Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Afkoelen koelvloeistof tijdens rijden

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Beste mede KIA-eigenaren,

Sinds zaterdag heb ik het idee dat er wat mis is met de koeling van mijn KIA.
Afgelopen zaterdag reed ik vanuit mijn huis naar mijn ouders (ongeveer 20 minuten/15 km) verderop, tijdens deze rit
viel het mij op dat de vloeistoftemperatuur erg langzaam op liep en niet de 90 graden celcius bereikte, normaal had hij dat
wel. Kanttekening: lekker relaxed binnendoor zoals altijd (50/60 en 80km/h). Hij stond op ongeveer 70 graden bij aankomst
bij mij ouders. Daarna op de terug weg, wederom hetzelfde verhaal. Heel de dag met een bepaald onderbuik gevoel gezeten
of dit allemaal wel goed is.

Hierdoor gisterenavond laat, uur of 22:00uur, de auto gepakt en een flink stuk gereden, vanuit Steenbergen (N-B) naar Vlissingen.
Toen viel mij het volgende op: de temperatuur van de vloeistof liep op, ik reed op de snelweg eerst 100km/h op cruise control, daarna
viel de temperatuur terug naar 70-80 graden (al rijdend met 100km/h). Na een tijdje gas erop en richting de 130-140, gevolg: temperatuur
weer omhoog (tot de 90 graden). Na het gasgeven (4-5km) weer lekker terug gezet naar 100km/h en weer een drop in de temperatuur van 
90 -> 70 graden. Bij het stoplicht in Vlissingen richting het station, stond ik stil en zakte de temperatuur tussen de 50 en 70 graden, Dit verontrustte
mij enorm, want dit had ik nog nooit meegemaakt (al die schommelingen). 
Toen een maat gebeld, die vertelde mij dat het normaal is dat de koeling zo is, omdat het weer erg koud en vochtig is, maar toch voelt het niet goed.
Zeker niet als je van 130 -> 100 -> 70 -> stilstand gaat en de temperatuur van de vloeistof zo snel afkoelt (lijkt mij). Daarop vandaag een andere
maat gebeld met deze mededeling, hij adviseerde om zsm (morgen dus) de KIA-dealer te bellen en het probleem voor te leggen. Volgens hem (hij
is vrachtwagen monteur) ligt het aan de thermostaat. 

Daarnaast was er niet echt een verschil tussen verwarming (airco) aan of uit.

De gegevens van de auto: 1.1 CRDI (Diesel) met 142000km op de teller (dus nog in de garantie). Het opvallende is dat ik het nu pas opvalt, ondankst dat ik
hem nu bijna 4-5 maanden heb. Mijn vraag: is het echt de buitentemperatuur, of is het de thermostaat en wat denken jullie? Morgen ga ik
zowiezo even een belletje doen richting de dealer in Waddinxveen (daar heb ik hem gekocht namelijk).

Geplaatst

Mijn eerste gevoel was "buitentemperatuur", nog voor ik las dat je maat dat ook zei. Maar een thermostaat die open blijft staan kan ook heel goed.
Hoe is je verwarming? Komt er wel fatsoenlijk warmte naar binnen?

Geplaatst
10 minuten geleden zei Murcielaygo:

Mijn eerste gevoel was "buitentemperatuur", nog voor ik las dat je maat dat ook zei. Maar een thermostaat die open blijft staan kan ook heel goed.
Hoe is je verwarming? Komt er wel fatsoenlijk warmte naar binnen?

Hahaha, ik snap je reactie hoor en de eerste beste gedachte. Maar als het echt de temperatuur zou zijn koelt hij wel erg goed.

De verwarming heb ik niet zozeer getest dan wel van 18 naae 20 graden gedaan en werd lekker warm. Tov 18 graden waar ik normaal mee rijd.

Geplaatst

Ik weet dat bij de climate control van mijn Picanto de warmte pas "open gedraaid" wordt wanneer de koelvloeistof 50°C is, voor mij is dat effectief als ik het dorp uit rij.
Merk jij dat dit nu misschien later gebeurt dan normaal?
Of als je de auto stationair laat draaien, stijgt de temperatuur dan wel?

Geplaatst

Na je tip ben ik zojuist even een uurtje gereden met de Rio. Buitentemperatuur was 17 graden (gisteren maar 12 graden en later op de avond). Dit maal gereden met de airco op 18 graden bij de start en 10 minuten laten beetje warmer gezet. Standje HI en werkte gewoon goed. Heel de rit bleef nu de temperatuur wel rond de 90 graden tot bijna thuis. Toen even een klein dipje naar de 70, stond even stil, en daarna weer terug 90.

Tussendoor, vanuit Roosendaal terug nog even wat stadsverkeer gedaan en polder op de maximale snelheden. En 2x gestopt bij stoplichten. Temperatuur zakte ook toen niet. Behalve zoals eerder vermeld vlakbij huis, ongeveer 1500mtr.

Maat net gebeld en hij vindt het verstandig om toch de garage te bellen voor na te laten kijken.

• Like 1
Geplaatst

klinkt mij echt als een thermostaat 

in de winter is je temperatuur van je motor toch ook 90 graden (althans die van mij wel)

dit is de beste temp voor je motor om te werken dus als hij zakt is er waarschijnlijk iets met de thermostaat 

nu word een diesel wel minder heet maar dit moet opgevangen worden door de thermostaat en als die beetje open blijft staan dan zakt de temperatuur

Geplaatst

Beste @xtra40 en Major Case,

Bedankt voor de informatie, vandaag wordt ik teruggebeld voor het oplossen van het probleem bij de dealer. 
Baal er wel een beetje van, want sinds ik hem gekocht heb heb ik veel rijplezier gehad. Maar het eerste

euvel was kapotte airco, en nu de thermostaat (gelukkig allemaal garantie werk). Tuurlijk het kan altijd stuk
gaan, maar toch wel even balen. En is niet heel erg in de buurt, en heb de auto nodig komende 2 dagen voor
zaken. Ik ga er vanuit dat het gewoon goed wordt opgelost zoals ook bij de airco.

Bedankt in ieder geval!

Geplaatst

Deze ochtend de KIA dealer in Waddinxveen gebeld, afspraak is helaas pas volgende week donderdag.
Hierna geprobeerd om bij een andere KIA dealer zsm te laten nakijken, maar helaas niet eerder plaats
dan volgende week.
Vandaag moet ik naar Rotterdam en morgen naar Amsterdam en donderdag even naar Terneuzen. Ondertussen
zal ik wel de temperatuur in de gaten houden. De rest van de week geen verplichtingen waarbij ik de auto echt nodig
zal hebben.
Tevens vanmorgen nog even het volume van de koelvloeistof gecheckt, die was gewoon oké. Keep you posted guys.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...