DaanL Geplaatst 6 September, 2018 Geplaatst 6 September, 2018 Goedenavond allemaal, Ik ben sinds 3 jaar in het bezit van een Kia Sorento uit 2005 en deze heeft tot nu toe al het een en ander gehad aan onderhoud/vervanging. Af en toe zit ik nog wel eens in Duitsland voor mijn werk en nu kwam ik donderdagochtend terug rijden en net voordat ik thuis was en het gas losliet bij 80km/h kwam er een bonkend geluid uit de bak vandaan. Als ik de rem intrapte ging het over, ook als ik het gaspedaal weer intrapte ging het bonkende geluid weg. Je voelde de auto ook haast helemaal bewegen van de klappen. Nu gaf mijn garage aan dat het wel eens het oliepijl kon zijn, nagekeken en er kon inderdaad nog ietsjes bij. Toen leek het probleem opgelost te zijn totdat het de volgende dag weer terug was. Heeft iemand hier enig idee wat dit zou kunnen zijn? Een kennis van mij gaf de tip om de bak te laten spoelen maar voordat ik daaraan begin wil ik eerst her en der meningen vragen wat het zou kunnen zijn, ook voordat mijn garage voorstelt om gelijk de hele bak te vervangen. Alvast bedankt voor jullie hulp. Met vriendelijke groet, Daan Lekkerkerker Quote
ArjanS Geplaatst 10 November, 2018 Geplaatst 10 November, 2018 Van simpel naar geavanceerd : Je kunt eens beginnen met spelingen in de kruiskoppelingen in de assen onder de auto uit te sluiten, of ze in ieder geval goed door te spuiten met smeervet. Droge kruiskoppelingen kunnen hun speling laten bljken door harde dreunen bij accelereren of remmen. In extreme gevallen kan de as door de bodem van je auto slaan als zo'n lager vastloopt. Verder kun je de TCCS zekering eruit trekken om eens te kijken of dat gebonk blijft als de tussenbak is uitgeschakeld. Speling op de ketting in die tussenbak kan ook erg bonken en in automatische stand is die bak altijd in gebruik. Is dat het geval maar je wilt die tussenbak niet laten reviseren/ketting laten vervangen kun je opteren als achterwielaandrijver verder te gaan met de zekering er permanent uit. Opgerekte/versleten ketting is vaak zo als je met banden rondrijdt die niet (meer) alle 4 gelijk in omtrek zijn, kan deze auto niet goed tegen. Verder kan er inderdaad een regelklep blijven plakken in de automaat. Spoelen kan helpen maar is een low tech gok die net zo goed niets kan doen. Die eventueel plakkende of defecte klep laten vervangen helpt 100 %. Op YT is wel te zien hoe je zo'n klep vervangt zonder dat de bak uit de auto genomen hoeft te worden. Maar net als de ketting in de tussenbak willen veel garages die niet eens open maken maar verwijzen naar een revisiebedrijf, of opteren voor een (al gereviseerde) ruilbak. Het ligt eraan wat goedkoper uitpakt, neem ik aan. Quote
Jeroen Dukker Geplaatst 5 Augustus, 2019 Geplaatst 5 Augustus, 2019 Wij hebben ook zoiets. En dat was opgelost met een software update. Maar nu hebben we vooral gebonk met het trailer trekken rond de bestuurderskant. Enig idee waarom wij dit wel met het trailer trekken hebben maar niet als we gewoon zonder trailer rijden? En wat dit kan zijn ? Kan dit hetzelfde zijn als hierboven? De garage had de auto verder helemaal nagekeken en kon geen verdere meldingen in de computer vinden. En weten het eigelijk niet meer waar ze moeten zoeken. Quote
spostma85 Geplaatst 7 Augustus, 2019 Geplaatst 7 Augustus, 2019 @Jeroen Dukker Wellicht omdat de auto met trailer meer vermogen naar de voorste as brengt voor grip... Zoals hierboven al omschreven kun je makkelijk de zekering van de tussenbak TCCS eruit halen, en ervaren of dat verschil maakt. De voorste as heeft dan geen aandrijving. (Bij je pedalen links in het zekeringskastje. Lees het deksel voor de juiste zekering) Kan zoals hierboven al omschreven speling op de kruiskoppeling zijn. Hoor graag wat deze actie oplevert. Quote
Tanja Guit Geplaatst 6 Oktober, 2023 Geplaatst 6 Oktober, 2023 wij hebben exact hetzelfde probleem met onze kia sorento 2005 en zijn ondertussen al een jaar verder in de tussentijd is de kruiskoppeling van de as al gebroken geweest en vervangen, bobine en kabels vervangen,bougies vervangen ,multiriem ,benzinefilter vernieuwd,schokbrekers remmen e.d. vernieuwt kortom bijna alles nieuw. De eerste keer als ik ga rijden lijkt alles oke maar als de moter op temperatuur is en er kracht op de moter komt bijvoorbeeld met helling gaat hij bonken en stoten en wij krijgen dit er nog niet uit en zijn blij met alle suggesties en gaan morgen die tccs zekering verhaal uitproberen .we zijn bij 4 verschillende garages geweest en die weten het ook niet hij geeft geen foutmeldingen. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.