pimvo Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 Help !!!!!! Vorig jaar is in mijn Sorento in de linker voorstoel de schakelaar vervangen om de stoel hoger/lager en vooruit/achteruit te zetten. Vanaf dat moment gaat het verklikker lampje (en hinderlijk signaal) van de gordel om de haverklap aan, het euvel komt het meest voor bij warm weer en lange ritten en op het moment dat je iets gaat verzitten in de stoel. Net de auto weg gebracht, kreeg net de terugkoppeling dat ze de auto uitgelezen hadden en g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Relena Posted July 7, 2009 Share Posted July 7, 2009 (edited) Het klinkt alsof er een interlock in het spel is. Een interlock is er om een circuit te onderbreken wat eigenlijk het geval is als je b.v. je gordel vergeet om te doen. Dan krijg je een signaal. vermoed dat er in een van je gordels het insteek mechanisme niet meer optimaal is. Dit zou de stoel kunnen zijn die jezelf al aangaf. Kijk eens na als je het insteek mechanisme blokkeert (b.v. door er een stukje hout tussen te duwen met ingestoken gordel) zodat hij niet bewegen kan of hij het dan nog steeds doet. Zoniet ligd daar je probleem en lijk je me slim genoeg om het probleem op te lossen. Groetjes, Relena Edited July 7, 2009 by Relena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeae Posted July 17, 2009 Share Posted July 17, 2009 Ik werd het snel zat dat het geluid van de gordel niet altijd uitging wanneer de gordel weer ingeklikt werd. De dealer heeft toen een stekkertje onder de stoel los getrokken en geen lampje en geluid meer. Wat een rust Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimvo Posted July 17, 2009 Author Share Posted July 17, 2009 weet je ook welk stekkertje dat is geweest ? Ik heb nml. zelf al gekeken, aan de rechtronderkant van de steol zit een stekker maar als ik die los maak heedt dit g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo van der wal Posted March 18, 2010 Share Posted March 18, 2010 Beste, Gister een nieuwe stoel ingebouwd in mijn sorento uit 2005. Ik had gelijk het zelfde probleem als jij na even wat door meet werk ben ik erachter! Ik heb zoeen zelfde stekkerblok voor de verwarming en verstelling ed Je moet bij de stekker de blauw met rode draad opzoeken deze draad is ook iets dunner als de rest, doorknippen en klaar lampje uit en geluid weg Mvg, Theo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimvo Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 Hoi Theo Beter laat dan nooit meer een reactie !, in ieder geval lijkt het probleem zichzelf te hebben opgelost. Na de zomervakantie 2009 nog tot ongeveer oktober last gehad van dit euvel, daarna zelf maar eens het dashboard uit elkaar gehaald op zoek naar de geluidsmodule, misschien dat er ergens een stekkertje los zat. Eerst de beide inleg panelen verwijderd, daarna de radio unit en dan deel voor deel naar de onderkant verwijderen ( allemaal bevestigd met kruis kop schroeven) Toen het gehele middenconsole eruit lag merkte ik dat het geluidssignaal uit de module komt waarop ook de stekkers van o.a. de airbag, verwarming en klok zitten. (klok heeft overigens ook het zelfde dilemma wat op het forum is beschreven) een paar keer de stekker van de stoelfuncties eruit en weer erin gestopt, nu helemaal g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimvo Posted March 19, 2010 Author Share Posted March 19, 2010 Hoi TheoBen alleen bang dat de module naar de klote is, klokfunctie werkt niet goed en laatste tijd heb ik ook een probleem met de verwarming in de auto ( ook al staat deze uit, hij blijft de hitte van de motor het compartiment in stuwen, ook bij lage temperatuur van de AC). Dit probleem heb ik al via een andere topic aangekaart. (nog geen antwoord overigens) In ieder geval toch bedankt voor de tip, mocht het euvel terug keren dan weet ik welke bedrading ik moet uitschakelen. Ook het verwarmingsprobleem is opgelost, motortje wat de schuif beweegt voor de verwarming lag los. Probleem was dus niet veroorzaakt door de centrale unit. Blijft alleen het klok probleem over, iemand hierover idee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob4b4 Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat de garage dit zo lauwtjes behandelt. Dit is een safety issue! In de Automotive prio 1. Als het gordel lampje brand maakt het gordelslot geen contact in het airbag cirquit. Dus de airbag en de gordelspanner werken beiden absoluut niet bij deze storing! Niet onderschatten dus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
theo van der wal Posted March 20, 2010 Share Posted March 20, 2010 In het geval wat ik heb gedaan met de bewuste draad doorknippen is er niets aan de hand en wordt de airbag niet uitgeschakeld. Er zit idd een dubbele functie in alleen via een andere kabel en stekker. Theo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob4b4 Posted March 23, 2010 Share Posted March 23, 2010 Ik ben werkzaam bij een toeleverancier Interieuren van Audi waarbij we ook airbags en gordelsloten verwerken. Nu moet ik bekennen dat ik er even gemakshalve vanuit ging dat de gordels de laatste tien jaar bij alle auto's gekoppelt waren aan de airbag. En het lampje vervolgens aan de Airbag module. Bij de Sorento dus niet! Ik heb het elektrisch schema in het sorento werkplaatshandboek er eens even bijgehaald en zie dat er helemaal geen gordelspanners inzitten. Ook de link tussen Gordelslot en Airbag ontbreekt in het schema. Moet dan wel even vermelden dat het schema op een bepaald niveau afhaakt. Rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rob4b4 Posted March 24, 2010 Share Posted March 24, 2010 Inmiddels een dieper gaand schema gevonden. Er zit dus toch een Gordelspanner in de B-stijl. Ook is er inderdaad een dubbel cirquit dat vanuit het gordelslot naar de Airbag module gaat onder het opbergvak in de tunnel. Het signaal gaat dus niet rechtstreeks naar de controlelamp. Al met al ben ik dit alles tegengekomen op mijn zoektocht naar het probleem in de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. Rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.