Jump to content

OBD2 ELM327 adapter / eindelijk een soort verbruikcomputer

Recommended Posts

Posted

In de OBD poort onder de stuur kolom ( en boven het rempedaal ) kun je een scanner pluggen die codes uitleest. Handig als het waarschuwingslampje oplicht en je wilt weten of er sensors stuk zijn of er wat anders aan de hand is en waar je moet beginnen te zoeken.

Maar er kan dus ook een OBD2 ELM327 adapter in die met blutooth data verzend naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon. ( kost ongeveer een tientje, zelfs Nederlandse online winkels als BOL.com hebben die  ) Waarop er tegenwoordig meerdere apps te krijgen zijn die live data omzetten in interessante metertjes.  De Sorento JC is nog niet heel geavanceerd maar geeft toch al veel data over een veelheid van functies. En 1 daarvan is verassend toch brandstof verbruiks cijfers.

Op deze manier is het mij gelukt om toch een verbuiksmeter ( en meer ) in de Sorento te krijgen, en sommige apps maken er ook een hele mooie meter display van met meerdere meters/grafieken. Mobieltje in houder op een goede plaats en je hebt een heel nieuw meter cluster.

Als ik die verbruiks meter bezig zie snap ik overigens wel waarom ze hem hebben weggelaten.....bij rustig accelereren ( 0-50 km/u en max 30 % gasklep open ) loopt het verbuik tijdelijk toch op naar 1:2 l/km !! Dat is geen goede PR, dus laten we die voorziening maar weg, lol !

Ter vergelijking ( appels met peren weet ik )  mijn Fiat Panda verbruikt in die situatie 1:15 l/km ! ( en 1:18 gemiddeld )

En wordt ook duidelijk dat de Sorento zelfs bij deellast ( constante snelheid van 80, 90 of 100 km/u ) niet zuiniger kan rijden dan 1:10 l/km. En eigenlijk redt ie de 1:10 l/km helemaal niet bij aandrijvende motor.

De verbuiksmeter is niet echt nodig want het verbuik is gemiddeld al tijden tussen de 1:6 l/km en 1:8 l/km, maar ik kan nu beter zien waar en wanneer hij extra gulzig is. Dat dat vooral bij het accelereren van zijn hoge massa van 2.3+ ton is, is natuurlijk nauwelijks verbazend.

Wat dat betreft is ie op vakantie met nog eens 1.5 ton caravan er aan ( en dus de stroomlijn van een bushokje ) bij constant 80-90 km/u nog best "zuinig" met 1:7 l/km gemiddeld vergeleken met de los rijdende auto ! Dat komt natuurlijk dat je uren lang met constante snelheid kunt rijden zonder vanuit stilstand te hoeven accelereren op de snelwegen op weg naar het vakantie land.

Hier Youtube filpje waar je kunt zien wat voor een metertjes zo'n adapter kan geven

• Like 1
Posted

Voor degenen met een 3.5 V6 die dat adaptertje teveel gedoe vinden voor iets wat ze eigenlijk al weten door bijhouden van de tankbonnen en kilometers, is dit wellicht informatief in liter/km bij constante snelheid :

80 km/u  tussen 1:11 en 1:12

90 km/u tussen 1:11 en 1 : 10

100 km/u tussen 1:10 en 1:9

110 km/u tussen 1:9 en 1:8

120 km/u tussen 1:8 en 1:7

130 ( niet heel nauwkeurig gemeten ) waarschijnlijk 1:6 of slechter

Deze 3.5 V6 is dus beslist geen auto die efficienter verbruik heeft op hogere snelheden ( en toerentallen) maar dat is met zijn omvang en niet heel efficiente stroomlijn ook niet zo vreemd....

Bij gewoon met verkeer mee accelereren na een stoplicht verbuikt de Sorento zelfs even 1:1 l/km.......Met andere woorden het is niet zo'n geschikte auto om hard mee te rijden op de snelweg en ook niet voor stadsverkeer.

Zware aanhangers trekken doet ie wel heel goed....en dan valt het verbuik ( 1:7 l/km ) zelfs mee tov solo rijden, waarschijnlijk omdat aanhanger snelheden ook meteen zijn brandstof-efficiente snelheden zijn !

Ik vind het voor zo'n oud beestje eigenlijk helemaal niet slecht. En 0 foutcodes :-)

• Like 2
Posted

Ik heb ook een Bluetooth versie besteld. Helaas ook voor een nog recent verschenen foutcode.

Iemand die ik ken heeft een Android scherm in zijn Sorento gezet, dus die heeft de metertjes van het programma' Torque' op zijn dubbel din scherm. Best leuk.

Groet.