Jump to content

Recommended Posts

Posted

Beste leden,

Wanneer ik 's ochtend naar mijn werk rijd, ervaar ik de eerste 500 meter wat 'tegengas'..
In detail: wanneer ik meer dan 2000 toeren maak, houdt de motor wat in (schokkerig).

Ik ben geen snelheidsduivel en maak niet meer dan 3000-3500 toeren, dus ben navraag gaan doen bij de dealer.
De dealer gaf aan dat het de begrenzer is, die voorkomt dat de turbo wordt 'geforceerd' (i.c.m. koude motor).

Ervaren jullie dit ook?
En belangrijker: is dit schadelijk?

( Ik rijd mijn nieuwe Rio bijna 2 maanden. )

  • 2 weeks later...
Posted

Komt mij inderdaad bekend voor. Het is maar heel eventjes ervaar ik en volgens mijn ervaring enkel wanneer de motor koud is en automatisch dan wat rijker afgesteld is. Met de huidige temperatuur 's morgens is het al minder.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Posted

De turbo van de 3 cilinder turbo motoren, de 1.6 turbo trouwens ook zijn beveiligd, de turbo wordt pas in werking gesteld als de motor op temperatuur is. Vandaar dat hij tijdens het accelereren met een koude motor af en toe kan schokken. Dit alles om te voorkomen dat je de koude motor te zwaar kan belasten. Bij m'n GT-Line met 1.0 motor ervaar ik het zelf niet maar met de GT die ik hiervoor had was het heel duidelijk voelbaar.

  • Like 1
  • 9 months later...
Posted

Gek genoeg merk ik daar niets van. Valt me juist op dat de koude motor zonder schokken zijn werk doet. Nu maak ik ook zelden meer dan 2000 toeren. 

Heb nog wel even een vraag over turbomotoren, moet je de motor na een rit even laten na draaien of kan hij gelijk uit?

Posted

Ik heb identiek hetzelfde op m'n Rio 1.0 T-GDI. Gemeld aan de dealer die vond dat 'normaal' en wist me te vertellen dat het tanken van Euro 98 dit wel zou verhelpen. Met hem in discussie gegaan dat dit onzin is, ik rijd immers niet in een racewagen, maar hij hield voet bij stuk. Niet tevreden dus.

Anderzijds vind ik het turboverhaal ook wel vreemd. Begrenzen begrijp ik maar dat hoeft dan toch niet te schokken. M'n andere wagen (Ateca 1.4 TSI) heeft ook een turbomotor en daar ervaar ik dit euvel niet. Blijft dus abnormaal voor mij.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...