Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoe kom ik er achter of mijn RIO TPMS ondersteund en of mijn wielen voorzien zijn van TPMS sensoren? Kun je dit zien op het dashboard bij het inschakelen van het contact?

Sent from my iPad using Tapatalk

Geplaatst

Kijk eens of je een dergelijk lichtje ziet bij inschakelen van je auto;

f0bddb862ef9e18f9f1c378861f18c50.jpg

Dat wil overigens niet per definitie zeggen dat je sensoren hebt, want er zijn ook passieve systemen die met de ABS-sensoren een afwijking in afrolomtrek detecteren.

• Like 1
Geplaatst

Meestal maken KIA en Hyundai gebruik van directe meetsystemen, dus zijn ze voorzien van TPMS ventielen.
Dit systeem is overigens een stuk duurder dan het 'passieve systeem' dat gebruik maakt van de ABS sensoren, want voor een set winterbanden dien je bij een TPMS systeem als extra bijkomende kosten een 4-tal TPMS ventielen aan te schaffen (á EUR 81,- per ventiel) en bij een ABS systeem niet, want daar zitten de sensoren niet in de banden.

Je zou dit zelf kunnen testen door naar een tankstation te rijden en te parkeren nabij de lucht/water voorziening.
Laat de motor AAN !!! 

Je dient de motor dus te laten lopen, anders schakelt het TPMS (bandenspanningsysteem) zich uit en moet je eerst weer een aantal km.'s rijden voordat het spanningsverschil in de banden wordt gedetecteerd. En ik neem aan dat je liever niet met een slappe band wil gaan rijden....

Laat vervolgens behoorlijk wat lucht uit 1 van de banden, dus zeg maar tot je nog ongeveer 1,5 BAR lucht in je band hebt zitten.
Dit is overigens afhankelijk van de bandenspanning in de overige banden, want het VERSCHIL tussen de wielen onderling wordt gemeten door het systeem. Zorg dus voor een duidelijk bandenspanningsverschil.

Vervolgens zal het waarschuwingslampje zoals in het bericht van Murcielaygo in je dashboard oplichten indien er een TPMS systeem in je auto aanwezig is!

Nu kun je de leeg gelaten band weer oppompen... want je staat al bij het tankstation. :wink:

Als je een winter bandenset wil gaan aanschaffen en dus ook TPMS ventielen, dan kijk maar eens naar mijn advertentie in de rubriek TE KOOP AANGEBODEN op dit forum, daar bied ik een NIEUW set TPMS ventielen aan voor een hele schappelijke prijs, omdat ik in eerste instantie verkeerd bent voorgelicht over deze ventielen en niet meer kon terugbrengen...

M.v.g.
Martin

• Like 1
Geplaatst

Ik heb net even gekeken, maar het TMPS controle lampje ging in elk geval niet aan bij het starten. Dus de kans is groot dat ik geen TMPS heb.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Gast Warmentuuter
Geplaatst

per 1 november 2014 moeten alle nieuwe auto zijn voorzien van een TPMS systeem.

Ik zie dat je Rio uit 2011 is dus de kans is heel groot dat het er niet op zit.

Geplaatst

De optie die Sharkster biedt om de sensoren uit te proberen zou ik persoonlijk niet aanraden. De sensoren hoeven namelijk niet direct een lekke band aan te geven, maar kan ook na een aantal meters rijden gebeuren.

De beste manier is om te kijken of de ventielen op de wielen van aluminium zijn gemaakt. Dit duidt bij Kia op een TPMS-sensor. De enige auto - tot nu toe- die gebruik maakt van een indirect systeem is de nieuwste Rio (YB). Gezien de leeftijd van de auto kan ik bijna zeker zeggen dat er geen TPMS op zit.

Gr,

Boy

Geplaatst
5 uur geleden zei BoyApfel:

De optie die Sharkster biedt om de sensoren uit te proberen zou ik persoonlijk niet aanraden. De sensoren hoeven namelijk niet direct een lekke band aan te geven, maar kan ook na een aantal meters rijden gebeuren.

Beste BoyApfel,

Ik snap je verhaal niet helemaal waarom dit geen goede/juiste methode zou zijn...?

Zoals ik al vermeld heb moet je de motor laten lopen als je het op deze manier wil testen, omdat het TPMS systeem bij uitgezette motor zich eerst weer moet resetten/calibreren (of hoe je het ook wil noemen) voordat er een melding van een te lage bandenspanning verschijnt.... dus daarom motor laten lopen !!!

Ook heb ik vermeld dat je dit bij een tankstation moet doen zodat je meteen NA de test de banden weer kunt oppompen, ZONDER dat je ook maar 1 meter hoeft te rijden.

Als het TPMS systeem pas zou werken na een aantal meters gereden te hebben (wat ik me overigens niet kan voorstellen als je de motor hebt laten lopen) dan is het nog geen ramp om enkele meters te rijden, zolang je niet met helemaal lege banden rijdt waarbij de velgen in het rubber snijden.

Dus volgens mij kan mijn methode absoluut geen kwaad zolang je het gegeven advies ook daadwerkelijk opvolgt!

Wat betreft de soorten TPMS ventielen:
Je hebt wel degelijk rubberen (Snap-In) TPMS ventielen. (zie foto)
Maar de betere /duurdere TPMS ventielen zijn van metaal/alu. (Clamp-In) en worden inderdaad vaak door KIA en Hyundai gebruikt.

Gerelateerde afbeelding

M.v.g.
Martin

Geplaatst
38 minuten geleden zei BoyApfel:

Feitelijk omdat het een te ruwe 'test' is. Ik ga niet direct een discussie aan op een forum, maar als je mensen gaat adviseren om de banden leeg te laten lopen om te kijken of ze TPMS hebben, kan ik het gewoon niet met je eens zijn. Kia gebruikt al een aantal jaar de aluminium ventielen en geen rubberen als sensoren. Daar kan je het simpelweg aan zien.

Afgeleid van jouw verhaal kan ik opmaken dat je misschien een monteur bent. Al hoop ik het niet, als je dit soort adviezen aan mensen gaat meegeven. Maar goed, om niemand zwart te maken, kan altijd een telefoontje naar de dealer de oplossing bieden. We bijten niet en zijn echt geen afzetters.

Gr,

Boy

Beste BoyApfel,

Ik zie dat je jouw bericht inmiddels hebt aangepast, maar volledigheidshalve en ter kennisneming voor de andere forumleden zal ik dit toch onverkort quoten, zoals hierboven vermeld.

Vooropgesteld: ik ben geen (auto)monteur of beunhaas, doch ik ben als particulier wel enigszins technisch onderlegd en helaas door schade en schande wijs geworden.

Dat KIA al jaren aluminium TPMS ventielen gebruikt wil nog niet zeggen dat deze er bij Topicstarter nog steeds inzitten, als hij de auto gebruikt heeft gekocht kunnen ze bij de vorige eigenaar zijn vervangen door b.v. rubberen TPMS ventielen...  dus deze aanwijzing alleen is niet voldoende!

Ik blijf erbij dat mijn testmethode absoluut ongevaarlijk is mits je doet wat ik vermeld!

Gelukkig kom ikzelf bij een nette merkdealer die ik vertrouw, maar er zijn legio verhalen bekend over dealers en ja, ook officiele MERK-dealers die je WEL het vel over de oren trekken en je laten betalen voor wat helemaal niet nodig was of wat zogenaamd 'standaard' op de factuur staat, maar je helemaal niet hebt gehad.
Lees hier maar eens het forum over door, dan kom je genoeg verhalen tegen waarvan je de schoenen uitvallen.

Deze collega's van jou hebben het vertrouwen bij veel autobezitters goed verknald en dan vragen ze zichzelf af waarom de vaste klanten weglopen.... nou ik weet het wel!
Ik hoop niet dat jij tot deze categorie behoort.

M.v.g.
Martin

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...