Marco v R Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 Beste Kia forumleden, Kunnen jullie mij uitleggen hoe het kan dat mijn Kia Rio b.j. 2013 na 51.000 km langs de kant is komen te staan met volledig versleten koppelingsplaten? De conclusie van de garage was dat, ondanks dat ze de bereider niet kennen, er met de voet op de koppeling wordt gereden waardoor de koppeling volledig is versleten…. Ik ken de bestuurder wel en dit zal wel eens kunnen gebeuren, maar met de meeste kilometers over de snelweg die met deze wagen worden gereden lijkt me dat niet reëel als de oorzaak….. Ik vind dat de dealer dit rijgedrag maar moeten aantonen dat dit echt de reden is om zodoende mijn portemonnee leeg te kunnen trekken? Maar ja dat is hun woord tegen het mijne…. Ook ik heb Google en bij de zoek term “versleten koppeling Kia Rio” komen er, naar mijn mening te veel, vergelijkbare klachten met wagens rond de zelfde kilometer stand. Zouden al deze mensen, volgens de Kia garage, met hun voet op de koppeling rijden of is het een “bekend probleem bij Kia”? Hier is duidelijk spraken van of een bewust inferieure kwaliteit of een bekend euvel wat niet door Kia toegegeven wil worden/opgelost worden! Hoe dan ook de eigenaar van de wagen is de betalende pechvogel! En dan maar schermen met 7 jaar garantie ……. Zoals ik het lees zijn er best veel die er net zo over denken en ook een koppeling moet een verwachte levensduur hebben, maar daar komen ze in de praktijk lang niet aan. Geef toe als Kia dat dit een bekend probleem is en regel het op een nette manier met de eigenaar van de wagen. Ook de ANWB, BNNVARA Kassa, Tros Radar, Kia Club Nederland, AutoZine en veel mensen die ik heb kunnen Googelen vinden dat dit slijtage patroon extreem is. Maar nu nog je gelijk halen/krijgen. Ben benieuwd wie dit nog meer heeft meegemaakt ……….. Quote
ehombie Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 Vind ik lastig te beoordelen. Ik wil je ook graag gelijk geven...(maar daar kom je ook nergens mee) klinkt misschien niet leuk voor jouw...maar ben jij nu de hoofdbestuurder of iemand anders? Verdenk je iemand anders die er in rijdt die het toch wel kan gebeuren...ja...dan zou je deze toch moeten aanleren om goed te schakelen/koppelen. Wat is veel snelweg km's? Een koppeling kun je gewoon snel(ler) omzeep helpen als je die niet goed onder controle hebt. MAAR om je toch bij te staan wat betreft mijn ervaring: Mijn vrouw en ik vinden het koppelingsgedrag sinds aanschaf (2011) van stilstand --> 1 ste versnelling wat lastig, MAAR is wel aan te wennen...als je er dagelijks in rijdt. Met name als ik een tijd niet in de rio heb gereden, ben ik geregeld aan het prutsen. Je kunt slecht het aangrijpingspunt voelen. Hij is er wel degelijk...maar t.o.v. overige auto's krijg ik deze niet snel onder controle. Waardoor hij bij mij soms hoger in de toeren schiet en soms laat ik hem ook af slaan. Is mijn inziens ook gewoon een eigenschap van de auto...(als ik er weer even in gereden heb dan gaat het weer "soepel) Maar ik denk/schat dat deze koppeling van mij ook geen 150dkm haalt. Maar ja... ik heb ook geen glazen bol...voor hetzlefde gaat die 200.000 mee. Heb de kleine lettertjes van de garantie niet voor me. Maar mijn inziens is de koppeling wel een slijtage onderdeel...MAAR hoort echter bij normaal gebruik niet te de geest te geven bij 50.000km. Maar ja dat is je ook je punt...toon maar eens normaal gebruik aan. Als het mij zou overkomen: proberen om een "50/50" constructie af te spreken ofzo, of andere vorm van coulance...? Second opinion andere dealer (op vertoon wat is vervangen)? en als we er niet uitkomen, vervangen die handel en doorgaan met het leven... Ik weet niet hoe je duits is. maar kijk evt. hierna (vanaf 8 min ongeveer) dit toont een koppeling MET overige onderdelen hoe een (oudere) persoon die veel de koppeling gebruikt tijdens rijden.... Succes verder. Quote
Brat Pit Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 Misschien heb je hier wat aan: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/cb0f9f6b-9298-4424-9141-8b4d969bb946/valt-een-versleten-koppeling-bij-een-kia-van-2-jaar-jong-met-7-jaar-garantie-onder-die-garantie-of-niet Quote
Hanz001 Geplaatst 13 December, 2017 Geplaatst 13 December, 2017 Blijf het een bijzonder verhaal vinden. Ik lees ook best veel verhalen over de koppeling maar als je er op gaat zoeken vind je altijd wel wat. Hoe dan ook, als het inferieure kwaliteit is zou dat voor alle Kia's en in het bijzonder de Rio moeten gelden. En dat kan ik toch moeilijk voorstellen. Mijn Riootje heeft inmiddels ruim 116.000 op de klok en slijtage aan de koppeling heb ik nog niet gemerkt. Maar ik ben dan ook de eerste berijder. Misschien dat het verhaal van ehombie hierboven er wel mee te maken heeft. Het aangrijpmoment van de Rio is soms moeilijk aan te voelen en wellicht had de vorige eigenaar hier wel extreem veel moeite mee (veel gas en langzaam koppelen doet het snel slijten). Mijn vraag is of je het niet gemerkt hebt tijdens de proefrit? Ik weet niet hoelang je inmiddels in de Rio rijdt maar meestal is een versleten koppeling/drukgroep wel herkenbaar door met een gangetje van 45 a 50 in de hoogste versnelling het gas volledig in te trappen. Als de boel gaat slippen (dus ineens veel toeren maakt zonder dat je snelheid maakt) dan weet je dat het foute boel is. Mijn verhaal helpt je nu niet verder maar dat Kia inferieure kwaliteit levert gaat er bij mij niet in. Veel ligt vaak bij de (vorige) gebruiker. Quote
xtra40 Geplaatst 14 December, 2017 Geplaatst 14 December, 2017 18 uur geleden zei Brat Pit: Misschien heb je hier wat aan: https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/cb0f9f6b-9298-4424-9141-8b4d969bb946/valt-een-versleten-koppeling-bij-een-kia-van-2-jaar-jong-met-7-jaar-garantie-onder-die-garantie-of-niet deze mensen ken ik dus persoonlijk en de uitkomst was dus ook dat het GEEN garantie was Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.