Ga naar inhoud

Ruitenwisser auto/interval defect


Stille Willie

Aanbevolen Berichten

Sinds november 2019 zijn we in het bezit van een Kia Ceed Sporty Wagon uit 2006. Deze wagen heeft voor de ruitenwissers voor een automatische stand, die ks gekoppeld aan een regensensor. Toen we de auto kochten deed de enkele satnd van de wissers voor het niet. Dwz als ik de schakelhendel kort naar beneden druk, dan horen de ruitenwissers een enkele slag te maken, maar dat deden ze niet. Nu, bijna een jaar later, is de automatische stand defect. Er gebeurt helemaal niets in deze stand. Ook de enkele wisserbeweging, wanneer je de auto start met ingeschakelde automatische stand, gebeurt niet. Ik heb nu alleen maar de 2 gewone standen voor de wissers en ik vind dit erg storend.

Volgens mijn beredenatie kan het niet aan de regensensor liggen, omdat de eerste slag van de wissers bij het starten vd auto ook niet gebeurt. De ruitenwisserhendel heb ik intussen gedemonteerd en ik heb de contacten binnenin schoongemaakt, maar dat helpt niets. Hier lijkt het dus ook niet aan te liggen.

Heeft iemand hier eenzelfde ervaring en kan mij van wijze raad voorzien?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het kan ook het interval/automaat relais zijn.
Ik heb in het verleden flink geknutseld aan wissers/intervallen en daarbij was het bijna altijd zo dat het signaal voor een losse puls door het rustende intervalrelais liep.
En dat dit relais OOK zorgde voor het "nawissen" als je de sproeier gebruikt.

Het Jan tegenwoordig natuurlijk anders werken nu steeds meer via de boordcomputer werkt, maar ik zou er zeker naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo @xtra40 Excuses voor de late reactie, ik ben nieuw hier en dacht dat reacties via email werden gemeld :-)

Ik heb in het boekjegekeken, maar kon geen speciaal interval relais vinden in de zekering kast. Zal vanavond nog eens een keer kijken, bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo @Murcielaygo @xtra40 Excuses voor de late reactie, ik ben nieuw hier en dacht dat reacties via email werden gemeld:-)

Ik was vergeten het te vermelden, maar het nawissen doet 'ie idd ook niet meer :-)

Ik kon echter geen speciaal relais hiervoor vinden in de zekeringkastjes (in het boekje dan). Nou las ik net ergens dat er ook een relais in de schakelaar handle kan zitten klopt dit? Gr. Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het is eigenlijk een regensensor met standen voor de gevoeligheid van de sensor (als het zou kunnen zou ik het echter liever vervangen voor een interval :-) Ik hoor idd geen relais, maar ik weet niet of ik die van binnenuit zou moeten kunnen horen. 

Ik zou ook graag de handle zelf demonteren (het huis met de schakelcontacten heb ik al gedemonteerd en schoongemaakt), maar ik weet nog niet hoe. Aan het uiteinde zie ik in de laatste schakelring wel een klein gaatje, maar er zit geen schroefje in.

Ik zou ook weleens willen weten of er stroomschema's van in omloop zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het een Regensensor is denk ik niet dat het relais in de hendel zit.
Om mijn Picanto van een Regensensor te voorzien heb ik namelijk de hendel vervangen door eentje van een Rio, omdat daarbij de hendel enkel contacten had en ik dus meer vrijheid had in het aansluiten.

Voor die Rio had ik een schema, maar die site zit nu achter een betaalmuur... als je de Kr er wat aan te hebben kan ik dat schema waarschijnlijk nog wel opzoeken...

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo  Bij mij komt uit de hendel een kabeltje met een stekker. Deze stekker past weer in het huis van de stuurschakelaar. In dit huis zit ook nog een groot 'stopcontact, waar een grote stekker moet die uit de stuurkolom van de auto komt(Ik heb de schakelaar helaas weer ingebouwd en heb er nu op dit moment even geen foto van). Als dit ongeveer hetzelfde principe is als van een Rio, dan is een stroomschema zeker welkom :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 4 weken later...

@Murcielaygo na een tijdje druk te zijn met klussen in huis had ik de draad weer opgepakt voor wat betreft het ruitenwisser probleem met de Kia (de auto wordt niet dagelijks gebruikt, dus moest cq kon het eventjes wachten). Intussen had ik voor de zekerheid toch een bedieningshendel via de sloop op de kop getikt, maar die gaf niet de oplossing. Ook heb ik de schema's bestudeerd, maar ik kwam daar toch niet helemaal uit en de stekkers zijn net niet helemaal hetzelfde als die op het schema.

Nu kon ik in het instruktie boekje geen zekering vinden, speciaal voor de automatiche stand. Zekeringen waren doorgemeten en de verschillende functies waren ook stapsgewijs uitgevallen, dus ik weet het niet aan de zekeringen.

Desalniettemin heb ik ze nog een keer doorgemeten, waarbij ik erachter kwam dat er tcoh eentje stuk was, nl van de DLR, wat volgens het boekje van de dagrijverlichting is. Deze echter vervangen en ook nog wat zekeringen gelicht en weer teruggeplaatst(meetpennen van de multimeter waren voor sommige zekeringen iets te dik om de om ze door te meten vanaf de bovenkant) en het hele ruitenwisser gebeuren is weer in orde :-)

Ik ben dus logischerwijze erg blij dat alles weer werkt, maar de logica ervan ontgaat me nog even...

Link naar reactie
Delen op andere sites


DRL doet het enkel met de auto op contact.
Ruitenwissers meestal ook.
Dus ik verwacht dat er "gewoon" iets niet compleet is in de labeling, waardoor je je de pleuris hebt moeten zoeken.

Maar voor iedereen dus een goede reminder dat je ALLE zekeringen soms moet checken....
Maarre, dat de DRL het niet deed was dan nog niet opgevallen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo 

Mijn vorige reactie was niet helemaal correct, ik heb het net nog even uitgebreid geprobeerd en gecontroleerd. Het volgende is aan de hand;

De zekering voor de DLR off was doorgebrand en de nieuwe, die ik vanmiddag had geplaatst, is nu ook weer stuk... Dit is gek, maar voor de werking van de DLR wat mij betreft niet zo belangrijk. Het is namelijk zo dat de DLR buiten werking is, wanneer een goede zekering is geplaatst. Blijft natuurlijk wel de vraag waarom 'ie doorbrandt... 

Maar met een kapotte zekering op die plaats, of zonder zekering, blijven de ruitenwissers wel gewoon volledig functioneren nu. Mijn conclusie is nu dat er een zekering is geweest die niet goed contact heeft gemaakt, die ik er nu uit heb getrokken en er weer in heb gestoken. Volgens die conclusie komt het er dus op neer dat je de zekeringen moet doormeten, maar ook verwijderen en weer terugplaatsen... Gekke is, dat ik geen zekering zie die speciaal is voor de auto/int stand voor de ruitenwissers... 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo Ja hoor, het systeem werkt bij mijn weten juist alleen op het stadslicht en niet op het (gedimd) groot licht. Maar ja, het boekje van de auto (heb ik helaas alleen in gedownloade versie) is abominabel slecht naar mijn mening (bij de inhoudsopgave onderaan is bijvoorbeeld ook de 'Z' niet aanwezig en zoeken hierin naar 'zekeringen' heeft geen zin) en ook onduidelijk op vele punten. Zie trouwens de bijlage voor wat betreft de dagrijverlichting...

Screenshot_20201101-184439.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo Af en toe is het weleens goed dat iemand vragen stelt die prikkelen tot onderzoek. Zo heb ik dus net n.a.v. je vraag nog even gechecked. Als ik met DLR de verlichting niet aanheb doet ie niets. Als ik stadslicht aanheb met DLR dan schakelt die uit zodra ik de sleutel uit het contact heb genomen. Wanneer ik (gedimd) grootlicht aanheb met DLR aan dan blijft die aan wanneer ik de sleutel uit het contact haal, maar dat is dan de 'Follow Me' verlichting. Die blijft nog even langer aan, tenzij je tweemaal op de 'lock' knop drukt op de afstandsbediening op de sleutel...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Even voor de duidelijkheid nav je laatste bericht; WAT doet niets? Je DRL of je wisser?

Overigens brandt stadslicht in principe altijd samen met achterlicht, dus dat blijft ook aan bij gebruik van je koplampen (dimlicht en grootlicht).

Bij auto's met LED-DRL kan het overigens ook zo zijn dat de DRL bij inschakelen dimt naar stadslicht-niveau.
Zo is het bij mijn Picanto bijvoorbeeld. Maar het kan ook dat DRL echt UIT gaat en standlichtjes aan, zo is het bij de basis-Picanto onder andere...

Er IS dus een signaal dat de DRL doet uit/omschakelen, maar dat dit de wissers beïnvloedt vind ik wel raar...

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo @Murcielaygo Wat bedoel je met de 'labelling'? En kan het zijn dat bijvoorbeeld de zekering voor de ruitenwissers voorkant alleen geldt voor de single wipe, auto/interval en het wissen tijdens het sproeien?

Het gekke is, dat bij mij de single wipe en het wissen tijdens het sproeien het niet heeft gedaan sinds ik de auto heb gekocht, eind 2019. De auto stand is pas een paar maanden geleden uitgevallen. De 'nieuwe hendel heb ik vanmiddag voor het eerst geprobeerd, natuurlijk met het contact aan, maar die deed het ook niet goed...

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met de labeling bedoel ik de aanduidingen bij de functies van de zekeringen.

En we hebben het hier over een Cee'd, mijn ervaring ligt met name bij (mijn) Picanto TA en deels bij de Rio voor mijn research, net als de VW Passat en Toyota Aygo...
Bij het merendeel van die auto's is het nawissen bij sproeien ook een functie van de interval, de single wipe puur van de hendel.
Bij de Rio-hendel die ik nu met modificaties in mij Picanto heb zit er echter bijna niks in de hendel en doet de/een computer bijna alles...

Het blijft giswerk, maar dat delen van systemen met elkaar verweven zijn is zeker mogelijk; ik heb wel eens storingen op verlichting gezien door de wissers, omdat de verlichting ook geschakeld werd door de sensoren van de wissers...

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Murcielaygo ja, dat laatste zou ook heel gek zijn, dus ik denk ook niet dat dat verband houdt, maar ik kwam de kapotte zekering van de 'DLR off' tegen op mijn zekering zoektocht.

Voor alle duidelijkheid nog; ik heb een plek voor een zekering 'DLR off'. Als je daar een zekering instopt (de waarde wordt niet gegeven, zie bijlage). Als je hier een zekering in stopt dan wordt de DLR uitgeschakeld 9deze zekering lijkt steeds door te branden, maar dat kan ik pas met zekerheid zeggen wanneer ik weer nieuwe zekeringen heb). De DLR werkt bij mij op stadslicht en op (gedimd) grootlicht. De laatste brandt bij uitnemen vd sleutel alleen nog iets langer door als 'follow me' verlichting.

Screenshot_20201101-205713.jpg

Screenshot_20201101-184439.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Oké, DRL OFF is dus een optie.
Eentje die ik zelf al nooit zou gebruiken; ik zie het nu van DRL namelijk wel.
Dat is m.i. hier dan ook niet gerelateerd, al is het wel raar dat de zekering stuk gaat...

Het verhaal van de wisser ben ik even kwijt, dat moet ik gaan teruglezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...