Jump to content

Winterbanden op velg

sanderjohan

Recommended Posts

Ik Heb een nieuwe Kia Cee'd sportwagon 81kw en kan Continental Contiwintercontact TS850 winterbanden 195/55R15 H winterbanden op velg van iemand overnemen. Op de velg staat 15x6JJ TOPY 85 418 88 K 3.0 en wat ik heb kunnen achterhalen is dat de naaf (67,1) en steek (5x114,3) kloppen, maar dat de ET-waarde 50 is ipv 46. 

Weet iemand of dit een probleem is?

Guest Vitara 2

Na een beetje rondneuzen op internet kom ik een aantal 16" velgen voor de Ceed tegen met een ET van 50. theoretisch zou het dus allemaal moeten passen.

Het betekent dat de velg 4 mm verder naar buiten staat.

Bij dezelfde velgbreedte betekent dit dat dan ook het midden van de velg 4 mm meer naar buiten staat.

Dit heeft een opzich dan een iets negatieve invloed op de belasting van de wiellagers die in het midden van de velg horen te zitten.

Vroeger werden er ook wel "spoorverbreders" tussen velg en wiel gezet voor een "betere" look, maar vaak niet zonder gevolgen.

Als je een bredere velg monteert, dan zou die velg net zoveel naar binnen als naar buiten moeten steken zodat het midden van de velg nog steeds in het midden van het wiel (en de wiellagers) staat. Dat betkend dat, als de velg 2 cm. breder is, de velg 1 cm. naar binnen en 1 cm. naar buiten moeten staan.De ET-waarde zou dan in het ideale gevel 10 (mm.) groter moeten zijn.

Iets afwijking kan, maar maak het beter niet te gek.