Jump to content

Trekhaak parkeersensoren uitschakelen automatisch

Recommended Posts

Guest wil51
Posted

Ik heb originele vaste Kia trekhaak met 13 polig aansluiting laten monteren. Net even de fietsendrager geprobeerd en de parkeersensoren worden niet automatisch uitgeschakeld. Heeft de dealer het niet correct aangesloten? Op mijn vorige auto werkte het wel. Hoefde ik nooit handmatig de parkeersensoren uit te zetten.

Posted

als je die inbouw schema hebt van je trekhaak bekabeling zou je het kunnen controleren 

maar op mijn rio is dit ook niet mogenlijk en moet ik ook op het knopje drukken om ze uit te schakelen

Guest wil51
Posted

Ik heb gekeken wat ze hebben gemonteerd. Het is type A2621ADE00CP. Daar kunnen de parkeersensoren mee worden uitgeschakeld. Ik denk dat ze het niet hebben aangesloten. Ze hebben wat uit te leggen als ik langs kom. Navigatie update gehad en dezelfde kaartversie staat erop i.p.v. de nieuwe kaartversie  9.47, en nu dit weer met de trekhaak.

Guest wil51
Posted

Volgensd de dealer is het automatisch uitschakelen PDC alleen mogelijk bij af fabriek gemonteerde trekhaak. Bij later monteren trekhaak is pdc uitschakelen alleen  mogelijk via knop op dasboard.

Ik vind dat vreemd omdat je later als accesoire een kabelset kan laten monteren zonder of met uitschakelbaar pdc. Dealer geeft aan dat ze niet in de software van de auto dingen kunnen veranderen. Dat kan alleen in de fabriek. Ik ga het toch nog eens bij andere dealer vragen. Bij mijn vorige Kia werkte het wel en die trekhaak was ook niet in de fabriek gemonteerd.

Wat de navigatie betreft gaven ze toe een fout te hebben gemaakt. Ze hadden de update op een verkeerde manier gedaan via usb stick i.p.v. de sd card die mijn navigatie systeem heeft. daar moet ik dus voor terug komen. Kost me wel uren extra aan tijd die niet nodig was geweest.

Guest wil51
Posted

Vraag gesteld bij andere Kia dealer. Die vonden het jammer dat het niet goed is uitgelegd bij bestellen trekhaak of afleveren auto. Automatisch uitschakelen is wel mogelijk op de Kia ceed. Het is het aansluiten paar extra draden. Maar Kia zelf adviseert om dat niet aan te sluiten bij auto's die een knop hebben om de pdc uit te zetten. De dealer waar ik het nu vroeg heeft die draden ook nog nooit aangesloten. 

Posted

Het blijft opmerkelijk. Kia adverteert zelf “KABELSET 13 POLIG UITSCHAKELBAAR PDC SYSTEM INCL. MONTAGE(link), dus met uitschakelbaar PDC. Waarom zou Kia NL dan adviseren om dit niet aan te sluiten??

In de bijbehorende installatiehandleiding van de Mobis kabelset (Mobis is ook een Koreaanse fabriek is Seoul) staat ook aangegeven hoe PDC systemen aangesloten moeten worden. Deze handleiding is op het internet te downloaden (onderaan deze pagina).

Alleen in geval van een OEM geïnstalleerd PDC systeem (pagina 25, optie 1) moet het uitschakelen handmatig, maar ik ga ervan uit dat bij je Ceed het PDC systeem af-fabriek is. Dan moet het PDC systeem worden aangesloten volgens optie 2 en zal de uitschakeling automatisch zijn. Maar dat is wel iets meer werk voor de monteur: een pinnetje veranderen in de stekker en het aansluiten van de kabelset op het fabriek geïnstalleerde PDC systeem.

Wellicht kun je deze handleiding uitprinten en meenemen naar de dealer om de monteur uitleg te vragen waarom ze dat niet (willen) doen.

Guest wil51
Posted

De monteur van mijn eigen dealer vertelde juist dat bij achteraf gemonteerde pdc het uitschakelen via de kabelset wel mogelijk was maar bij af fabriek gemonteerde was het niet mogelijk. De tweede dealer waar ik het vroeg gaf aan dat het wel mogelijk was bij af fabriek gemonteerde pdc maar dat ze dat nooit doen. Kia schrijft voor om het niet aan te sluiten en het kost veel tijd om bij de draden in auto  te komen om de aansluiting te maken. Maar het is inderdraad vreemd dat je bij Kia wel de kabelset kan kopen met uitschakelbare pdc. Ik heb dat ook laten zien aan de dealer en dit is ook de kabelset die ze hebben gebruikt. Jammer dat ik niet de montage handleiding heb gekregen. Alleen van de trekhaak en een gebruiks handleiding van de kabelset.

Guest wil51
Posted
9 minuten geleden zei Derrek:

Het blijft opmerkelijk. Kia adverteert zelf “KABELSET 13 POLIG UITSCHAKELBAAR PDC SYSTEM INCL. MONTAGE(link), dus met uitschakelbaar PDC. Waarom zou Kia NL dan adviseren om dit niet aan te sluiten??

In de bijbehorende installatiehandleiding van de Mobis kabelset (Mobis is ook een Koreaanse fabriek is Seoul) staat ook aangegeven hoe PDC systemen aangesloten moeten worden (link).

Alleen in geval van een OEM geïnstalleerd PDC systeem (pagina 25, optie 1) moet het uitschakelen handmatig, maar ik ga ervan uit dat bij je Ceed het PDC systeem af-fabriek is. Dan moet het PDC systeem worden aangesloten volgens optie 2 en zal de uitschakeling automatisch zijn. Maar dat is wel iets meer werk voor de monteur: een pinnetje veranderen in de stekker en het aansluiten van de kabelset op het fabriek geïnstalleerde PDC systeem.

Wellicht kun je deze handleiding uitprinten en meenemen naar de dealer om de monteur uitleg te vragen waarom ze dat niet (willen) doen.

je link naar de handleiding werkt niet

Posted
1 minuut geleden zei wil51:

je link naar de handleiding werkt niet

Dank je. Ik heb het aangepast. Nu wel?

Posted
4 minuten geleden zei wil51:

Kia schrijft voor om het niet aan te sluiten en het kost veel tijd om bij de draden in auto  te komen om de aansluiting te maken. 

Dat is het dus. Maar als je bij een officiele dealer een relatief dure trekhaak koopt waarbij geadverteerd wordt dat de PDC automatisch uitschakelbaar wordt, dan moet het ook zo worden aangesloten.

Guest wil51
Posted

Vind ik ook ze hadden het moeten aansluiten. In mijn vorige Sportage was het ook aangesloten. Handleiding gelezen en het is hetzelfde type nummer van de kabelset wat Kia levert.

• 3 months later...
Guest wil51
Posted

Ik ben nog eens naar onafhankelijk bedrijf geweest om naar de aansluiting te kijken. Daar geven ze aan dat ik een OEM systeem heb, een af fabriek gemonteerd systeem dat alleen met knop op dashboard is uit te schakelen. (option 1)

een achteraf Kia accessory PDC (Meta) kan het automatisch uitschakelen wel aangesloten worden. (option 2)

Er is dus verwarring over OEM en Meta in de handleiding. OEM is af fabriek en Meta is acheraf ingebouwd Kia accessoire.

Dus allemaal verschillende antwoorden, wie heeft er nu gelijk????

Posted
19 uur geleden zei wil51:

Dus allemaal verschillende antwoorden, wie heeft er nu gelijk????

Wat jij schrijft klopt.

OEM (Original Equipment Magnufactured) is een door een toeleverancier aan de fabrikant aangeleverd product. In dit geval wordt het parkeersensoren systeem niet door Kia zelf gemaakt maar door Kia ingekocht bij een toeleverancier en als origineel bij de fabricage in de Kia fabrieken verwerkt. Soms standaard en soms als (fabrieks)optie.

Een accessoire is daarentegen een later na de fabricage (meestal door de dealer) ingebouwd product.

OEM geldt bijvoorbeeld ook voor het audio systeem, navigatie, etc.

Guest wil51
Posted
Wat jij schrijft klopt.
OEM (Original Equipment Magnufactured) is een door een toeleverancier aan de fabrikant aangeleverd product. In dit geval wordt het parkeersensoren systeem niet door Kia zelf gemaakt maar door Kia ingekocht bij een toeleverancier en als origineel bij de fabricage in de Kia fabrieken verwerkt. Soms standaard en soms als (fabrieks)optie.
Een accessoire is daarentegen een later na de fabricage (meestal door de dealer) ingebouwd product.
OEM geldt bijvoorbeeld ook voor het audio systeem, navigatie, etc.

Dus de conclusie is dat automatisch uitschakelen pdc niet mogelijk is bij af fabriek pdc.
Vreemd is dat het bij mijn vorige sportage het wel automatisch werd uidgeschakeld en daar zat toch ook een knop op dashboard. Was ook af fabriek geinstalleerd pdc. Kia dealer snapt niet hoe dat kon werken.