Jump to content
Sign in to follow this  
Wilko

Ventilatie modus werkt niet meer

Recommended Posts

Van mijn Kia Carens 1 werkt het wisselen van de ventilatie modus niet meer. Wanneer ik op de selectieknop druk dan verspringt het symbool wel van voorruit naar voeten en het midden, maar de luchtstroom verandert niet. Het betreft een digitale controller welke de modus aanstuurd.

Mijn ervaring met een Daewoo is dat als het vacuum niet goed werkt, het wisselen van de ventilatiemodussen ook niet goed werkt. Ik heb geen idee of dit ook voor een Kia geldt.

Suggesties om dit op te lossen zijn welkom.

Als je een digitale controller hebt worden de kleppen waarschijnlijk niet met vacuüm bestuurd, maar met elektrische actuators.
Het wil nog wel eens gebeuren dat die stuk gaan, je kunt bij een demontagebedrijf een andere halen, maar het wil ook nog wel eens lukken het motortje IN de actuator te vervangen.

Zaak is IIG om de foutieve actuator op te zoeken en te demonteren, dan kun je die wellicht nog testen.
Of even wisselen met een andere (als ze gelijk zijn) om te kijken of de aansturing het wel doet.

Waar ze precies zitten weet ik niet, maar vaak zit de hele HVAC (Heating, Ventilation, AirConditioning) achter het dashboardkastje en kun je erbij door dat uit te bouwen.

Mijn Picanto TA had een tijd geleden iets vergelijkbaars met de warmte regeling, maar tegen de tijd dat ik er naar wilde kijken had mijn probleem zichzelf al opgelost. Misschien dat er een klep vast heeft gezeten...