Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik twijfel bij het aanschaffen vn een gebruikte sorento tussen een  uitschakelbare 4wd tussenbak en een automatische t.o.d. tussenbak.

En ook vraag ik mij af of het brandstofgebruik tussen een 2.4 en een 3.3 groot is 

Alvast dank voor eventuele reacties

groetjes Hunter

Geplaatst

Hallo Hunter , ik heb een sorento gehad nieuw gekocht in 2006 , een diesel met 4 wiel aandrijving , automaat  , het gebruik was behoorlijk hoog , al helemaal als ik er een caravan achter had , heb het naeen jaar weer weggadaan . De auto voldeed heel goed . Als je er niks omgeeft dat het gebruik hoger licht zou ik het nemen . Ik heb nu een Sportage 3  van 2011 ook met vwd en heb het pas 2 weken ,maar ben er zeer tevreden mee , de vwd liggen gewoon als een betonblok op de weg :winkiss:

Geplaatst

Ik raad je zonder twijfel de 3.3 met automaat en automatisch t.o.d. aan. Fijne auto, 248 pk, lekker cruisen.

De 2,4 is echt vragen om problemen: erg traag, veel te weinig vermogen, vaak hoog olieverbruik, katalysatoren en zuigers die kapot gaan, koelsysteem problemen. Wil je nog meer?

Ik spreek uit eigen ervaring. Eerst een 2,4 vierpitter gehad en alleen maar ellende. Daarna de 3.3 V6, wat een enorme verademing. Als je die netjes behandeld en goed onderhoud (en dat vraagt wat extra aandacht m.b.t. diffs, banden, tussenbak en cardanassen) krijg je die niet kapot. Brandstofverbruik van de 3.3 is maar marginaal hoger dan de 2,4 (gemiddeld 1 op 8 t.o.v. 1 op 8,5). Kwestie van je rechtervoet ietsje bedwingen, maar dat is moeilijk als je die V6 lekker hoort grommen.

• 2 weken later...
Geplaatst

De oude 2.4 l is eigenlijk ondergemotoriseerd voor de automassa, en verbruikt ongeveer hetzelfde vanwege dat feit. Als je een 4x4 neemt zorgt dat voor aanzienlijke parasitaire weerstand in de aandrijving die meerverbuik oplevert. maar de automassa en grote weinig gestoomlijnde  omvang is de belangrijkste meerverbuik factor. 

Voor deze auto(massa) is een 6 cylinder eigenlijk de basis. Die hoeft minder hard te werken en heeft een hoger koppel wat lekkerder rijdt. 

Het echte verschil is als er motorrepraties nodig zijn......dan is een kleinere 4 cylinder echt fors goedkoper dan werk aan een 6 cylinder ( 2 cylinderbanken/koppen om aan te werken ) 

AWD is een leuke optie maar naar moderne maatstaven redelijk primitief. Ik ben er van overtuigd dat het helpt met trekken van aanhangers in de bergen maar in sneeuw gaat eerst bij teveel gas de achterkant ervandoor voordat de voorwielen er ook bij komen.  Dat zie je ook bij YT filmjes als een Sorento vast komt te zitten. Qua veiligheid vlieg je dan allang van de weg af :-))

Inschakelbaar 4x4 heb je dus niet het voordeel van AWD maar wel als je dat echt nodig hebt als je van de weg af gaat.  De Sorento is een prima achterwielaandrijver maar je moet wel oppassen bij gladheid. ( maar met de AWD dus net zo goed ) 

Dus het kan dat als je niets zwaars hoeft te trekken en nog steeds in orde is ( die problemen speelden 11 jaar geleden ) een 2.4 best een goede auto kan zijn, maar een 3.3 is zonder twijfel de betere motorisering. 

Geplaatst

ArjanS , ik weet dat de sorento vwd eigenlijk een te kleine motor heeft , alleen ook met de 2.4 motor was ik echt tevreden met deze wagen . Nu ik een sp3 heb maar ook vwd  2.0 diesel heb , vind ik deze wagen veel mooier rijden  en dat het niet uitschakelbaar is zodat je 2 wd kunt rijden maakt mij niet veel uit , misschien dat het wat meer brandstof gebruikt . 

Geplaatst

Ligt eraan wat je ermee doet....ik heb de 3,5 l V6 en die is niet overgemotoriseerd voor mijn doeleinden : hij mag theoretisch 2.8 ton trekken ( handschakel zelfs 3,5 ton ) maar heeft al moeite met zichzelf  ( 2.3 ton )  op een bergpas van 18 %. Waarschijnlijk kan hij de caravan van "slechts" 1,5 ton helemaal niet trekken op die pas. 

Daarbij moet je ook rekenen dan van een motor zonder drukvulling het vermogen afneemt naar mate je hoger komt. 

Maar als je betonmolen aanhangers trekt in Nederland zal je waarschijnklijk niets tekort komen.  De auto zelf  is erg solide gebouwd en kan hoge krachten aan, en dat geldt natuurlijk net zo goed voor de 2.4 l versie. 

Maar er is wel een reden waarom die St Petersburg fanclub vooral diesels gebruikte voor hun modder tochten. Volgens Kia zelf zijn de V6 motoren ook een alternatief voor de diesel. 

Geplaatst

Nou ik had een caravan van ruim 2 ton achter de sorento een van 2.5 breed en opbouw lengte van 6.70 dus geen kleintje , echt nooit geen problemen mee gehad .

• 2 weken later...
Geplaatst

Om de 4WD mogelijkheden uit te breiden kun je de zogenaamde SuperLocker overwegen. Dat is een custom 4WD schakelaar die extra instelmogelijkheden bied. Ik heb hem ook en is wat mij betreft een aanrader. Voor brandstofbesparing hoef je het echter niet te doen, want continu in 2WD rijden levert niks op. Het hele boeltje moet toch gewoon meedraaien.

De SuperLocker geeft je de keuze uit 6 standen. In hoge én lage gearing drie opties: 4WD automatisch, 2WD (100% achterwielaandrijving) en Lock (50%/50% - voor/achter).

LED SL.JPG

superlocker.JPG

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...