picafan Geplaatst 27 Oktober, 2017 Geplaatst 27 Oktober, 2017 Mijn Picanto uit 2012 heb ik destijds gekocht met de standaard bandenmaat 165-60-14. Vorig jaar waren de voorste banden wat versleten en heb ik ze laten vervangen. Thuis aangekomen bleek het om 165-65-14 banden te gaan. De bandenboer gebelt en aangegeven of ik wel zo kon blijven rijden, volgens hem geen enkel probleem nu de banden op de assen gelijk waren. dus nu heb ik al een jaar voor 165-65-14 en achter 165-60-14. nu komt het, nu zijn mijn achterste banden aan de buurt. Ik twijfel nu welke bandenmaat ik moet nemen. De voorste banden zijn nog bijna helemaal nieuw en kan morgen achter ook een setje met 165-65-14 laten plaatsen. Wat denken jullie? Kan dit kwaad? op internet lees ik: kilometerteller afwijking?abs eps sensor problemen? afgelopen jaar niks gemerkt iig. Quote
Derrek Geplaatst 28 Oktober, 2017 Geplaatst 28 Oktober, 2017 De 65 banden zijn 8,5 mm. hoger en 3% groter in omtrek dan de 60 banden. Dat valt binnen de gangbare toleranties en zal inderdaad geen probleem geven. Theoretisch wordt je wagen er door de hogere wang iets comfortabeler door en zal de km teller iets (3%) lager aangeven, maar die overdrijven toch altijd. Wettelijk is het ook geen probleem; het enige voorschrift hierover is dat de banden niet mogen aanslepen in de wielkasten (APK eis). M.b.t. de abs eps sensoren is het ook gen probleem zolang alle banden dezelfde maat hebben. Quote
picafan Geplaatst 28 Oktober, 2017 Topic Starter Geplaatst 28 Oktober, 2017 Thnx voor je reactie. Dan zal ik straks de achterbanden laten vervangen zodat ze allemaal 65 hoog zijn. Quote
GUNMETALBLACK Geplaatst 1 November, 2017 Geplaatst 1 November, 2017 Dit is het verschil tussen 60 of 65.Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
GUNMETALBLACK Geplaatst 1 November, 2017 Geplaatst 1 November, 2017 Bij 120 km rijd je bijna 4 km harder, let dus op bij traject kontroleVerzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
GUNMETALBLACK Geplaatst 1 November, 2017 Geplaatst 1 November, 2017 Je blijft nog wel in de 5km aftrek, dus 128km is werkelijk 124km ( bij een goede aanwijzing van je auto snelheids meter )Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote
Derrek Geplaatst 2 November, 2017 Geplaatst 2 November, 2017 Hier wordt ervan uit gegaan dat de km. tellers exact aangaven, maar de km. tellers hebben standaard een afwijking van doorgaans 5% te hoog. Dus 50 km/uur op de teller = 47,5 km/uur werkelijk. Bij de 65 banden wordt dan 50 km/uur op de teller = 49 km/uur werkelijk. Dat is dan bij nieuwe banden waar normaal genomen 8 mm. profiel op zit. Na 30.000 km wanneer er nog 3 mm profiel op zit. Dan is de omtrek 1,8% minder en wijst de snelheidsmeter weer anders aan. Dan is 50 km/uur op de teller 46,6 km/uur werkelijk en bij 65 banden is 50 km.\/uur op de teller 48 km/uur werkelijk. Je kunt het ook (niet zelf maar een bijrijder) even controleren/meten met een snelheids-app op je smartphone die de werkelijke snelheid aangeeft en dat vergelijken met je km teller. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.