Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Hard ronkend geluid tussen 1500-1800 toeren

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb een Kia Rio 3 1.4CRDI van januari 2014, intussen bijna 180.000km op de teller.

De auto heeft altijd al wat geluid gemaakt tussen de 1500-1800 toeren zoals volgens mij alle RIO diesels. Echter in 1x is dit geluid vele malen erger geworden. Ik wilde met een relatief koude motor bij een rotonde weg trekken in zijn 2 en vanaf dat moment is het spreekwoordelijk mis. Elke keer als  ik nu met redelijk wat gas optrek in elke versnelling dan hoor ik een raar ronkend ( resonerend? ) geluid onder de motorkap weg komen. Het moment dat ik boven de 1800 toeren kom is het weg.  Als ik zachtjes optrek tot boven de 1800 toeren en dan vol gas geef hoor ik niets en zolang ik bij het schakelen boven die 1800 toeren grens blijf is het goed.

Wat mij verder opvalt is dat ik een lichte trilling voel in mijn gaspedaal en dat de auto bij bepaalde snelheden iets bokt. ( inhouden,  gas bij geven, inhouden, etc ).

De auto is intussen bij de dealer geweest waar de auto is gekocht voor groot onderhoud. ( Dit is een EX Kia garage ). Deze hebben het geluid ook geconstateerd maar vinden het niet dermate om mij zorgen te maken. Wat hen verder opviel is dat de auto op de brug ( en dus zonder balasting ) het geluid niet maakt. En uiteraard staan er ook geen storingen in het motormanagement.

Ik ben ook bij de huidige Kia dealer geweest in mijn woonplaats. Daar is ook een proefrit gemaakt maar daar kunnen ze het ook niet plaatsen. Ze hebben voor de zekerheid nog de slang naar de intercooler los gehad om te controleren of er problemen waren met de turbo  ( olielekkage ) dit was niet het geval.

Via problemcar.nl kwam ik 1 vergelijkbaar topic tegen ( https://www.problemcar.nl/nl/particulier/kia/244387-brommend-geluid-bij-.html ).

Mogelijk dat het de koppeling of 2 massa vliegwiel is alleen wordt daar geen uitsluitsel over gegeven.

Zijn er hier meer mensen die dit probleem hebben met de CRDI 1.1 of 1.4 en wat was daar de oorzaak van het probleem? Ik wil eigenlijk niet nodeloos mijn 2massa vliegwiel en/of koppeling laten vervangen tenzij het zeker is dat dit het probleem veroorzaakt.

• 1 jaar later...
Geplaatst

Ik heb sinds kort hetzelfde probleem. Mijn vorige Kia rio 1.1 crdi heb ik nooit problemen mee gehad en na 400.000 km verkocht. Nu heb ik een 1.4 crdi van eind 2016 en na 125.000 km begint hij dit geluid te maken.

Ben ook erg benieuwd naar de oplossing..

• 3 maanden later...
Geplaatst

is het niet zo dat een versleten druklager juist geluid maakt als de koppeling ingetrapt is? 

Mijn auto maakt alleen het geluid tussen 1500 en 1800 toeren als ik meer dan half gas geef.

Geplaatst

Het kan volgens mij allebei;

Intrappen van het pedaal zet druk op het lager.
Liggen de kogels los, dan rammelen ze onder druk niet meer.
Maar als de kogels bijv. "onrond" zijn geworden of er vuil in/tussen zit maken ze juist meer herrie als je ze onder druk zet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...