Jump to content

Verklikker lampje/signaal gordels

pimvo

Recommended Posts

Help !!!!!!

Vorig jaar is in mijn Sorento in de linker voorstoel de schakelaar vervangen om de stoel hoger/lager en vooruit/achteruit te zetten. Vanaf dat moment gaat het verklikker lampje (en hinderlijk signaal) van de gordel om de haverklap aan, het euvel komt het meest voor bij warm weer en lange ritten en op het moment dat je iets gaat verzitten in de stoel.

Net de auto weg gebracht, kreeg net de terugkoppeling dat ze de auto uitgelezen hadden en g

Het klinkt alsof er een interlock in het spel is.

Een interlock is er om een circuit te onderbreken wat eigenlijk het geval is als je b.v. je gordel vergeet om te doen. Dan krijg je een signaal. vermoed dat er in een van je gordels het insteek mechanisme niet meer optimaal is. Dit zou de stoel kunnen zijn die jezelf al aangaf. Kijk eens na als je het insteek mechanisme blokkeert (b.v. door er een stukje hout tussen te duwen met ingestoken gordel) zodat hij niet bewegen kan of hij het dan nog steeds doet. Zoniet ligd daar je probleem en lijk je me slim genoeg om het probleem op te lossen.

Groetjes,

Relena

Edited by Relena

• 2 weeks later...

Ik werd het snel zat dat het geluid van de gordel niet altijd uitging wanneer de gordel weer ingeklikt werd. De dealer heeft toen een stekkertje onder de stoel los getrokken en geen lampje en geluid meer. Wat een rust

• 8 months later...

Beste,

Gister een nieuwe stoel ingebouwd in mijn sorento uit 2005.

Ik had gelijk het zelfde probleem als jij na even wat door meet werk ben ik erachter!

Ik heb zoeen zelfde stekkerblok voor de verwarming en verstelling ed

Je moet bij de stekker de blauw met rode draad opzoeken deze draad is ook iets dunner als de rest, doorknippen en klaar lampje uit en geluid weg :)

Mvg,

Theo

Hoi Theo

Beter laat dan nooit meer een reactie !, in ieder geval lijkt het probleem zichzelf te hebben opgelost. Na de zomervakantie 2009 nog tot ongeveer oktober last gehad van dit euvel, daarna zelf maar eens het dashboard uit elkaar gehaald op zoek naar de geluidsmodule, misschien dat er ergens een stekkertje los zat.

Eerst de beide inleg panelen verwijderd, daarna de radio unit en dan deel voor deel naar de onderkant verwijderen ( allemaal bevestigd met kruis kop schroeven) Toen het gehele middenconsole eruit lag merkte ik dat het geluidssignaal uit de module komt waarop ook de stekkers van o.a. de airbag, verwarming en klok zitten. (klok heeft overigens ook het zelfde dilemma wat op het forum is beschreven) een paar keer de stekker van de stoelfuncties eruit en weer erin gestopt, nu helemaal g

Hoi Theo

Ben alleen bang dat de module naar de klote is, klokfunctie werkt niet goed en laatste tijd heb ik ook een probleem met de verwarming in de auto ( ook al staat deze uit, hij blijft de hitte van de motor het compartiment in stuwen, ook bij lage temperatuur van de AC). Dit probleem heb ik al via een andere topic aangekaart. (nog geen antwoord overigens)

In ieder geval toch bedankt voor de tip, mocht het euvel terug keren dan weet ik welke bedrading ik moet uitschakelen.

Ook het verwarmingsprobleem is opgelost, motortje wat de schuif beweegt voor de verwarming lag los. Probleem was dus niet veroorzaakt door de centrale unit.

Blijft alleen het klok probleem over, iemand hierover idee

Ik vind het een zeer kwalijke zaak dat de garage dit zo lauwtjes behandelt. Dit is een safety issue! In de Automotive prio 1. Als het gordel lampje brand maakt het gordelslot geen contact in het airbag cirquit. Dus de airbag en de gordelspanner werken beiden absoluut niet bij deze storing!

Niet onderschatten dus.

Ik ben werkzaam bij een toeleverancier Interieuren van Audi waarbij we ook airbags en gordelsloten verwerken. Nu moet ik bekennen dat ik er even gemakshalve vanuit ging dat de gordels de laatste tien jaar bij alle auto's gekoppelt waren aan de airbag. En het lampje vervolgens aan de Airbag module.

Bij de Sorento dus niet!

Ik heb het elektrisch schema in het sorento werkplaatshandboek er eens even bijgehaald en zie dat er helemaal geen gordelspanners inzitten. Ook de link tussen Gordelslot en Airbag ontbreekt in het schema.

Moet dan wel even vermelden dat het schema op een bepaald niveau afhaakt.

Rob

Inmiddels een dieper gaand schema gevonden.

Er zit dus toch een Gordelspanner in de B-stijl. Ook is er inderdaad een dubbel cirquit dat vanuit het gordelslot naar de Airbag module gaat onder het opbergvak in de tunnel. Het signaal gaat dus niet rechtstreeks naar de controlelamp.

Al met al ben ik dit alles tegengekomen op mijn zoektocht naar het probleem in de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging.

Rob