onderdelen als andere onderdelen worden gebruikt. De keuze is geheel aan u c.q. uw reparateur. Indien er echter een gebrek aan uw Kia mocht optreden als gevolg van een onderdeel dat niet door de fabrikant is gefabriceerd of goedgekeurd (en dus niet aan de Kia-specificaties voldoet) dan valt een dergelijk gebrek niet onder de fabrieksgarantie. Vraag uw reparateur bij twijfel naar de details van deze regels.
     

4. Stuurproblemen (Pro) Cee’d, modeljaar 2013/2014/2015 / Software-update Carens IV i.v.m. spoorstabiliteit
Het gaat hierbij om de besturing van de Cee’d en de Pro Cee’d uit de jaren 2013, 2014 en 2015. Rond de middenstand van het stuur lijkt het als of er zwaar punt zit waardoor je continue moet corrigeren. Eigenlijk dezelfde verhalen als bij de Sportage III in het recente verleden. Het stuurhuis vervangen is dikwijls de oplossing maar voor men dit doet vinden er vele aanpassingen plaats…, kortom vele garagebezoeken verder!
Ook bij de Carens IV is er tevens een probleem met de besturing. Hier zit het probleem waarschijnlijk in de speling van het stuurhuis.

Reactie Kia Motors Nederland
Sinds 2011 is gefaseerd in alle Kia modellen de hydraulische stuurbekrachtiging vervangen door een elektrische stuurbekrachtiging. Een hydraulische stuurbekrachtiging heeft als voordeel dat de assistentie altijd direct beschikbaar is. Het systeem kent echter ook een nadeel. Een hydraulisch systeem wordt aangedreven door de motor middels een riem. Dit betekent dat de auto meer CO2 uitstoot met een dergelijk systeem. Het is daarom niet vreemd dat enkele jaren geleden de elektrische stuurbekrachtiging zijn intrede heeft gedaan.  Een elektrische stuurbekrachtiging is milieuvriendelijker maar heeft als nadeel dat een kleine vertraging merkbaar is in de stuurreactie met als gevolg een voelbaar doodpunt in de nulstand van het stuur. Kia is voortdurend op zoek naar innovaties. Wij zijn dan ook verheugd om te kunnen melden dat het stuurgedrag in de meeste recente Kia’s merkbaar is verbeterd door dat men de motor van de stuurbekrachtiging verplaatst heeft van de stuurkolom naar het stuurhuis.

 

 

De KCG heeft samen met KMNL getracht de besproken punten zo helder en duidelijk mogelijk weer te geven, waarbij het antwoord van KMNL bepalend is voor de eventueel te nemen stappen door de Kia-rijder. Wij kunnen met enige trots aan jullie melden dat wij met het aanbod van de kaart-updates van Here een behoorlijk succes hebben geboekt. Wij hopen dan ook dat dit het leed van de niet geheel actuele kaart-updates enigszins compenseert.

  • Like 4
Geplaatst

Mogen wij één van de moderatoren op het forum vriendelijk verzoeken dit bericht te pinnen op datum?

Geplaatst

Fijn dat er weer meer duidelijkheid is over deze punten.

Wat betreft de kaarten wordt door de compensatie in ieder geval erkend dat het geen ideale situatie is. We zullen het er dus mee moeten doen.

Ik heb nog wel een vraag over de updates wanneer deze uit te voeren. Dealers gaan daar volgens mij ook verschillend mee om. Ik lees dat je deze kan updaten als je jaarlijks onderhoud laat uitvoeren door de Kia-dealer/reparateur. Als ik het zo lees is het niet gekoppeld dat het DAN moet plaatsvinden, omdat er eerder staat dat je de update regelmatig moet laten uitvoeren (kan natuurlijk ook maar één keer per jaar). Mag ik hieruit concluderen dat je als er een update is je los van de servicebeurt altijd langs kan gaan voor de update?  

  • Like 1
Geplaatst

Ik had laatst een garantiegeval en heb toen meteen de kaartupdate laten uitvoeren. Wanneer het synchroon zou moeten gaan met een onderhoudsbeurt, heb je misschien een tijdlang rondgereden met een niet actueel navigatiesysteem. Daarnaast, veel mensen willen begrijpelijkerwijs de update uitgevoerd hebben vòòr hun vakantie. Een dealer zal daar toch niet moeilijk over gaan doen?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...